Yara sparer energi på Herøya med motorer og frekvensomformere fra ABB

• Yara oppgraderer produksjonsanlegget på Herøya med supereffektiv teknologi • Rundt 1000 motorer har blitt oppgradert, i neste fase vil om lag 2500 motorer erstattes med IE5 SynRM-motorer og frekvensomformere • Anslått årlig besparelse på opptil 40 GWh og 19 kilotonn CO2-utslipp

Yara sparer energi på Herøya med motorer og frekvensomformere fra ABB (Foto: Yara).

ABB leverer høyeffektive motorer og frekvensomformere som bidrar til energieffektivisering i Yaras produksjonsanlegg på Herøya. Det langsiktige oppgraderingsprosjektet vil gi årlige energibesparelser på 32-40 gigawattimer (GWh) og kutte CO2-utslipp med 12-19 kilotonn, tilsvarende utslippene fra 14 000 biler.

I første fase ble rundt 1000 elektromotorer på Herøya erstattet med såkalte IE3-motorer (International Efficiency klasse 3). Det er det laveste nivået som aksepteres i den siste Ecodesign-forskriften som trådte i kraft i juli 2021. 75 prosent av motorene ble utstyrt med frekvensomformere. Det gir en betydelig effektiviseringsgevinst og Yara sparer rundt 16 GWh per år.

Neste fase vil bli utført under oppgraderinger og utskiftninger samt i nye prosjekter. Totalt vil 2500 motorer med en gjennomsnittlig effekt på 75 kilowatt (kW) bli oppgradert med SynRM drivsystemer som gir ultra-premium IE5-virkningsgrad. Nesten 70 prosent av disse motorene driver pumper og vifter som har betydelig potensiale for energieffektivisering.

I tillegg til energibesparelser og reduksjon i karbonutslipp, forventer Yara også betydelige besparelser i vedlikeholdskostnader da turtallsregulering gir mindre slitasje på mekanisk utstyr.

- ABB hjalp til med å evaluere systemene våre og skissere alle fordelene ved å oppgradere, sier Perry Jaspers, teknisk prosesseier for elektro og automasjon i Yara. - Å velge den nyeste motor- og omformerteknologien er avgjørende for å forbedre energieffektiviteten vår. Det gir også andre store fordeler som økt oppetid og mindre vedlikehold.

- Yara-prosjektet er et utmerket eksempel på gevinsten som oppgradering til moderne motorteknologi og utstrakt bruk av frekvensomformere gir, ikke bare ved vesentlig lavere energiforbruk, men også ved optimaliserte prosesser. Å bytte til IE5 SynRM-teknologi gir rask avkastning på investeringen, sier Lars-Fredrik Mathiesen, leder for ABB Motion i Norge.

Yara på Herøya samarbeider også aktivt med ABB og Stena Recycling for bærekraftig resirkulering av gamle motorer som en del av satsingen på sirkulær økonomi.

Mer informasjon om ABBs SynRM-motorer og frekvensomformere: https://global.abb/topic/synrm-drive-package/en

Om Yara: Yara ble grunnlagt i 1905 for å løse den voksende hungersnøden i Europa og har etablert en unik posisjon som bransjens eneste globale plantenæringsselskap. Yara driver en integrert forretningsmodell med rundt 18 000 ansatte og virksomhet i over 60 land. Som verdens ledende plantenæringsselskap og en leverandør av miljø- og landbruksløsninger, adresserer Yara globale utfordringer og skaper positive endringer. www.yara.com

Yara sparer energi på Herøya med motorer og frekvensomformere fra ABB (Foto: ABB).

ABB lanserer datasikkerhetsløsning for å forenkle og forbedre beskyttelsen av industriell infrastruktur27.9.2022 13:14:04 CEST | Pressemelding

• ABB Ability™ Cyber Security Workplace konsoliderer informasjonen fra datasikkerhetsverktøy inn i ett skjermbilde; Det effektiviserer visningen av kompleks informasjon og reduserer risikoeksponering • Den nye løsningen tar sikte på å lukke det nåværende kompetansegapet i datasikkerhet og sikre at kritisk industriutstyr er beskyttet • Forenklet informasjon gjør det lettere å ta riktige beslutninger og forbedre industriell automasjonssikkerhet

ABB og MAN samarbeider om dual-fuel elektriske fremdriftsløsninger for LNG-skip26.9.2022 11:00:00 CEST | Pressemelding

• ABB og MAN Energy Solutions har signert en avtale (Memorandum of Understanding, MoU) for å utvikle en fremdriftsløsning som vil redusere karbonavtrykk og drivstoffkostnader samt å øke driftsfleksibiliteten til tankskip for flytende naturgass (LNG) • Dual-fuel elektrisk fremdriftsløsninger er basert på MANs nye firetaktsmotor 49/60DF og ABBs dynamiske vekselstrømsfordeling og kontrollsystem • Et fremtidssikret system for å optimalisere hovedmotorstrategien med dual-fuel, variabel hastighetskontroll og lastutjevning ved bruk av lagret energi