Youtubere tydeligere på hva som er reklame
Skjult reklame er forbudt i Norge, og det gjelder også på YouTube. Medietilsynet har ansvar for å kontrollere at youtuberne følger regelverket. Da tilsynet startet kontrollene i 2017, merket nesten ingen youtubere videoer som inneholdt reklame. Ett år senere var 80 prosent av de kontrollerte videoene riktig merket.
Youtubere har makt til påvirke
– Medietilsynet har sammen med Forbrukertilsynet og nettverkene jobbet aktivt med informasjon og veiledning til youtuberne det siste året. Vi er glad for at arbeidet har gitt resultater, sier Mari Velsand.
Tall fra Kantar Media viser at hele 69 prosent i alderen 15 – 29 år bruker YouTube daglig.
– Mange påvirkere har tusenvis av følgere. YouTube er blitt en kanal med stor påvirkningskraft, som dermed er attraktiv blant annonsører. Ungdom er ofte lette å påvirke, og derfor er det ekstra viktig at reklame, sponsing og produktplassering er tydelig merket når innhold retter seg mot unge målgrupper, sier Velsand.
Gir youtubere veiledning og opplæring
Medietilsynet har sammen med Forbrukertilsynet laget en egen veileder om hvordan kommersielt innhold skal merkes.
– Undersøkelser viser at sju av ti youtubere bruker veilederen vi har laget sammen med Forbrukertilsynet når de skal merke. Vi har også jobbet sammen med de store nettverkene om opplæring og veiledning for å nå ut til flest mulig, sier Velsand.
Etter Kringkastingsloven kan Medietilsynet gi advarsel, økonomiske sanksjoner og pålegge tidsavgrenset forbud mot å sende reklame dersom youtubere ikke følger reglene for å merke reklame.
– Så langt har vi satset på veiledning og opplæring ved brudd, og det har gitt gode resultater. Men dersom aktører ikke følger regelverket etter råd og veiledning fra oss, må vi selvsagt vurdere formelle sanksjoner, sier Velsand.
Snakk med barn om reklame på Youtube
Medietilsynet har også utarbeidet råd til foreldre om hvordan de kan snakke med barna sine om påvirkning og kommersielt innhold i sosiale medier.
– Det er viktig å forstå når noen forsøker å påvirke oss, slik at vi har mulighet til å være kritiske når det er nødvendig. Å være en bevisst forbruker er en viktig del av det å ha kritisk medieforståelse, sier Velsand.
Medietilsynet anbefaler foreldrene å forklare barna forskjellen på kommersielt og annet innhold, hvordan de kan se etter reklamemerking og å oppfordre barna til å spørre youtuberen dersom de mistenker at det er publisert kommersielt innhold uten at det er merket.
– Foreldre bør også oppfordre barna til å være kritiske når youtuberen anbefaler et produkt han eller hun har fått betalt for å snakke om, selv om merkingen er riktig. Be dem sjekke flere kilder før de bestemmer seg for å kjøpe produktet, råder Velsand.
Medietilsynets tilsyn på YouTube
- Høsten 2017 merket ingen av de kontrollerte norske youtuberne reklame i innleggene sine
- Første halvår 2018 kontrollerte Medietilsynet 32 av de største norske Youtube-kanalene for å se om videoer med reklame var merket korrekt. 60 prosent av videoene var riktig merket, 19 prosent var merket feil og 21 prosent manglet merking
- Høsten 2018 var alle kontrollerte videoer merket. 83 prosent var riktig merket, mens 17 prosent var merket feil
Regler for reklamemerking på YouTube
- Kringkastingsloven regulerer regler for hvordan reklame, sponsing og produktplassering i levende bilder skal merkes. Medietilsynet fører tilsyn med at aktørene følger regelverket
- Ifølge reglene skal alle som tjener penger eller får andre fordeler ved å presentere produkter eller tjenester i videoene, merke det kommersielle innholdet
- Reglene gjelder for alle aktører innen kringkasting (TV) og audiovisuelle bestillingstjenester (for eksempel videoblogging på YouTube, TV Sumo og VGTV).
- Fra 1. januar 2019 skal også norske youtubere merke videoene sine med en aldersgrense. Målet er at merkingen skal gjøre det lettere for foreldre og mindreårige å unngå innhold som kan være skadelig for barn på Youtube
- Reklame i tekst eller stillbilder (for eksempel på blogger eller sosiale medier) reguleres av Markedsføringsloven, der Forbrukertilsynet er tilsynsmyndighet
- Ifølge markedsføringsloven skal innhold merkes dersom det kan fremme salg av et produkt eller en tjeneste for næringsdrivende, og dersom den som legger det ut får betalt eller andre fordeler ved å eksponere innholdet. Les mer om merking av reklame på blogger og sosiale medier hos Forbrukertilsynet
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot tv- og radioreklame 1. juledag23.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame onsdag 25. desember. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
TV 2 får advarsel av Medietilsynet20.12.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 advarsel for brudd på reglene om produktplassering. I en episode av Farmen ble tubeost fra Kavli gitt for stor plass.
Økt konsolidering og samarbeid blant norske medier19.12.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Stadig færre aviser er helt uavhengig av de store aviseierne, viser en ny rapport fra Medietilsynet. Konsolidering enten i form av eierskap eller avtale om partnerskap/strategisk samarbeid i avismarkedet øker.
Bredt innhold i norske nettaviser og stor variasjon hos lokalradioene12.12.2024 06:49:49 CET | Pressemelding
Saker om næring, beredskap og politikk får mest plass i nettavisene, som i sum har en bred innholdmiks, ifølge en ny rapport fra Medietilsynet. Innhold i lokalradioer er også kartlagt, og rapporten viser store variasjoner blant ulike radiotyper.
Nå kan lokale lyd- og bildemedier søke om 23,8 millioner kroner10.12.2024 10:02:45 CET | Pressemelding
Medietilsynet åpner nå opp for at lokalradio og lokal-tv kan søke om støtte for 2025. Støtte kan også tildeles podkast og ikke-direktesendte bildeprogram som retter seg mot et lokalt publikum.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom