Ylva Hjelle (19) fra Oslo tok hjem EM-bronsemedaljen

Ylva Hjelle på pallen under EM Felt 2021. Foto: Rune Edvardsen

Andreplass etter første innledende

Etter den første innledende runden lå Ylva på andreplass i klassen Compound damer junior, ni poeng bak italieneren Sofia Caccia. Etter andre innledende runde endte Ylva på en tredjeplass, med to italienere foran seg.

I kvartfinalen skjøt Ylva mot engelske Sinead Byrne. Denne matchen vant hun, og i semifinalen møtte hun italieneren Andrea Nicole Moccia. Moccia tok senere gullet. Der ble italieneren for sterk, og Ylva fikk derfor en plass i bronsefinalen. I bronsefinalen møtte Ylva italieneren Sofia Caccia, og der gikk Ylva seirende ut.

- Min egen skyting varierte litt, men jeg er fornøyd med at jeg vant bronsen og stolt over å representere Norge, sier Ylva, som er motivert for å satse videre.

- I første omgang skal jeg bruke innesesongen på å forbedre teknikken min og utvikle meg som skytter. Jeg har som mål å skyte bra både innendørs og utendørs internasjonalt i kommende sesong, og komme på pallen i VM felt til neste år. Alt i alt har det vært et lærerikt og bra mesterskap, og det føles godt å stå på pallen!

Plass i World Games

I EM Felt var Norge også representert med Simen Burhol i klassen recurve herrer, og Lars Marius Sørlie i klassen barebow herrer. Før resultatene er helt klare nedover listen, ser de ut til å ende på henholdsvis 19. og 11. plass.

Sørlie sikret også Norge en kvoteplass til World Games 2022, som foregår i Birmingham, USA.

Ylva Hjelle på pallen under EM Felt 2021. Foto: Rune Edvardsen
Ylva Hjelle er stor fornøyd med tredje plassen i EM. Foto: Rune Edvardsen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Bueskytterforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.