Yara setter verdens første utslippsfrie skip i drift

Oslo, 19. november 2021: Verdens første elektriske og selvkjørende containerskip – Yara Birkeland – er klar for å settes i drift i 2022. I dag viste en stolt konsernsjef i Yara, Svein Tore Holsether frem foregangsskipet.

Vi er stolte av å kunne vise frem verdens første elektriske og selvkjørende containerskip. Det vil kutte 1000 tonn CO2 og erstatte 40.000 turer med dieseldrevne lastebiler i året, sier Svein Tore Holsether, konsernsjef i Yara.

Fredag morgen tok han imot statsminister Jonas Gahr Støre og fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran på Yara Birkeland, som har gjennomført det som blir skipets første og eneste planlagte seilas til Oslo.

Utslippsfri frakt

Yara Birkeland, som allerede har fått bred omtale i norske og internasjonale medier, er utviklet i samarbeid med Kongsberg Gruppen (KONGSBERG). Skipet er bygget av VARD med finansiell støtte fra Enova, og vil være i kommersiell drift fra 2022.

–Vi har lenge sett frem til denne store dagen. Yara Birkeland skal frakte mineralgjødsel mellom Porsgrunn og Brevik, og vil bidra til betydelige kutt av utslipp ved frakt. Dette er virkelig det grønne skiftet i praksis, og vi håper denne skipsklassen vil være starten på en ny type utslippsfrie containerskip. Det finnes svært mange steder i verden med overbelastede veier, som vil dra nytte av en høyteknologisk løsning som dette, sier Holsether.

Nå starter en to-års uttesting av teknologien som skal gjøre skipet selvkjørende, og endelig sertifisert som et autonomt, helelektrisk containerskip.

En felles ambisjon

Yara Birkeland er et samarbeidsprosjekt mellom flere aktører, der KONGSBERG er ansvarlig for utvikling og levering av all nyutviklet teknologi på skipet. Skipet vil driftes fra Massterlys overvåknings- og operasjonssentral i Horten. Massterly er et samarbeidsselskap mellom KONGSBERG og Wilhelmsen.

– Norge er en stor hav- og skipsnasjon, og andre nasjoner ser til Norge for grønne løsninger i havrommet. Yara Birkeland er et resultat av den sterke kompetansen vi har i den norske maritime klyngen og norsk industri. Prosjektet viser hvordan vi gjennom samarbeid har tatt frem en verdensledende innovasjon som bidrar til det grønne skiftet og gir store eksportmuligheter for norsk teknologi og industri, sier Geir Håøy, konsernsjef i Kongsberg Gruppen.

Enova har bevilget inntil 133,5 millioner kroner for å bygge verdens første elektriske og autonome containerskip.

– På veien mot lavutslippssamfunnet må transportutslippene ned mot tilnærmet null. Da behøver vi prosjekter som er i stand til å endre markedet – prosjekter som har potensial til å bane vei for andre og øke takten på omstillingen i sin sektor. Det er akkurat det vi tror verdens første autonome og hel-elektriske containerskip vil gjøre, sier administrerende direktør i Enova, Nils Kristian Nakstad.

Grønnskipsfart er fremtiden

Parallelt med byggingen av Yara Birkeland har Yara initiert utvikling av grønn ammoniakk som utslippsfritt drivstoff for skipsfarten, gjennom nyoppstartede Yara Clean Ammonia.

–Fornybar energi var vårt utgangspunkt i 1905, nå ser vi at ammoniakk kan bringe oss tilbake dit. Vårt store shippingnettverk og eksisterende infrastruktur gjør at ammoniakk har potensial for å bli det ledende drivstoffet for langdistanse-shipping globalt, sier Magnus Krogh Ankarstrand, administrerende direktør i Yara Clean Ammonia.

Som verdens største produsent av kunstgjødsel er Yara avhengig av ammoniakk for å lage gjødsel, og for å bidra til å brødfø en stadig voksende befolkning. Samtidig representerer dagens ammoniakkproduksjon 2 prosent av verdens fossile energiforbruk. Dette tilsvarer om lag 1,2 prosent av verdens totale klimagassutslipp.

–Som verdens største ammoniakkselskap har Yara lansert en offensiv plan internasjonalt, både for å fjerne eksisterende utslipp og for å etablere ny, ren ammoniakkproduksjon, sier Ankarstrand.

Kontakt:
Kristin Nordal, Mediekontakt
E-post: kristin.nordal@yara.com

Om Yara
Vår visjon om en verden uten sult ligger bak vår strategi som fremmer bærekraftig verdiskaping gjennom klimavennlig plantenæring og nullutslippsløsninger for energisektoren. Yaras ambisjon er å bidra til en klimapositiv fremtid for verdens matproduksjon. Slik skaper vi verdier for kundene våre, aksjonærene og samfunnet rundt oss.

For å nå dette målet, leder vi an i utviklingen av digitale verktøy for presisjonslandbruk. Vi samarbeider tett med andre aktører i verdikjeden for at verdens matproduksjon skal bli mest mulig effektiv og bærekraftig. Vår satsing på grønn ammoniakk har som ambisjon å muliggjøre hydrogenøkonomien og bidra til et grønt skifte innen shipping, produksjon av plantenæring og andre energiintensive industrier.

Yara ble grunnlagt i 1905 for å møte matmangelen i Europa, og har en unik posisjon som industriens eneste globale plantenæringsselskap. Med vår integrerte forretningsmodell, om lag 17.000 ansatte og drift i over 60 land, har vi vist at vi kan skape avkastning på ansvarlig vis over tid. I 2020 hadde Yara en omsetning på 11,6 milliarder dollar.
www.yara.com

Vedlegg

Hvis du vil se dette innholdet fra www.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Hvis du vil se dette innholdet fra ml-eu.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire by notified på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

AMG Advanced Metallurgical Group N.V. Announces AMG Brazil Mine Site has Reached Over 1,000 Days Without a Lost Time Incident1.12.2021 22:00:00 CET | Press release

Amsterdam, 1December 2021--- AMG Advanced Metallurgical Group N.V. ("AMG", EURONEXT AMSTERDAM: "AMG") is pleased to announce that the AMG Brazil Mine Site has reached over 1,000 days without a Lost Time Incident. Dr. Heinz Schimmelbusch, Chairman of the Management Board and CEO, said, “At AMG, the health and safety of our employees is the number one value. “Zero incidents” for an extended period of time is an extraordinary achievement. This incredible milestone was only possible because of each employee’s discipled attitude and proactive responsibility for creating a safe working environment.” “AMG Brazil has a certified HSE management system that is mature, robust, well developed, and efficient at preventing incidents by fostering identification and mitigation of risks and hazards as we constantly train our workforce to perform its duties safely. The system alone would never achieve such a result without our workers’ preemptive behavior and commitment to care for themselves and their

Sophi.io Wins at WAN-IFRA Digital Media Awards Worldwide 20211.12.2021 17:51:16 CET | Press release