Yara starter elektrifisering av fabrikken på Herøya

Oslo, 17. desember 2021: Yara bevilges 283,25 millioner norske kroner i støtte fraEnova for å utvikle et demonstrasjonsprosjekt for produksjon av grønn ammoniakk. Dermed iverksettes første skritt på veien til full avkarbonisering av ammoniakkanlegget på Herøya i Porsgrunn.

Yaras gjødselfabrikk på Herøya er et av Norges aller største utslippspunkt utenom olje- og gassektoren med 800.000 tonn CO2-utslipp årlig. En avgjørende innsatsfaktor i gjødselproduksjonen er hydrogen, som omdannes til ammoniakk. I dag produseres dette ved hjelp av flytende petroleumsgass. Ved å produsere hydrogen basert på fornybar energi vil Yara fremstille utslippsfri ammoniakk.

- Norge har en unik mulighet til å ta en ledende posisjon i det grønne skiftet, men tidsvinduet varer ikke evig. Derfor er denne beslutningen så viktig, og vil kunne bidra til å sette fart på et nytt, norsk industrieventyr. Grønn ammoniakk er en allsidig, klimavennlig innsatsfaktor og energibærer av hydrogen. Utslippsfri ammoniakk er nøkkelen til å redusere utslipp fra verdens matproduksjon og langdistanse sjøtransport, sier Svein Tore Holsether, konsernsjef i Yara.

Setter grønn ammoniakk på verdenskartet

Yaras konsernstyre har fattet investeringsbeslutning for det 24 MW store demonstrasjonsanlegget hvor teknologien skal demonstreres og kvalitetssikres. Dette blir et av de største prosjektene i verden for produksjon av grønn ammoniakk.

- Yara vil være en av de første aktørene som gjennomfører et prosjekt for grønn produksjon av mineralgjødsel i en slik skala i nyere tid. Dette prosjektet vil bidra til å redusere barrierer for andre gjennom kunnskapsspredning og modning av teknologi, sier Nils Kristian Nakstad, adm. direktør i Enova.

Fornybar energi vil erstatte fossilt brensel og med dette redusere CO2-utslippene med ca. 41.000 tonn per år. Demonstrasjonsanlegget vil produsere nok hydrogen til å lage 20.500 tonn ammoniakk per år, som vil tilsvare mellom 60.000-80.000 tonn grønn fossilfri mineralgjødsel.

Skal kutte 30 prosent innen 2030

- Demonstrasjonsprosjektet tar sikte på å levere de første grønne ammoniakkproduktene i markedet allerede i midten av 2023, både som fossilfri gjødsel og som drivstoff for skip. Nå går vi fra ord til handling, investeringsbeslutningen er tatt og prosjektet begynner, sier Magnus Ankarstrand, direktør for Yara Clean Ammonia.

Holsether understreker at dette er et viktig steg for at Yara skal levere på sine planer om å kutte egne CO2-utslipp.

- Yara har allerede kuttet egne utslipp med omlag 45 % siden 2005 og skal kutte egne utslipp og utslipp fra kraftproduksjon med ytterligere 30 prosent innen 2030. Vi er veldig fornøyde med at myndighetene støtter satsingen gjennom nødvendige tillatelser og støtte fra Enova, sier Holsether.

Støtten fra Enova er gitt med forbehold om godkjenning av ESA.

Kontaktpersoner:

Kristin Nordal
Kommunikasjonsdirektør, Yara
Mobil: +47 900 15 550
E-post: kristin.nordal@yara.com

Silje Nygaard
Direktør Investorrelasjoner, Yara
Mobil: +49 957 04 843
E-post: silje.nygaard@yara.com

Konsernsjef i Yara, Svein Tore Holsether, vil være tilgjengelig for intervjuer mellom 09:00-09:30 på fredag den 17. desember, og deretter etter avtale. Direktør i Yara Clean Ammonia, Magnus Ankarstrand er også tilgjengelig for intervjuer utover dagen.

Om Yara
Vår visjon om en verden uten sult ligger bak vår strategi som fremmer bærekraftig verdiskaping gjennom klimavennlig plantenæring og nullutslippsløsninger for energisektoren. Yaras ambisjon er å bidra til en klimapositiv fremtid for verdens matproduksjon. Slik skaper vi verdier for kundene våre, aksjonærene og samfunnet rundt oss.

For å nå dette målet, leder vi an i utviklingen av digitale verktøy for presisjonslandbruk. Vi samarbeider tett med andre aktører i verdikjeden for at verdens matproduksjon skal bli mest mulig effektiv og bærekraftig. Vår satsing på grønn ammoniakk har som ambisjon å muliggjøre hydrogenøkonomien og bidra til et grønt skifte innen shipping, produksjon av plantenæring og andre energiintensive industrier.

Yara ble grunnlagt i 1905 for å møte matmangelen i Europa, og har en unik posisjon som industriens eneste globale plantenæringsselskap. Med vår integrerte forretningsmodell, om lag 17.000 ansatte og drift i over 60 land, har vi vist at vi kan skape avkastning på ansvarlig vis over tid. I 2020 hadde Yara en omsetning på 11,6 milliarder dollar.
www.yara.com

Vedlegg

Hvis du vil se dette innholdet fra www.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Hvis du vil se dette innholdet fra ml-eu.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire by notified på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Share Buyback Transaction Details January 20 – 26, 202227.1.2022 10:00:00 CET | Press release

Share Buyback Transaction Details January 20 – 26, 2022 January 27, 2022 - Wolters Kluwer today reports that it has repurchased 78,099 of its own ordinary shares in the period from January 20, 2022, up to and including January 26, 2022, for €6.9 million and at an average share price of €88.92. These repurchases are part of the share buyback program announced on November 3, 2021, under which we intend to repurchase shares for €50 million during the period starting January 3, 2022, up to and including February 21, 2022. The cumulative amounts repurchased to date under this program are as follows: Share Buyback 2022 PeriodCumulative shares repurchased in period Total consideration (€ million)Average share price (€) 2022 to date 265,483 25.0 94.18 For the above-mentioned period, we have engaged a third party to execute €50 million of buybacks on our behalf, within the limits of relevant laws and regulations (in particular Regulation (EU) 596/2014) and the company’s Articles of Association.

Cool Company Limited Update27.1.2022 09:14:12 CET | Press release

27 January 2022; Golar LNG (“Golar”) is pleased to provide a further update on the formation of Cool Company Ltd. (“CoolCo”). Reference is made to announcements on 15 December 2021 and 20 January 2022, regarding Golar’s announced execution of a Terms Agreement to separate its 8 TFDE LNG carriers into CoolCo. Based on investor feedback following the press releases made on 15 December 2021 and 20 January 2022, CoolCo has decided to launch a book building process of a private placement of $250 million (“The Private Placement”). The anticipated proceeds from the Private Placement will, together with a contemplated debt refinancing, be used to finance the acquisition of the 8 TFDE vessels from Golar, secure attractive financing and provide CoolCo with working capital to position the company for further growth. Eastern Pacific Shipping (“EPS”) has pre-subscribed and guaranteed an allocation of minimum $150 million in the contemplated private placement. The Private Placement The Private Place

Hitachi Energy achieves 100% fossil free electricity in own operations27.1.2022 09:00:00 CET | Press release

The global technology and market leader in power grids has achieved the first-step target in its Sustainability 2030 plan and steps up the pace towards carbon-neutral Zurich, Switzerland, Jan. 27, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Hitachi Energy today announced that it has achieved the first-step target set out in its Sustainability 2030 plan – the use of 100% fossil-free electricity in its own operations1. The company is driving towards being carbon-neutral in its own operations by 20302, in line with its Purpose, ‘Advancing a sustainable energy future for all’. “By achieving 100% fossil-free electricity in our own operations, we have reduced our CO2 equivalent emissions by over 50% compared to 2019,” says Claudio Facchin, CEO of Hitachi Energy. He continued, “The Net Zero challenge is global and it’s about acting now, innovating and collaborating across countries, industries and societies. Together with customers, partners, and all stakeholders, we are advancing the world’s energy system to b