Yrkestrafikkforbundet ber om at alkolås-unntak på buss beholdes til smittesituasjonen er mer avklart

Yrkestrafikkforbundet mener det er feil tidspunkt å oppheve det midlertidige alkolås-unntaket nå, med uavklart vaksineeffekt i befolkningen og nye Delta-smittebølger.

Advokat i Yrkestrafikkforbundet, Josefine Wærstad. Foto: Kåre Sponberg

Siden mars 2020 har det eksistert et vedtak om midlertidig unntak for alkolås på buss, som følge av koronapandemien og smittefaren som alkolåsen innebærer. Nå har Statens vegvesen sendt en opphevelse av dette vedtaket ut på høring.

Yrkestrafikkforbundet stiller seg kritisk til at dette nå diskuteres, samt at arbeidstaker-organisasjonene ikke har blitt bedt om å komme med høringsinnspill.

– Pandemien er dessverre ikke helt over ennå, noe vi ser myndighetene også signaliserer gjennom å utsette den planlagte gjenåpningen. Vi vet foreløpig for lite om hvordan Delta-varianten vil kunne påvirke smittesituasjonen, samt hvilken effekt vaksinasjonen vil ha. Vi stiller oss derfor kritisk til at man nå diskuterer å oppheve dette vedtaket, og at man ikke har villet ha med bussjåførene i denne diskusjonen, uttaler advokat i Yrkestrafikkforbundet, Josefine Wærstad.

Yrkestrafikkforbundet er Norges største fagforbund for bussjåfører. Forbundet har fått tilbakemeldinger fra bekymrede medlemmer, som ikke ønsker at alkolåsen gjeninnføres før smittesituasjonen er mer avklart.

– Bussjåførene har stått i frontlinjen under hele denne pandemien og bør derfor tas hensyn til. Det skal slippe å frykte advarsel fra arbeidsgiver - og potensielt oppsigelse - kun fordi de av frykt for smitte ikke ønsker å benytte seg av alkolås akkurat nå, sier Wærstad.

– Yrkestrafikkforbundet er i utgangspunktet positive til alkolås. Alkolås et er et godt tiltak for å ivareta trafikksikkerheten, men alkoholpåvirket kjøring blant bussjåfører er et forsvinnende lite problem, så det er uproblematisk å utsette gjeninnføring av alkolås inntil videre, legger Wærstad til.

Advokat i Yrkestrafikkforbundet, Josefine Wærstad. Foto: Kåre Sponberg

Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.