Norges Bilbransjeforbund (NBF) er en landsdekkende interesseorganisasjon for foretak som i egen regi driver bilvirksomhet eller bilrelatert virksomhet, og vi er tilsluttet NHO som bransje- og arbeidsgiverorganisasjon.

"BILBRANSJEN VIL BRUKE OPP STATENS GRØNNE MILLIARD"27.8.2019 11:30:00 CEST | Pressemelding

(Oslo 27.8.2019) Klima- og miljøminister Ola Elvestuen lanserte i dag støtteordningen for elektriske varebiler. Norsk bilbransje har hatt en sentral rolle i å gjøre Norge til globalt ledende når det gjelder innføring av nullutslipps personbiler på veiene. Dette har vært mulig å få til gjennom statens bruk av økonomiske incentiver, og bilbransjens investeringer og fokus. Nå står varebilene for tur og den første milliarden har staten allerede bevilget.

Statsbudsjettet 2019: Inntektene fra bilavgiftene vil kollapse8.10.2018 12:30:39 CEST | Pressemelding

(Oslo 8. oktober 2018) Regjeringen foreslår i sitt statsbudsjett å ikke gjøre endringer i bilavgiftene for personbiler. Det er et viktig bidrag for å få ned utslippene fra bilparken på kort sikt. Men regjeringen kan ikke lenger utsette arbeidet med å etablere et bærekraftig bilavgiftssystem. Støtte til elbiler alene summerer regjeringen opp til at utgjør over 8 milliarder kroner i tapte inntekter bare i 2018 – det blir mer i 2019 og enda mer i 2020.

GROVE OG ALVORLIGE LØFTEBRUDD I STATSBUDSJETTET12.10.2017 12:04:51 CEST | Pressemelding

Regjeringen foreslår grove løftebrudd. Signalet er tydelig: don't look to Norway anymore. I sitt forslag til Statsbudsjett foreslår FrP/Høyre regjeringen å innføre engangsavgift også på elbiler. I tillegg kutter de i fordelene for ladbare og ikke-ladbare hybrider. Dette er ikke et miljø og klimavennlig budsjett. Det er et tydelig eksempler på at politiske løfter og avtaler er til for å brytes, slik KrF riktig påpeker.
  • Siste
  • >>