Felleskjøpet er den viktigste leverandøren av driftsmidler og teknologi til norsk landbruk. Felleskjøpets virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakevarer, utstyr til park og anlegg samt fôr og utstyr til kjæledyr. Felleskjøpet er et samvirke eid av 44 000 bønder, har en omsetning på 16 milliarder og 3100 ansatte. Felleskjøpet er markedsregulator for korn, og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpets hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.

Felleskjøpet Agri: Resultat 1. kvartal 202029.4.2020 10:06:14 CEST | Pressemelding

Omsetningen i Felleskjøpet øker med 101,8 millioner kroner sammenlignet med samme periode i 2019. Resultat før skatt endte på -159,5 millioner kroner, ned fra -92,2 millioner kroner i første kvartal 2019. Første kvartal er normalt et svakt kvartal for konsernet, og er i år i tillegg negativt påvirket av blant annet svekket norsk krone. Tilnærmet normal drift har så langt blitt opprettholdt også gjennom koronasituasjonen i mars.

Felleskjøpet flytter kraftfôrproduksjonen fra Florø31.1.2020 12:02:29 CET | Pressemelding

Markedet for kraftfôr i Norge er i endring og forbruket går ned nasjonalt. Styret i Felleskjøpet Agri har som følge av dette vedtatt å flytte produksjonen av kraftfôr fra Florø til fabrikkene på Vestnes og Vaksdal. Felleskjøpet har som samvirke et ansvar for å holde bondens kostnader nede og slik opprettholde landbrukets konkurranseevne. En endring av selskapets fabrikkstruktur er derfor nødvendig, og vil gagne alle bønder i Norge.
  • Siste
  • >>