Yara rapporterer økt resultat for andre kvartal

Oslo, 19. juli 2022: Yara leverer økt avkastning med økte priser og sterke resultaterfra virksomheteneutenfor Europa,som mer enn utlignet høyere europeisk gasskostnad og lavere salgsvolumer. Driftsresultatet1 for andre kvartal var USD 1.223millioner sammenlignet med USD 477 millioner ett år tidligere.

«Yaras virksomhet er robust, og jeg vil takke hele Yara-organisasjonen for nok en sterk innsats i et volatilt marked», sier Svein Tore Holsether, konsernsjef i Yara. «Det er imidlertid stor risiko for nitrogenmangel og videre prisøkninger dersom gassituasjonen i Europa forverres ytterligere» sier Holsether.

EBITDA eksklusive spesielle poster1 var USD 1.475 millioner for andre kvartal, sammenlignet med USD 775 millioner ett år tidligere. Nettoresultat henførbart til aksjonærer i Yara International ASA var USD 664 millioner (USD 2,61 per aksje) sammenlignet med USD 539 millioner (USD 2,10 per aksje) ett år tidligere.

Yaras fundamentale markedsforhold er gode, med kontinuitet i matproduksjon og matverdikjeden høyt på den globale agendaen. En kombinasjon av sesongmessig lavere etterspørsel på den nordlige halvkule og økt europeisk gasspris fører imidlertid til betydelige nedstengninger av nitrogenproduksjon i Europa, inkludert Yara. Yara har midlertidig stanset produksjonen ved flere fabrikker, tilsvarende en årlig kapasitet på 1,3 millioner tonn ammoniakk og 1,7 millioner tonn ferdigvare på nåværende tidspunkt.

Yara publiserer også i dag sitt første Grønne finansieringsrammeverk som understreker selskapets forpliktelse til bærekraft som en integrert del av sin strategi. Prosjekter som kvalifiserer som grønne forventes å skape betydelig miljøfordeler ved å avkarbonisere matverdikjeder, inkludert produksjon og bruk av gjødsel, samt ved å begrense behovet for å utvide jordbruksareal. CICERO har utstedt en tredjepartsvurdering og klassifisert rammeverket som medium-grønt. Lenke til rammeverket:

Yara fortsetter å genere solid avkastning som fører til sterk utbyttekapasitet fremover i tråd med Yaras retningslinjer for kapitalallokering. Selskapet utbetalte utbytte på USD 796 millioner i andre kvartal, og styret vil vurdere ytterligere utbetalinger til aksjonærer i forbindelse med 3Q-resultatene.

Lenke til rapporten, presentasjonen og webcast 19. juli kl. 12:00:

1) For definisjon og avstemming av alternative resultatmål, se APM avsnitt side 34-40 i kvartalsrapporten

Alternative resultatmål: Alternative resultatmål er definert, forklart og avstemt mot finansregnskapet i avsnittet for Alternative Resultatmål på side 34-40 i kvartalsrapporten.

Kontakt:

Silje Nygaard, Investorkontakt
Mobil: +47 957 04 843
E-post: silje.nygaard@yara.com

Kristin Nordal, Mediekontakt
Mobil: +47 900 15 550
E-post: kristin.nordal@yara.com

Om Yara

Yaras misjon er å sørge for mat til verdens befolkning og å verne om jordkloden. Basert på vår visjon om en verden uten sult og en vel ivaretatt planet har vi utviklet en strategi som fremmer langsiktig verdivekst, bærekraftig plantenæring og nullutslippsløsninger for produksjon av gjødsel og energi. Yaras ambisjon er å utvikle fremtidens klimapositive matkjede, en kjede som skaper verdi for våre kunder, aksjonærer og samfunnet for øvrig, og som leverer bærekraftig mat.

For å nå vår ambisjon, har vi også satt oss i førersetet for utviklingen av digitale verktøy for presisjonslandbruk og samarbeider tett med partnere i hele verdikjeden for å gjøre matproduksjon mer effektiv og bærekraftig. Gjennom Yaras Clean Ammonia-virksomhet har vi et mål om å bidra til hydrogenøkonomien og å drive den grønne omstillingen innen skipsfart, gjødselproduksjon og annen energiintensiv industri.

Yara ble grunnlagt i 1905 for å møte matmangelen i Europa og har etablert seg som industriens ledende plantenæringsselskap. Med vår integrerte forretningsmodell og globale tilstedeværelse, med 17 000 ansatte og drift i over 60 land, har vi skapt avkastning på en ansvarlig måte over tid. I 2021 hadde Yara en omsetning på 16,6 milliarder USD.

www.yara.com

Vedlegg

Hvis du vil se dette innholdet fra www.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Hvis du vil se dette innholdet fra ml-eu.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire by notified på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Graduate Management Admission Council Appoints Joy Jones as Incoming CEO8.8.2022 18:00:00 CEST | Press release

Jones to succeed Sangeet Chowfla as head of the global association representing leading graduate business schools RESTON, Va., Aug. 08, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- The Graduate Management Admission Council (GMAC), a global association of leading graduate business schools, today announced the appointment of Joy Jones as the organization’s CEO-Elect. Jones currently serves as GMAC’s chief product officer and general manager of assessments, a role she has held since July 2017. The announcement came after current CEO Sangeet Chowfla announced his intention to step down from the position earlier this year, and an extensive search executed by a global executive recruiting firm. The GMAC board of directors unanimously voted to elect Jones, who will become GMAC’s fourth CEO as of October 1, 2022. “With more than a hundred interested candidates from around the world, the Board conducted extensive interviews and thorough evaluations over the past months and was thrilled to find the best person to l

GeoJunxion (GOJXN.AS) announces the booking of a series of Location Intelligence Service contracts with combined value of well over one Million Euro8.8.2022 18:00:00 CEST | Press release

Capelle aan den IJssel, The Netherlands – 8 August 2022 – GeoJunxion (GOJXN.AS) is pleased to announce the booking of a series of Location Intelligence Service contracts with combined value of well over one Million Euro. The first 40 days of the new Financial Year 2022/23 (1 July 2022 - 30 June 2023) have been particularly busy and exciting for the various teams in GeoJunxion. As result of this, GeoJunxion is pleased to announce the booking of a series of Location Intelligence Services for one of its major global IT customers, with a combined value well over one Million Euro. In response to an increasing demand for hyper local content, GeoJunxion has closed a series of extensions to existing service contracts and successfully completed the negotiations on a large new tailor-made Location Intelligence Service contract. These new contracts will convert into revenue over the next 3 to 6 months and will contribute substantially to the continued growth of the company’s top- and bottom-line.

INVITATION TO CONFERENCE CALL FOR DFDS' REPORT FOR Q2 20228.8.2022 17:48:27 CEST | Press release

INVESTOR NEWS no. 22 - 8 August 2022 DFDS expects to publish the report for Q2 2022 on 16 August 2022 at around 07:30 CET. Torben Carlsen, CEO, and Karina Deacon, CFO, will present the report on a live conference call. The presentation in English will be followed by a Q&A session. Investors, analysts and other interested parties are invited to take part. Date: 16 August 2022 Time: 10:00 CET Telephone: DK +45 35445577 UK +44 33 33000804 US +1 631 913 1422 Other international numbers: https://events-ftp.arkadin.com/ev/docs/NE_W2_TF_Events_International_Access_List.pdf Access code: 69612122# If you wish to take part in the audio conference, please dial up at least five minutes before the conference begins. It will start on time, and participants will be asked to register name and company name beforehand. The conference will be broadcast live on https://www.dfds.com/en/about and published there for future reference. Contact Søren Brøndholt Nielsen, IR +45 33 42 33 59 About DFDS DFDS provid

INVITATION TIL TELE-KONFERENCE OM DFDS' RAPPORT FOR 2. KVT. 20228.8.2022 17:48:27 CEST | pressemeddelelse

INVESTOR NEWS nr. 22 - 8. august 2022 DFDS’ kvartalsrapport for 2. kvt. 2022 forventes offentliggjort 16. august 2022 omkring kl. 07.30. Rapporten præsenteres på en tele-konference af Torben Carlsen, CEO og Karina Deacon, CFO. Efter præsentationen, der foregår på engelsk, vil der være mulighed for at stille spørgsmål. Investorer, analytikere og andre er velkommen til at deltage. Dato: 16. august 2022 Tidspunkt: Kl. 10.00 Telefonnumre: DK +45 35445577 UK +44 33 33000804 US +1 631 913 1422 Øvrige internationale telefonnumre: https://events-ftp.arkadin.com/ev/docs/NE_W2_TF_Events_International_Access_List.pdf Adgangskode: 69612122# Deltagere i tele-konferencen bedes ringe mindst fem minutter før starttidspunktet, da konferencen begynder rettidigt, og deltagere forinden skal registreres med navn og firmanavn. Tele-konferencen kan følges live på https://www.dfds.com/en/about og vil efterfølgende være tilgængelig på samme sted. Kontakt Søren Brøndholt Nielsen, IR +45 33 42 33 59 Om DFDS DFDS