Yrkestrafikkforbundet mener lokal smittesituasjon må avgjøre om fordørene skal være stengt
Yrkestrafikkforbundet, som organiserer flest bussjåfører i Norge, mener kollektivselskapene urettmessig peker på stengte fordører som årsaken til manglende billettinntekter.
– Vi har foreslått for selskapene at de kan flytte valideringsenhetene bak i bussen, noe de ikke har gjort. Vi har også bedt om at billettkontrollene gjeninnføres, noe det ser ut til at enkelte av kollektivselskapene begynner å ta tak i. Til nå har det mange steder vært nærmest «fritt frem» for å reise gratis med bussen. Derfor mener vi at det blir usaklig av dem å peke på stengte fordører som hovedårsaken til at de ikke får billettinntekter, når de ikke har vært interessert i å høre på innspill fra sjåførene selv, uttaler forbundsleder Jim Klungnes.
Yrkestrafikkforbundet har som følge av denne diskusjonen sendt innspill til Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet, i forbindelse med oppdatering av smittevernveilederen for kollektivtrafikken, der vi ber om en klargjøring på hva som skal avgjøre om fordørene skal åpnes eller ikke.
– Vi mener det fortsatt må være den lokale smittesituasjonen som bør avgjøre om fordør skal være stengt eller ikke, noe vi håper og tror helsemyndighetene vil stille seg bak. Våre bussjåfører utsettes for en mye større smitterisiko enn folk flest, ettersom de eksponeres for svært mange mennesker i løpet av arbeidsdagen. Vi ber derfor om at de blir hørt, og at helsemyndighetene stiller seg bak forslaget om stengte fordører ved høyt lokalt smittetrykk, konstaterer Klungnes.
Kontakter
Jim KlungnesForbundsleder
Tel:932 41 125Jim@ytf.noBilder
Om Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Bussforhandlingene 2024 er i gang.YTF krever bedre lønns- og arbeidsvilkår for bussjåførene.17.4.2024 11:49:07 CEST | Pressemelding
I dag startet bussforhandlingene, og Yrkestrafikkforbundet krever reallønnsvekst og bedre arbeidsvilkår for medlemmene på Bussbransjeavtalen (BBA).
Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding
I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.
Bussjåførene krever klar reallønnsvekst i lønnsoppgjøret 202422.3.2024 11:55:42 CET | Pressemelding
Oslo, 22. mars 2024 – Yrkestrafikkforbundet har i dag sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet overlevert sine krav for lønnsoppgjøret 2024 til NHO Transport for å sikre bedre arbeidsvilkår for ansatte i bussbransjen under Bussbransjeavtalen (BBA).
Streikefondet har passert 100 millioner8.3.2024 12:31:44 CET | Pressemelding
I en tid preget av økonomisk usikkerhet, global uro, og en stadig dyrere hverdag, står Yrkestrafikkforbundet sterkt rustet til å møte utfordringene som venter. Med et medlemstall på grensen til 13 000 og et streikefond som nå har oversteget 100 millioner kroner, markerer YTF en historisk økonomisk milepæl.
Kraftig lønnsstigning for utenlandske lastebilsjåfører – Men fortsatt langt under norsk minstelønn1.11.2023 12:00:00 CET | Pressemelding
I Yrkestrafikkforbundets ferske grenseundersøkelse kommer det frem at snittlønnen til utenlandske lastebilsjåfører har økt med 54% på to år, fra 1450 til 2223 euro. Men fortsatt er det bare 1 av 5 som får norsk minstelønn når de kjører i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom