MasterCard

ZData og Astat utmerket seg under Mastercards Lighthouse FINITIV

Del

Bergensbaserte ZData ble kåret til beste norske selskap i Mastercards innovasjonsprogram Lighthouse FINITIV. Astat tok hjem People’s Choice-prisen.

Lighthouse FINITIV er et åpent innovasjonsprogram som hjelper oppstartsbedrifter med bygge partnerskap med Mastercard, Danske Bank, DNB, SEB og Swedbank. Femten selskaper fra Norden og Baltikum deltok i vårutgaven av programmet.

Vinneren var svenske Earthbanc, som rapporterer og verifiserer karbonrisiko for banker og andre store organisasjoner gjennom kunstig intelligens. Flere norske oppstartselskaper utmerket seg også under programmet.

Bergensbaserte ZData ble kåret til beste norske selskap, på grunn av deres sterke lagånd, produktinnovasjon, gjennomføringsevne og partnerskapspotensial. Dette bli kunngjort under finalearrangementet. Der mottok også Astat, en norsk utfordrerbank for SMB-segmentet, People’s Choice Award.

ZData tilbyr en plattform som kobler regnskapssystemer og andre finansielle aktører sammen med banker ved å tilby databerikelse og andre verdiøkingstjenester. Ifølge grunnleggerne kombinerer plattformen «det beste av eksisterende infrastruktur med det beste fra PSD2 / Open Banking». I en verden der nye APIer for PSD2 og Open Banking fortsatt er svært begrenset når det gjelder B2B-funksjonalitet, har ZData som mål å tilby en felles løsning.

– Astat ble grunnlagt i november 2020, og reisen vi har vært gjennom overgår alle forventninger! Hver dag jobber vi hardt for å ta selskapet videre med prosessen, produktene og tjeneste SMB-segmentet i Norge fortjener. Takk til alle som stoler på oss, har gitt oss masse kjærlighet og støttet oss hele veien. Dette er bare starten! sier Thor Kristian Seth, administrerende direktør i ZData.

– I hver utgave av Lighthouse FINITIV Program møter vi de mest lovende oppstartsbedriftene fra regionen. Innovasjon og samarbeid er nøkkelen for Mastercard både lokalt og globalt, og dette viser også viktigheten av å legge til rette for partnerskapsdiskusjoner med banker og selskaper som ZData, sier Mats Taraldsson, leder for innovasjon, fintech- og impact-tech-engasjement i Mastercard Norden og Baltikum.

Et annet norsk selskap som ble fremhevet under arrangementet var Astat, som ble kåret til Folkets Vinner. Astat er en ny norsk utfordrerbank for små og mellomstore bedrifter som har som mål å betjene det undervurderte SMB-markedet med bedre daglige banktjenester.

Et tredje norsk selskap som deltok i vårprogrammet Dintero, med sine smarte betalingsløsninger. Betalingsteknologi i Norden og Baltikum er ledende. Dette viser viktigheten av å styrke økosystemet gjennom åpne innovasjonsplattformer som Lighthouse.

– DNB har år etter år bidratt til Mastercard Lighthouse FINITIV for å utforske gjensidig fordelaktige muligheter sammen med innovative fintech-virksomheter. Vi tror at gjennom samarbeid kan vi skape en lys fremtid for finansielle tjenester. Vårt team er glade for å møte selskapene, og totalt sett glade for at ZData vinner den norske klassen. Vi ser frem til å utforske e-synergier ytterligere og bringe enda mer verdi til våre eksisterende og fremtidige kunder på tvers av segmenter, sier Kathy Hao-Hsuan Chang, Senior Strategic Partnership Manager i DNB.

Under arrangementet ble den svenske bærekraftsoppstartsbedriften Earthbanc annonsert som programmets vinner. Earthbanc rapporterer og verifiserer karbonrisiko for banker og andre store organisasjoner ved å bruke sin bærekraftige finansiering-AI i kombinasjon med åpne bankdata, satellittdata og data fra IoT-fjernmålingsenheter. Andre oppstartsbedrifter forlot også det 16 uker lange programmet med priser: Crediwire ble kåret til det mest lovende danske selskapet i klassen. Maxaa tok samme pris for Baltikum. I tillegg til dette vant Legacy, et bærekraftsrapporteringsselskap basert i Danmark, investorprisen.

Mastercard, sammen med samarbeidspartneren Invenio Growth håper å forbedre alle disse selskapene gjennom samarbeid, og dermed styrke det nordiske og baltiske teknologiøkosystemet.

Vinneren av Lighthouse FINITIV Program mottar en invitasjon til å kaste for Mastercards Start Path-program. Neste Mastercard Lighthouse FINITIV Program starter i september 2021 med fokus på Sverige, Finland og Estland markeder. Søknadene er åpne, og selskaper kan søke her:

mclighthouse.com/FINITIV/

Kontakter

For spørsmål, vennligst kontakt:

Olve Wold, pressekontakt for Mastercard, Geelmuyden Kiese
+47 911 30 645
olve.wold@gknordic.com

Om MasterCard

MasterCard
Regus Posthuset Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

http://www.mastercard.com

Om Lighthouse FINITIV:

Mastercard Lighthouse er en åpen innovasjonsplattform designet for å styrke hele økosystemet for finansielle tjenester. Lighthouse er et gratis program designet for å katalyse symbiotiske partnerskap mellom fintech-virksomheter, Mastercard og ledende nordiske og baltiske banker. Lighthouse kombinerer energien og innovasjonen til fintech-virksomheter med stabiliteten og distribusjonen til store finansielle tjenestevirksomheter, og produserer partnerskap som styrker hele økosystemet. Hvert fem måneders program er består av workshops for 15+ fintech-virksomheter fra regionen. Programmet bringer banker, investorer, rådgivere og fintech-virksomheter sammen for å utforske partnerskap gjennom åpen innovasjon.

Les mer om Lighthouse på www.mclighthouse.com

Følg pressemeldinger fra MasterCard

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra MasterCard på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra MasterCard

Mastercard avdekker ny karbonkalkulator for banker i tråd med at forbrukeres miljøengasjement vokser12.4.2021 15:27:55 CEST | Pressemelding

• Ny studie i 14 europeiske land viser at pandemien får milliarder* av forbrukerne til å vurdere å handle mer bærekraftig • 83 prosent sier de er villige til å iverksette personlige tiltak for å motvirke miljø- og bærekraftsutfordringer i 2021 • En ny Mastercard-funksjon gjør det mulig for kortutstedere å gi forbrukere data og innsikt om deres karbonavtrykk, for å hjelpe dem gjøre mer informerte forbrukervalg, samt for å tilby muligheter for å bidra til å bevare skoger 12. APRIL 2021 | Oslo – En ny undersøkelse blant forbrukere om bærekraft, bestilt av Mastercard, viser en markant økning i forbrukeres miljøengasjement som følge av covid-19. 48 prosent av europeerne som ble spurt, svarte at å redusere karbonavtrykket sitt er viktigere nå enn før pandemien. 52 prosent har blitt mer bevisste på hvordan deres handlinger påvirker miljøet, med generasjon Z og milleniumsgenerasjon (58 %) i front. Dette signaliserer en trend med mer øko-bevisst forbruk blant folk som ønsker å gjøre sine kjøp o

Mastercard fullfører overtakelsen av Nets’ konto-til-konto betalingstjenester5.3.2021 12:04:40 CET | Pressemelding

Purchase, NY - Oslo, 5. mars 2021 - I dag kunngjorde Mastercard (NYSE: MA) at selskapet overtar majoriteten av Corporate Services-forretningsområdet til det ledende europeiske betalingsteknologi-selskapet Nets. Det skjer etter å ha oppfylt betingelsene Europakommisjonen fastsatte i august 2020, og innebærer en tilvekst på 300 Mastercard-ansatte i Norge og Danmark. Avtalen tilfører et bredere spekter av konto-til-konto-tjenester, inkludert tjenesteområdene for clearing, sanntidsbetaling, elektroniske fakturaer og digital regningsbetaling.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom