Det Internasjonale Barnekunstmuseet

Det Internasjonale Barnekunstmuseet i Oslo ble grunnlagt i 1986, og forvalter en samling fra over 180 land laget av barn og unge opptil 18 år. Museet samler, bevarer, formidler og forsker på kulturelle ytringer av barn og unge.

Clear Channel samarbeider med Barnekunstmuseet!2.5.2019 08:52:49 CEST | Pressemelding

Det Internasjonale Barnekunstmuseet samarbeider med Clear Channel og viser for første gang internasjonal barnekunst i rundt i Oslo’s gater. Barnekunsten fra museets permanente samling vises 30 ulike steder i hovedstaden ila april-mai 2019 måned ved bla.; Majorstuen, Homansbyen, Frogner, Aker Brygge, Tjuvholmen, Rådhusplassen, Gamle Oslo, Ila, Thorsov, Grünerløkka, Tøyen, Ekkeberg, Oslo City, Kampen, Gamle Oslo, Sofienberg, Oslo S, m.m. – Barn er et folk, sier man. Men et folk eksisterer ikke uten kultur. Barn er et folk som hører fremtiden til. Og da må dette folk ha rett til sitt eget språk, sin egen kultur, sin kunst og sin historie. – museets grunnlegger & filmregissør Rafael Goldin (1920-1994)- Barnekunstmuseet har like stor appell til barn som til voksne. Museets samling bygger på tanken om at barna selv skal uttale seg og komme til orde. Alle har vært barn en gang! - museets direktør, Angela Goldin- Det er mange museer for barn, men Oslo har et museum av barn. - New York Times (1

26.08. Barnekunstmuseet inviterer til gratis konsert med Unge Folkemusikere i Oslo (UFO) på Tjuvholmen!22.8.2018 08:55:00 CEST | Pressemelding

Barnekunstmuseet ønsker velkommen til gratis konsert med Unge Folkemusikere i Oslo på Tjuvholmen. Søndag 26. august 2018 kl. 14.00 sted; Barnekunstmuseets POP UP galleri Tjuvholmen (vis a vis Astrup Fearnley Museet) Om UFO: Unge Folkemusikere i Oslo er en gruppe med barn og unge som spiller fele og synger folkemusikk. Gruppa består av ca 15-20 barn i alderen 8 til 18 år. De øver hver tredje uke på Marienlyst skole og spiller og synger folkemusikk fra både Østlandet og andre deler av Norge. I tillegg til de faste øvingene deltar de på mange eksterne arrangementer, og det siste året har de spilt på Riksscenen, Musikkfest Oslo, Barnas Dag i Follo, Universitetets Aula, Oslo Rådhus, Vigelandsparken, Lillomarka – i tillegg til å ha spilt til dans mange ganger og deltatt i Oslokappleiken. Adresse: Tjuvholmen allé 25, 0252 Oslo (rett v/ Tjuvtitten tårn) Åpningstid på Tjuvholmen: Mandag stengt Tirsdag 12-17 Onsdag 12-17 Torsdag 12-17 Fredag 12-17 Lørdag 12-17 Søndag12-17

Utstillingen; Livet i Ukraina sett med barns øyne!6.11.2017 08:00:00 CET | Pressemelding

Det heter seg at bilder sier mer enn tusen ord og at bilder og tegninger kan formidle mening og vekke følelser på en ganske annen måte enn det skrevne eller talte ord.Fra november presenterer Barnekunstmuseet et utdrag av bilder, stiler og tegninger om hvordan ukrainske barn har opplevd hendelsene som har preget samfunnet de bor i de siste årene. Hva er deres forståelse av alle de sterke inntrykkene de må forholde seg til, gjennom media, familie, venner og egne erfaringer? – Og hvordan forestiller de seg fremtiden? For å få svar på disse spørsmålene, tok Maidan Norway (2014) initiativ til en stilkonkurranse for ukrainske barn og unge, i samarbeid med et institutt ved det polytekniske universitetet i Lviv. Nærmere 2000 barn sendte inn sine tekster, dikt og tegninger (totalt over 6000 bidrag).

Mars-Mai: «Fremtidens by og det grønne skifte» Barnekunstmuseet stiller ut i Kunstpassasjen, Jernbanetorget i samarbeid med Sporveien Oslo AS27.3.2017 10:02:52 CEST | Pressemelding

Barnekunstmuseet stiller ut i Kunstpassasjen ved t-banestasjonen på Jernbanetorget i Oslo i samarbeid med Sporveien Oslo AS. For 3de gang vises internasjonal barnekunst i Kunstpassasjen ved Jernbanetorget som ligger under bakken i gangveien mellom øst- og vestgående plattform ved Oslo S. Kunstpassasjen er en sentral arena der byens ukjente kunstnere får vise sine arbeider som daglig passeres av 40 000 reisende. Gjennom året har det vært utstillinger i kunstpassasjen av både fotokunstnere og malere.

16.3.: Offisiell åpning av utstillingen «Jeg vil bli president» – sørsudanesiske barnetegninger fra Kiryandongo flyktningleir i Uganda.13.3.2017 08:00:00 CET | Pressemelding

Fra den 16 mars presenterer Barnekunstmuseet en utstilling med tegninger og budskap av barn og unge fra Sør-Sudan bosatt i flyktningleiren Kiryandongo i Bweyale, Uganda. Uganda er blant landene i verden som huser flest flyktninger og nødorganisjoner jobber døgnet rundt for å ta imot tusener som flykter fra kampene i nabolandet Sør-Sudan. Utstillingen inneholder også en serie fotografier av barna i flyktningerleiren og deres omgivelser. Materiale er innsamlet av KFUK-KFUM-speiderne som gjennom sin bistandsorganisasjon KFUK-KFUM-Global samarbeider med den lokale organisasjonen YWCA Sør Sudan.

H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit åpner utstillingen «Hvis jeg måtte flykte..» i Oslo Rådhus tirsdag den 13. desember.13.12.2016 07:30:00 CET | Pressemelding

Utstillingen er et samarbeidsprosjekt mellom UNICEF Norge, Det Internasjonale Barnekunstmuseet og Aftenposten Junior, som i høst inviterte alle landets 5.-7.klassinger til å delta i en stor tegne- og skrivekonkurranse med utgangspunkt i UNICEF Norges undervisningsopplegg «Barn på flukt». Oppgaven lød: Tegn og fortell «hva ville vært viktigst for deg å ta med/hva ville du savne mest hvis du måtte flykte hjemmefra» og H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit møter vinnerne av tegne- og skrivekonkurransen «Hvis jeg måtte flykte..»

Vinterutstilling m/ internasjonal barnekunst i Kunstpassasjen, Jernbanetorget i samarbeid med Sporveien Oslo AS8.12.2016 15:52:03 CET | Pressemelding

Barnekunstmuseet presenterer en spesiell vinterutstilling i Kunstpassasjen på Jernbanetorget, ved Oslo S i 5 uker. Vinterutstillingen er realisert i samarbeid med Oslo Sporveien AS og viser et utdrag av internasjonal barnekunst. Kunstpassasjen ved Jernbanetorget ligger i gangveien mellom øst- og vestgående plattform ved Oslo S. Kunstpassasjen er sentralt et sted der byens ukjente kunstnere får vise sine arbeider, på en av Sporveiens største kunstarena, som daglig passeres av ca. 40 000 reisende. Gjennom året har det vært utstillinger i kunstpassasjen av både fotokunstnere og malere. Sporveien Oslo AS; – Vi ser det som en del av vårt samfunnsanasvar å ivareta trivselselementer som som løfter den totale reiseopplevelsen. Sporveiens t-banestasjoner har mange kunstskatter og vi gjør trikken til en mobil kunstformidler. Gjennom vår kunstsatsning ønsker vi å skape et hyggelig miljø for de reisende, og å gi en arena for lokale, mindre kjente kunstnere. Utstillingen kan sees frem til 10. janua