Yrkestrafikkforbundet støtter påbud om setebelte - men vil ikke straffe sjåførene
Denne våren har et forslag om innføring av setebeltepåbud for bybusser, også kjent som klasse 1-busser, vært ute på høring. Yrkestrafikkforbundet, som representerer flest bussjåfører i Norge, er en av aktørene som har kommet med innspill.
I sitt innspill uttrykte forbundet i utgangspunktet en positiv holdning til påbudet.
‒ Setebelter redder liv, så vi er naturligvis positive til at Samferdselsdepartementet ser på tiltak for å øke bruken av det, sier forbundsleder Jim Klungnes.
Det er dog et viktig forbehold, som Yrkestrafikkforbundet har påpekt overfor departementet. Forbeholdet er den uheldige konsekvensen av paragraf 3, som åpner for å straffe sjåføren dersom barn under 15 år ikke bruker setebeltet.
‒ Det er jo naturlig at man i en personbil har ansvar for at barn har på setebelte, for da har man faktisk en reel mulighet til å kontrollere det. For en bussjåfør derimot, er det helt umulig å holde kontroll over. Ingen sjåfører har realistisk mulighet til å påse at passasjerene bruker belte, da det kommer folk av og på bussen hele tiden, uttaler Klungnes.
‒ Vi har naturligvis en plikt til å informere og legge til rette for bruk av bilbelte, men det blir useriøst å skulle straffe bussjåførene dersom passasjerene sniker seg unna. Derfor mener vi at påbudet bør innføres, men at paragraf 3 ikke skal gjelde for bussjåfører, konstaterer forbundslederen.
Kontakter
Jim KlungnesForbundsleder
Tel:932 41 125Jim@ytf.noBilder
Om Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet (YTF) organiserer nesten 12.000 arbeidstakere i transportbransjen og er blant annet det forbundet som organiserer flest bussjåfører i Norge.
Vi har over 400 tillitsvalgte rundt om i landet og har medlemmer innen buss, gods, lager og logistikk, bane, funksjonærer, taxi, bilbergere, anleggstransport, kran, miljøtransport, mobilitetsbransjen og parkering.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Bussforhandlingene 2024 er i gang.YTF krever bedre lønns- og arbeidsvilkår for bussjåførene.17.4.2024 11:49:07 CEST | Pressemelding
I dag startet bussforhandlingene, og Yrkestrafikkforbundet krever reallønnsvekst og bedre arbeidsvilkår for medlemmene på Bussbransjeavtalen (BBA).
Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding
I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.
Bussjåførene krever klar reallønnsvekst i lønnsoppgjøret 202422.3.2024 11:55:42 CET | Pressemelding
Oslo, 22. mars 2024 – Yrkestrafikkforbundet har i dag sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet overlevert sine krav for lønnsoppgjøret 2024 til NHO Transport for å sikre bedre arbeidsvilkår for ansatte i bussbransjen under Bussbransjeavtalen (BBA).
Streikefondet har passert 100 millioner8.3.2024 12:31:44 CET | Pressemelding
I en tid preget av økonomisk usikkerhet, global uro, og en stadig dyrere hverdag, står Yrkestrafikkforbundet sterkt rustet til å møte utfordringene som venter. Med et medlemstall på grensen til 13 000 og et streikefond som nå har oversteget 100 millioner kroner, markerer YTF en historisk økonomisk milepæl.
Kraftig lønnsstigning for utenlandske lastebilsjåfører – Men fortsatt langt under norsk minstelønn1.11.2023 12:00:00 CET | Pressemelding
I Yrkestrafikkforbundets ferske grenseundersøkelse kommer det frem at snittlønnen til utenlandske lastebilsjåfører har økt med 54% på to år, fra 1450 til 2223 euro. Men fortsatt er det bare 1 av 5 som får norsk minstelønn når de kjører i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom