Viktig sommerhandel for turistkommuner i Trøndelag

Det handles vesentlig mer i tidligere Sør-Trøndelag enn i tidligere Nord-Trøndelag. Mens butikkene sør i det sammenslåtte Trøndelag omsatte for vel fem milliarder kroner i juli og august i fjor, ble det i samme periode handlet for vel to milliarder kroner nord i fylket.
– Det er også store lokale forskjeller innad i de to tidligere fylkene, forteller Bror William Stende, direktør for Faghandel i Virke.
Sør-Trøndelag
Butikkene i tidligere Sør-Trøndelag fikk i fjor 17,4 prosent av omsetningen sin i juli og august, viser tall fra Hovedorganisasjonen Virke. Det er omtrent som på landsbasis.
– I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer. Kommunene Roan, Holtålen og Snillfjord er de fremste eksemplene, her kom henholdsvis 24,2, 22,6 og 21,9 prosent av omsetningen i juli og august i fjor, slår Stende fast.
Sommerhandelen utgjør mer enn en femtedel av årsomsetningen i ytterligere syv av kommunene i tidligere Sør-Trøndelag.
Nord-Trøndelag
Butikkene i Nord-Trøndelag fikk i fjor 18 prosent av omsetningen sin i juli og august. I fire av fylkets 21 kommuner utgjorde sommerhandelen mer enn en femtedel av årsomsetningen, viser tall fra Hovedorganisasjonen Virke.
– I tidligere Nord-Trøndelag har sommerhandelen størst betydning for butikker i Namsskogan kommune, der omsetningen i juli og august utgjorde hele 26,7 prosent av årsomsetningen. I kommunene Leka, Flatanger og Frosta stod sommerhandelen for henholdsvis 24,2, 22,7 og 21,7 prosent av årsomsetningen, sier Stende.
Feriefolket viktig for distriktsbutikkene
Turister og hyttefolk er viktig for omsetningen for flere kommuner og butikker. Særlig for de minste lokale butikkene i utkant-Norge, kan en vellykket sommeromsetning være avgjørende for å skape lønnsom drift.
– I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer, sier direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen.
– I små lokalsamfunn, kan dagligvarebutikken være helt avhengig av sommeromsetningen for å klare å holde åpent resten av året, og dermed være med å sikre lokalsamfunnet, avslutter Størksen.
Tallene er utarbeidet av Kvarud analyse, på vegne av Hovedorganisasjonen Virke.
Nøkkelord
Kontakter
Vibeke NorbyeKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 913 67 660vibeke.norbye@virke.noBilder
Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Virkes konjunkturrapport: Detaljhandelen står ovenfor et tøft år22.3.2023 10:32:03 CET | Pressemelding
Dagen før Norges Banks rentemøte viser Virkes konjunkturrapport at mange bransjer nå begynner å merke effekten av rentehevninger og reallønnsnedgang.
Presseinvitasjon: Virkes konjunkturseminar 22. mars15.3.2023 13:27:17 CET | Presseinvitasjon
Presseinvitasjon til Virkes konjunkturseminar
2022: Klær og sko med solid vekst etter tunge pandemi-år15.3.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter to år preget med pandemi, stengte butikker og lave omsetningstall opplevde motebransjen et solid comeback i fjor. Landets klesbutikker økte omsetningen med 10,2 prosent mens skobutikkene opplevde en økning på hele 12,4 prosent.
Betydelig lavere prisvekst enn fryktet på mat og drikke i februar10.3.2023 08:43:19 CET | Pressemelding
Det var ventet at matprisene skulle stige i februar, men veksten ble betydelig lavere enn mange eksperter hadde fryktet. Tøff konkurranse mellom dagligvarekjedene bidro til dette.
Lavere vekst i byggevarehandelen3.3.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Totalt omsatte norsk byggevarehandel for 62,4 milliarder i 2022. Markedsveksten havnet på 1,6 prosent i forhold til 2021.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom