Ylva Erbach ny daglig leder i Norsk Metallgjenvinning AS
11.1.2021 10:00:00 CET | Grønt Punkt Norge | Pressemelding

Ylva Erbach (43) starter som daglig leder i Norsk Metallgjenvinning AS 1. februar 2021.
Hun har lang og bred erfaring som leder og rådgiver og kommer sist fra stillingen som Manager i Sprint Consulting AS, med fagspesialisering innenfor bærekraftig forretningsutvikling. Før dette jobbet hun fire år i Sporveien T-banen AS, som leder for drift- og bemanningsavdelingen. Erbach har også en fortid fra Deloitte Consulting som Manager Strategy & Operation.
Ylva Erbach tiltrer som daglig leder etter Rune Myrmel som sluttet i november 2020. Styreleder Bjarte Engen Grostøl trer da av som konstituert daglig leder og ser frem til å overlate det operative ansvaret til den daglige lederen. Han poengterer samtidig at han som aktiv styreleder vil fortsette å bidra til utviklingen av selskapet.
Samlokalisert med Grønt Punkt Norge
Norsk Metallgjenvinning AS er et av eierselskapene av Grønt Punkt Norge AS, hvor også flere av de administrative funksjonene til selskapet utføres. Norsk Metallgjenvinning er samlokalisert med Grønt Punkt Norge på Skøyen for å akselerere kunnskapsutviklingen. Det er ventet en fremtid med fri- og skjerpet konkurranse innenfor et relativt ungt forskriftsregime for produsentansvar.
Økende gjenvinningsgrad
Norsk Metallgjenvinning har de siste årene hatt en stor vekst i innsamlet tonnasje. Denne veksten fortsetter, og selskapet har satt seg mål om å overoppfylle myndighetenes krav til gjenvinning. Årlig rapporteres andelen som er materialgjenvunnet til miljødirektoratet. I 2017 ble 76 prosent materialgjenvunnet, i 2018 ble 88,9 prosent og 2019 ble 90 prosent materialgjevunnet, prognosene for 2020 viser også 90 prosent.
Myndighetenes forventninger er satt til 60 prosent for all metallemballasje. For retursystemet Norsk Metallgjenvinning som nærmer seg 90 prosent er dette et godt utgangspunkt for å befeste posisjonen som markedsleder innenfor produsentansvar for metallemballasje.
– Vi leverer gode miljøprestasjoner for våre medlemmer og ønsker å øke dette ytterligere, sier Bjarte Grostøl.
Norsk Metallgjenvinning AS
Norsk Metallgjenvinning AS er et non-profit returselskap for innsamling og gjenvinning av metallemballasje. Innsamlet metallemballasje fra kommuner i hele landet blir levert til gjenvinningsanlegget til Sirkel Glass på Onsøy utenfor Fredrikstad. Metallet blir sortert ut på anlegget og smeltet om til råmateriale for nye produkter i Norge. Norsk Metallgjenvinning ble etablert i 1995 og er en av de fem materialselskapene for emballasje som eier Grønt Punkt Norge.
For mer informasjon, kontakt:
Bjarte Engen Grostøl, styreleder i Norsk Metallgjenvinning AS.
bjarte.grostol@asko.no | Tlf. 917 12 847
Bilder

Om Grønt Punkt Norge
For bedrifter som tar miljøansvar
Grønt Punkt Norge AS sikrer og administrerer finansiering av returordningene for plast-, tre-, metall-, og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp. Grønt Punkt-merket betyr at det er betalt inn vederlag for emballasjen - det vil si at produsent eller importør har betalt for forsvarlig innsamling og gjenvinning.
Grønt Punkt Norge eies av returselskapene for emballasje. Det er Sirkel Glass AS, Norsk Metallgjenvinning AS, Norsk Resy AS, Norsk Returkartong AS og Plastretur AS.
Følg pressemeldinger fra Grønt Punkt Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grønt Punkt Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Grønt Punkt Norge
Marie Drange blir leder for Foran AS18.5.2026 07:00:00 CEST | Pressemelding
Produsentansvarsselskapet «Næringslivets forsøplingsansvar» (Foran AS) har ansatt ny leder.
Dette er vinnerne av Plastløfteprisene 202615.4.2026 16:46:54 CEST | Pressemelding
Vinmonopolet, BAMA Gruppen og Nortura vinner for emballasjeendringer som øker bruken av resirkulert plast, kutter unødvendig plast og forbedrer gjenvinnbarheten.
Norge når ikke gjenvinningsmålene for plastemballasje9.4.2026 12:15:00 CEST | Pressemelding
Plastretur sine tall for 2025 viser at 35 prosent av plastemballasjen ble materialgjenvunnet. Det er langt under målet på 47 prosent. Tre systemutfordringer forklarer hvorfor ikke Norge når målet.
– Unge kaster vinnerloddet rett i søpla28.1.2026 08:30:00 CET | Pressemelding
I 2025 ble det delt ut 1,6 millioner kroner i Returkartonglotteriet. Selv om stadig flere kjenner til lotteriet, er det svært få unge som deltar.
Klar for å ta imot din plastemballasje3.12.2025 07:45:00 CET | Pressemelding
Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
