Yngvil demonstrerer formidlingskunst i særklasse

"Ingenmannsland" er ute nå!
Foto: Morten Brun

«Ingenmannsland» er første singel fra det kommende debutalbumet til Yngvil. Låta er en ærlig og ektefølt visepop-perle. Yngvil skriver nakent om følelsen av å ikke høre til noe sted, og håpet om å en dag finner et sted som føles som hjemme. Låten beskriver en ensomhetsfølelse som er lett å kjenne seg igjen i. Lytteropplevelsen preges av hennes fantastiske formidlingsevne, og det er vanskelig å ikke la seg berøre av den dønn ærlige teksten.

– Når jeg synes noe er skummelt eller vondt å snakke om, skriver jeg ofte låter om det istedenfor. Jeg tror alle føler seg ensomme en gang i blant. Som om vi ikke passer inn noe sted, hører til noen sted, eller har venner og folk som faktisk bryr seg. Jeg håper denne sangen kan være en slags hånd å holde i, eller en stemme i øret som hvisker når du føler deg ensom: “du er ikke alene. ikke i verden, ikke om denne følelsen, og den varer ikke for alltid. For et sted der ute finnes det folk som venter på at du skal komme hjem til akkurat dem. Kanskje finnes de der allerede til og med. Du må bare klare å stole på dem,” sier Yngvil.

I brytningspunktet mellom pop og vise ønsker “Ingenmannsland” lytteren velkommen. Versene er nære og nedpå, mens refrengene tar deg med inn i en drøm fylt av kor og gitarer som spiller hverandre gode. Det finnes både tydelige spor av folkemusikk og jazz i denne perlen av en låt. En vise med et tydelig moderne lydbilde. Versene og pre-reffet på låta ble skrevet da Yngvil var i starten av 20-årene. Refrenget ble til i 2022 i samarbeid med Daniel Kvammen. Yngvil forteller om bakgrunnen for teksten:

– Å høre til et sted er så grunnleggende. Etter navnet vårt er gjerne det første folk vil vite hvor du er fra. Hvor eller hvem kaller du hjem. Men hva med dem som ikke har funnet ut hva hjemme er for dem ennå, eller de som har mer enn ett hjem. De som har vokst opp med skilte foreldre, bodd i mange ulike hjem hos mange forskjellige familier, eller de som bare aldri har følt at de har hørt til der de har bodd, at de ikke passet inn. De som sliter med å skape seg et hjem alene, eller føler på at de trenger noe mer eller noen andre for å høre til. Denne låta er til alle oss, forteller den unge lovende artisten.

“Kan du vise meg, veien hjem til deg?”, er en av Yngvil sine favorittlinjer i låta. Nettopp fordi ensomhetsfølelsen kan ta skikkelig tak i en, og det er nesten umulig å spørre om hjelp til å ikke være ensom lenger. Det kan kjennes lettere å tenke at du selv er grunnen til at du er ensom, at det er noe galt med deg eller at ingen har lyst til å være et hjem for deg. Sannheten er kanskje ganske motsatt, og at det er mange som står klare til å ta deg imot - hvis du tør å spørre om hjelp til å finne veien til dem.

– Jeg er veldig glad i denne låta, og gleder meg enormt til å dele den. Jeg tror veldig på at mennesker er først og fremst mennesker, og at når det kommer til følelser er vi ikke så veldig forskjellige. Vi kjenner på de samme følelsene, selv om det er forskjellige ting som utløser dem i oss, sier Yngvil.

Foto: Morten Brun