Tarifflønn for alle innen elektrofagene17.10.2018 11:04:18 CEST | Pressemelding

Lønns- og arbeidsvilkårene i landsoverenskomsten for elektrofagene skal fortsatt gjelde for alle arbeidstakere i elektrobransjen. Dette er klart etter at Tariffnemnda den 12. oktober forlenget allmenngjøringsvedtaket fra 2016. Det var EL og IT Forbundet som ba om forlenging av vedtaket. - Dette er en god nyhet. Det sikrer arbeidsvilkårene til utenlandsk arbeidskraft på oppdrag i Norge, og er helt nødvendig for å hindre ytterligere sosial dumping og å bidra til rettferdig konkurranse mellom bedriftene i bransjen, sier Jan Henrik Larsen, forbundssekretær i EL og IT Forbundet. EL og IT Forbundet reagerer imidlertid på at Tariffnemnda sletter ordene «og for et rimelig antall hjemreise» fra forskriften, hvilket betyr atutenlandske arbeidstakere kan pålegges selv å betale for reisen mellom arbeidssted i Norge og hjemsted. Det rammer utenlandsk arbeidskraft hardt og gjør det billigere å importere arbeidskraft til Norge, mener EL og IT Forbundet. - Etter forbundets oppfatning er det svakt at n
  • Siste
  • >>