ZEM vil inngå avtale med NAF og MECA

Zero Emission Mobility AS (ZEM) har nylig lansert bilmerket Xpeng til det norske markedet. Nå har de signert intensjonsavtaler med NAF og MECA om service, reparasjon og garantisaker til den nye Xpeng G3 Smart SUV og den kommende Xpeng P7.

Salget av den teknologisk banebrytende Xpeng G3 åpnet mandag 4. mai, og har møtt stor interesse både i media og blant bilinteresserte.

- Vi er opptatt av å tenke nytt i verdikjeden knyttet til salg av bil. Derfor har vi nettbestilling og leverer bilene hjem på gårdsplassen til våre kunder. Ingen bilkjøpere har lyst til å betale for store butikklokaler og dyre merkeverksteder. Ved å samarbeide med andre om verkstedtjenestene oppnår vi store besparelser som skal komme kundene våre til gode. Det betyr veldig enkelt at kundene får enda mer bil for pengene, uttaler Espen Strømme, daglig leder i ZEM.

- Elbiler har generelt et mye mindre behov for service. Xpeng Motors leverer intelligente elbiler der alle delene er levert fra anerkjente underleverandører. Derfor har vi et godt utgangspunkt for å finne en verkstedsløsning sammen med underleverandører, fremfor å bygge egen verkstedvirksomhet, sier Espen Strømme.

Intensjonsavtalene ZEM har inngått med NAF og MECA dekker service, reparasjon og garantiarbeid for Xpeng i Norge. MECA vil i tillegg stå for distribusjon og varelager av deler som sikrer at alle som kjøper Xpeng vil ha reserve- og slitedeler lett tilgjengelig.

- NAF og MECA er begge ledende verkstedkjeder med høy kvalitet i alle ledd. Gjennom slike samarbeid kan vi tilby verkstedtjenester over hele landet fra dag én. Uansett hvor du befinner deg i landet skal det ikke være langt til en kvalifisert mekaniker, en bremsekloss eller reservedel, sier Espen Strømme.

Partene skal nå innlede avsluttende forhandlinger som blant annet vil spesifisere de endelige rammene for samarbeidet og hvilke verksteder som vil omfattes av samarbeidet.

-Vi i MECA har store forventninger til et slikt samarbeid. Vi vil sørge for det nødvendige delesortimentet ut fra dagens distribusjonsstruktur. I tillegg er målet at flest mulig av våre verksteder skal utstyres med alt som trengs for å løse behovene bilistene har for service og garantisaker, sier Tore Stensbøl, daglig leder i MECA Norway AS.

Verkstedene til NAF og MECA skal sammen sikre at hele landet får verkstedsdekning for Xpengs biler. Alt skal være på plass før de første bilene ruller på veien i løpet av høsten 2020.

- Vi har kyndige mekanikere med lang og bred erfaring fra ulike bilmerker, ikke minst elbiler. Nå utvikler vi en egen tjeneste for garanti-inspeksjon, hvor en produsent, importør eller et salgsledd kan benytte våre tjenester for både inspeksjon og garanti-reparasjon. Vi tror dette er en fremtidsrettet modell, og ser frem til å innlede avsluttende forhandlinger med mål om å få til en god avtale for alle parter, uttaler Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

ZEM vil som importør ha garantiansvaret overfor forbrukerne, mens NAF og MECA utfører servicer, garanti-inspeksjoner og reparasjoner i henhold til produsentens og importørens retningslinjer. Intensjonsavtalen er formelt sett ikke bindende for partene, men partene er innstilt på å ferdigstille forhandlingene innen kort tid.

Zero Emission Mobility AS ved daglig leder Espen Strømme: espen@zem.no, tlf 995 83 597

NAF ved Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver: nils.sodal@naf.no, tlf 901 83 276

MECA ved Tore Stensbøl, daglig leder: tore.stensbol@meca.no, tlf 911 16 048