Se til Tyskland
Dersom Tariffnemnda allmenngjør tariffavtalene og avtalenes minstelønnsatser lovfestes Norge, vil vi være i samme situasjon som Tyskland. Der har myndighetene fra nyttår innført minstelønn for all internasjonal godstrafikk til og fra Tyskland og all innenlandsk trafikk med utenlandske kjøretøy i Tyskland (kabotasje). Opprinnelig omfattet kravet også all transittransport. Dette er foreløpig stilt i bero som følge av protester fra andre EU-land.
Norge er ikke det eneste landet i Europa som er opptatt av å redusere skadevirkningene av et liberalisert transportmarked i Europa. Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF) har lenge kjempet en ensom kamp for sjåførenes lønns- og arbeidsvilkår etter EU-utvidelsen. De har pekt på at transportselskap med underbetalte sjåfører fra Øst-Europa underminerer sjåførenes opparbeidete rettigheter og skaper en urimelig konkurranse som transportørene i Europas høykostland umulig kan leve med.
– Det er ikke rart at tyskerne nå reagerer. Med sin sentrale plassering er Tyskland et lukrativt transportmarked, sier Furøy.
Når tyskerne handler, går de grundig til verks og det skal være kontrollerbart. Furøy anbefaler norske myndigheter å se nærmere på de tyske dokumentasjonskravene. I forkant av kjøring i Tyskland, må transportøren nå sende følgende informasjon til tyske myndigheter:
- Etternavn, fornavn og fødselsdato på sjåføren.
- Oppstart og forventet lengde på kjøringen i Tyskland.
- Adressen til oppbevaringssted for ulik dokumentasjon.
- Brev som bekrefter at arbeidsgiver på forespørsel kan dokumentere at minstelønn har blitt betalt til sjåføren.
Opplysningene skal være på tysk og omfatte all kjøring for de kommende seks måneder. Det kreves også at arbeidsgiver skal registrere starttidspunkt, sluttidspunkt og antall arbeidstimer på tysk territorium senest syv dager etter at et oppdrag er sluttført.
Nøkkelord
Kontakter
Svein FurøyForbundsleder
Tel:970 83 383Svein@ytf.noOm Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
200 vil ta fagbrev med YTF19.1.2023 15:23:17 CET | Pressemelding
I høst lanserte Yrkestrafikkforbundet (YTF) programmet «I Rute» for å hjelpe flere i transportbransjen med å ta fagbrev. Nå har godt over to hundre personer meldt seg opp for å ta fagbrevet sammen med YTF.
Øker transportarbeiderlønna med 30.00016.11.2022 14:49:26 CET | Pressemelding
Kun 1 av 3 transportarbeidere har fagbrev. Yrkestrafikkforbundet starter nå en kampanje for å øke antallet drastisk.
Ingen minstelønn for varebilsjåfører9.11.2022 16:00:00 CET | Pressemelding
- Det er dokumentert omfattende sosial dumping i varebilbransjen, men allikevel skal det fortsatt være lovlig å betale luselønn, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.
Statsbudsjettet: Frykter et uhåndterlig etterslep6.10.2022 11:46:10 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet registrerer behovet for et stramt budsjett i år, men hadde håpet at regjeringen ville skjerme vedlikehold og sikring av veinettet.
Statsbudsjettet: Undergraver gjenoppbyggingen av kollektivtrafikken6.10.2022 11:32:43 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet er skuffet over manglende inndekning av energikostnader for bussbransjen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom