Yrkestrafikkforbundet krever at bussjåførene vaksineres før fordørene åpnes

Over hele landet ønsker nå fylkeskommunene og kollektivselskapene å åpne fordørene på bussene. Det får Yrkestrafikkforbundet, som organiserer flest bussjåfører i Norge, til å reagere.

Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud. Foto: Kåre Sponberg

– Det er svært uansvarlig å åpne fordørene på bussene før alle sjåførene er beskyttet av vaksine. Vi deler helsemyndighetenes bekymring knyttet til den smittsomme Delta-varianten og større mobilitet i befolkningen som følge av sommerferie. Derfor mener vi dette ikke er tidspunktet for å åpne opp fordørene, og dermed skape en ekstra risiko for bussjåførene, sier generalsekretær Trond Jensrud i Yrkestrafikkforbundet.

– Bussjåførene har stått i første rekke under hele pandemien, uten å forlange å komme frem i vaksinekøen. Nå må fylkeskommuner og arbeidsgivere gi litt tilbake i form av trygghet for sjåførene, legger Jensrud til.

Han mener sviktende billettinntekter ikke er grunn nok til å skulle utsette sjåførene for ekstra smittefare.

– Det er åpenbart at de vil åpne fordørene for å sikre billettinntekter, men det synes jeg er et tynt argument. De har muligheten til å gjeninnføre fullt kontrollregime samt sørge for at man har billettavleser ved de bakre dørene. Det har de fleste valgt å ikke gjøre. Istedenfor forsøker de nå å skyve bussjåførene foran seg, noe vi ikke kan akseptere, konstaterer Jensrud.

Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud. Foto: Kåre Sponberg

Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.