Trond Cornelius BrekkeKommunikasjonssjef og samfunnskontakt

- Byggenæringen forventer strakstiltak i statsbudsjettet3.11.2023 15:20:32 CET | Pressemelding

Regjeringspartiene og SV skal i gang med forhandlinger om statsbudsjettet for 2024. – Mange bedrifter står i en krevende markedssituasjon, og er bekymret for å miste gode fagarbeidere. Vi opplever at politikerne lytter og viser forståelse for situasjonen. Nå har vi forventninger til budsjettforhandlingene, og at politikerne kommer med tiltak som kan gi nødvendig aktivitet og bremse en kraftig nedbemanning, sier Nina Solli, administrerende direktør i Byggenæringens Landsforening (BNL).

Frykter full stans i boligmarkedet og økt nedbemanning6.10.2023 11:04:27 CEST | Pressemelding

Dette budsjettet viser at regjeringen ikke tar inn over seg den alvorlige situasjonen byggenæringen står i. Dette får store konsekvenser for boligbyggingen og sysselsettingen i Norges største fastlands- og distriktsnæring. Det er heller ingen sterke virkemidler som vil få fart på klima- og miljøomstillingen i byggenæringen, sier Nina Solli, adm. direktør i Byggenæringens Landsforening i en første kommentar til statsbudsjettet.

Nytt kompetansetilbud innen bærekraft til byggenæringen6.3.2023 14:56:58 CET | Pressemelding

Byggenæringen står for 20% av klimagassutslippene, og disse skal ned. Nye materialer, ny teknologi og mer effektiv bygging og drift må fases inn, og det stiller nye krav til fagarbeidere og funksjonærer i næringen. Regjeringen bevilger nå flerfoldige millioner til bransjeprogram for kompetanseutvikling, slik at bedrifter og tillitsvalgte kan samarbeide med utdanningstilbydere om å utvikle korte bærekraftmoduler tilpasset byggenæringen.
  • Siste
  • >>