
Yara og Lantmännen – først ute med en kommersiell avtale for fossilfri mineralgjødsel
Oslo og Stockholm, 13. januar 2022: Yara og Lantmännener de første selskapene som signerer en kommersiell avtale om å lansere fossilfri gjødsel til landbruket. Fossilfri, eller grønn gjødsel er produsert med fornybar elektrisitet og er avgjørende for avkarboniseringen av matvarekjeden og for å kunne tilby forbrukere et større utvalg av bærekraftig matvarer.
Allerede i 2019 begynte Yara, en av verdens ledende gjødselprodusenter, og Lantmännen, Nord-Europas ledende landbrukskooperativ med virksomhet fra jord til bord, å legge planer om å kommersialisere en mineralgjødsel som både er grønn (med minimalt karbonutslipp) og fossilfri (produsert med fornybar elektrisitet) – med et felles mål om å introdusere verdens første fossilfrie matverdikjede. Dette har nå resultert i en kommersiell avtale; gjødselen vil bli produsert av Yara og markedsført av Lantmännen i Sverige fra 2023.
Ammoniakk er basis for all mineralgjødsel, og den grønne fossilfrie gjødselen vil bli basert på grønn ammoniakk; en ammoniakk som er produsert med fornybar elektrisitet og ikke på naturgass som i dag. Den fossilfrie gjødselen vil dermed ha et 80 til 90 prosent lavere karbonavtrykk enn gjødsel produsert med naturgass. Yara planlegger flere prosjekter for grønn ammoniakk, både i Norge, Nederland og Australia. Disse vil utgjøre fundamentet for videre produksjon av grønn mineralgjødsel og også for Yaras satsing på ren ammoniakk til andre markeder.
Samarbeid er nøkkelen
«Vårt samarbeid med Lantmännen om å forsyne landbruket med fossilfri gjødsel er avgjørende for å redusere utslipp fra matvarekjeden. Vi må endre matindustrien for å kunne levere på Parisavtalen, og det krever samarbeid gjennom hele kjeden og at vi slutter å jobbe i silo. Yara-Lantmännen-samarbeidet er et konkret eksempel på hvordan dette kan gjøres», sier konsernsjef Svein Tore Holsether i Yara.
For Lantmännen vil dette være et viktig skritt nærmere et karbonnøytralt landbruk.
«Lantmännen driver utviklingen av fremtidens jordbruk. Med Yaras grønne, fossilfrie gjødsel på plass kan svenske bønder fortsette å være helt i front, og vi kan tilby våre kunder et fotavtrykk på linje med globale klimamålog konsumenter med bærekraftig produsert mat. Med dette partnerskapet kan vi møte den økte etterspørselen på bærekraftige produkter også i fremtiden», sier administrerende direktør og konsernsjef Per Olof Nyman i Lantmännen.
Samarbeidet med Yara er et av våre viktigste initiativ for å gjøre det svenske landbruket enda mer bærekraftig. Med programmet «Klimat och Natur» gjør vi det lønnsomt for bøndene å benytte bærekraftige produksjonsmetoder og dermed kan vi også tilby konsumentene enda mere bærekraftige matvarer.
Den fossilfrie gjødselen vil være et viktig kriterium i Lantmännens jordbruksprogram Klimat & Natur. Programmet gjør det lønnsomt for bønder å drive bærekraftig. Yaras grønne, fossilfrie gjødsel er viktig for den videre utviklingen av programmet. Når dette nå kombineres med bruken av fossil-fritt drivstoff, transport og presisjonsjordbruk kan Lantmännen etablere en fossilfri matkjede – fra jord til bord.
Yara og Lantmännen har også andre samarbeidsprosjekter med fokus på å minske klimaeffekten av landbruket – disse omfatter blant annet gjødslingsstrategier, innovative jordbruksmetoder og bruk av digitale verktøy – og alle bidrar til omstillingen til et lavkarbon-landbruk og til en mer bærekraftig matvarekjede.
FAKTABOKS: REDUKSJON AV KARBONAVTRYKKET I GJØDSELPRODUKSJONEN
- Yaras nitratbaserte mineralgjødsel, produsert i EU og Norge, har allerede i dag et 50 til 60% lavere karbonavtrykk enn de fleste gjødsler produsert utenfor EU. Dette takket være bruken av klimagassreduserende katalysator- teknologi i nitratproduksjonen. Denne ble først utviklet av Yara og senere delt med andre produsenter.
- Fra 2023 vil Yara kunne tilby nitratbasert fossilfri gjødsel basert på fornybar elektrisitet med et karbonavtrykk som er ytterligere 80 til 90 prosent lavere.
- Karbonavtrykket vil bli beregnet med internasjonalt anerkjente metoder og bli verifisert av en uavhengig tredjepart, DNV.
- Den fossilfrie gjødselen vil gjøre det mulig for Lantmännen å redusere karbonavtrykket til utvalgte matverdikjeder med 20 prosent.
- Yara jobber også med å redusere det gjenværende klimaavtrykket ved å for eksempel å utvikle bruken av resirkulerte næringsstoffer.
FAKTABOKS: LANTMÄNNENS KLIMAT & NATUR-PROGRAM
- Klimat & Natur er Lantmännens program for Fremtidens Jordbruk og inneholder spesifikke tiltak for å redusere landbrukets klimaavtrykk og for å øke det biologiske mangfoldet. Tiltakene utføres av de bønder som er medlemmer av programmet.
- Lantmännen har med dette programmet redusert klimaavtrykket på sin hvete med 30% siden 2015. Når fossilfri gjødsel blir en del av Klimat & Natur-programmet, vil klimaavtrykket bli redusert med ytterligere 20 %-enheter.
- Programmet er dynamisk og vil fortløpende bli supplert med flere kriterier for mere bærekraftige jordbruksmetoder, noe som vil resultere i et ytterligere redusert klimaavtrykk.
- De bærekraftige avlingene brukes av Lantmännen både til B2B og B2C (til videreforedlere og konsumenter). Lantmännen Cerealia produserer Klimat & Natur- merket hvetemel fra Kungsörnen og havre fra Axa.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
Lantmännen:
Claes Johansson, Leder for bærekraftig utvikling i Lantmännen
Mobil: (+46) 10 556 10 05
E-post: claes.johansson@lantmannen.com
Lantmännen Pressekontor
Mobil: (+46) 10 556 88 00
E-post: press@lantmannen.com
Yara:
Hans Larsson, Markedssjef for Yara Sverige
Mobil: (+46) 70 956 26 98
E-post: hans.larsson@yara.com
Yara mediekontakter:
Vibeke Larøi, Kommunikasjonssjef for Yara i Europa
Mobil: (+47) 942 85 337
E-post: vibeke.laroi@yara.com
Josiane Kremer, Direktør for eksternkommunikasjoni Yara
Mobil: (+47) 481 80 451
E-post: josiane.kremer@yara.com
Om Lantmännen
Lantmännen er et jordbrukskooperativ og Nord-Europas ledende aktør innen landbruk, maskin, bioenergi og matvarer. Vi er eid av 19 000 svenske bønder, har 10 000 ansatte, virksomhet i over 20 land og en årlig omsetning på 45 milliarder SEK. Med fokus på korn forbedrer vi dyrkbar mark og jobber for et livskraftig landbruk. Noen av våre mest kjente matvaremerker er AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP og Hatting. Selskapet vårt bygger på kunnskap og verdier utviklet gjennom generasjoner av bønder. Gjennom forskning, utvikling og virksomhet i hele verdikjeden, tar vi sammen ansvar fra jord til bord. For mer informasjon: www.lantmannen.com
Om Yara
Yaras misjon er å sørge for mat til verdens befolkning og å verne om jordkloden. Basert på vår visjon om en verden uten sult og en vel ivaretatt planet har vi utviklet en strategi som fremmer langsiktig verdivekst, bærekraftig plantenæring og nullutslippsløsninger for produksjon av gjødsel og energi. Yaras ambisjon er å utvikle fremtidens klimapositive matkjede, en kjede som skaper verdi for våre kunder, aksjonærer og samfunnet for øvrig, og som leverer bærekraftig mat.
For å nå vår ambisjon, har vi også satt oss i førersetet for utviklingen av digitale verktøy for presisjonslandbruk og samarbeider tett med partnere i hele verdikjeden for å gjøre matproduksjon mer effektiv og bærekraftig. Gjennom Yaras CleanAmmonia-virksomhet har vi et mål om å bidra til hydrogenøkonomien og å drive den grønne omstillingen innen skipsfart, gjødselproduksjon og annen energiintensiv industri.
Yara ble grunnlagt i 1905 for å møte matmangelen i Europa og har etablert seg som industriens ledende plantenæringsselskap. Med vår integrerte forretningsmodell og globale tilstedeværelse, med 17 000 ansatte og drift i over 60 land, har vi skapt avkastning på en ansvarlig måte over tid. I 2020 hadde Yara en omsetning på 11,6 milliarder USD. For mer informasjon: www.yara.com
Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12
Vedlegg
- Hans Larsson og Torbjörn Wahlström håndhilser
- Hans Larsson og Torbjörn Wahlström med gjødsel
- Per Olof Nyman, administrerende direktør og konsernsjef for Lantmännen
- Svein Tore Holsether, konsernsjef i Yara
Hvis du vil se dette innholdet fra ml-eu.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Om GlobeNewswire by notified
GlobeNewswire by notified is one of the world's largest newswire distribution networks, specializing in the delivery of corporate press releases financial disclosures and multimedia content to the media, investment community, individual investors and the general public.
Følg pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire by notified på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified
Iveco Group signs a 150 million euro term loan facility with Cassa Depositi e Prestiti to support investments in research, development and innovation11.6.2024 12:00:00 CEST | Press release
Turin, 11th June 2024. Iveco Group N.V. (EXM: IVG), a global automotive leader active in the Commercial & Specialty Vehicles, Powertrain and related Financial Services arenas, has successfully signed a term loan facility of 150 million euros with Cassa Depositi e Prestiti (CDP), for the creation of new projects in Italy dedicated to research, development and innovation. In detail, through the resources made available by CDP, Iveco Group will develop innovative technologies and architectures in the field of electric propulsion and further develop solutions for autonomous driving, digitalisation and vehicle connectivity aimed at increasing efficiency, safety, driving comfort and productivity. The financed investments, which will have a 5-year amortising profile, will be made by Iveco Group in Italy by the end of 2025. Iveco Group N.V. (EXM: IVG) is the home of unique people and brands that power your business and mission to advance a more sustainable society. The eight brands are each a
DSV, 1115 - SHARE BUYBACK IN DSV A/S11.6.2024 11:22:17 CEST | Press release
Company Announcement No. 1115 On 24 April 2024, we initiated a share buyback programme, as described in Company Announcement No. 1104. According to the programme, the company will in the period from 24 April 2024 until 23 July 2024 purchase own shares up to a maximum value of DKK 1,000 million, and no more than 1,700,000 shares, corresponding to 0.79% of the share capital at commencement of the programme. The programme has been implemented in accordance with Regulation No. 596/2014 of the European Parliament and Council of 16 April 2014 (“MAR”) (save for the rules on share buyback programmes set out in MAR article 5) and the Commission Delegated Regulation (EU) 2016/1052, also referred to as the Safe Harbour rules. Trading dayNumber of shares bought backAverage transaction priceAmount DKKAccumulated trading for days 1-25478,1001,023.01489,100,86026:3 June 20247,0001,050.597,354,13027:4 June 20245,0001,055.705,278,50028:6 June20243,0001,096.273,288,81029:7 June 20244,0001,106.174,424,68
Landsbankinn hf.: Offering of covered bonds11.6.2024 11:16:36 CEST | Press release
Landsbankinn will offer covered bonds for sale via auction held on Thursday 13 June at 15:00. An inflation-linked series, LBANK CBI 30, will be offered for sale. In connection with the auction, a covered bond exchange offering will take place, where holders of the inflation-linked series LBANK CBI 24 can sell the covered bonds in the series against covered bonds bought in the above-mentioned auction. The clean price of the bonds is predefined at 99,594. Expected settlement date is 20 June 2024. Covered bonds issued by Landsbankinn are rated A+ with stable outlook by S&P Global Ratings. Landsbankinn Capital Markets will manage the auction. For further information, please call +354 410 7330 or email verdbrefamidlun@landsbankinn.is.
Relay42 unlocks customer intelligence with a new insights and reporting module, powered by Amazon QuickSight11.6.2024 11:00:00 CEST | Press release
AMSTERDAM, June 11, 2024 (GLOBE NEWSWIRE) -- Relay42, a leading European Customer Data Platform (CDP), is leveraging Amazon QuickSight to power its new real-time customer intelligence, reporting, and dashboard module. Harnessing the breadth and quality of customer data, the new Insights module empowers marketing teams to dive deep into customer behaviors and gain invaluable insights into the performance of their marketing programs across all online, offline, paid, and owned marketing channels. Preview of the Relay42 Insights module, in pre-beta version Key capabilities of the Relay42 Insights module include: Deep insights into customer behaviors: With the Relay42 Insights module, marketers can ask unlimited questions about their data and gain a deeper understanding of how to serve their customers more effectively. Simplicity with AI-powered querying: Marketers can use artificial intelligence to query their data using natural language search, reducing the reliance on data scientists. Us
Metasphere Labs Announces X Spaces Event on the Topic of Green Bitcoin Mining and Sound Money for Sustainability11.6.2024 10:30:00 CEST | Press release
VANCOUVER, British Columbia, June 11, 2024 (GLOBE NEWSWIRE) -- Metasphere Labs Inc. (formerly Looking Glass Labs Ltd., "Metasphere Labs" or the "Company") (Cboe Canada: LABZ) (OTC: LABZF) (FRA: H1N) is thrilled to announce an engaging Twitter Spaces event on Green Bitcoin mining, energy markets, and sustainability on July 3, 2024 at 2 p.m. ET. Follow us on X at MetasphereLabs for updates and to join the event. What We'll Discuss Bitcoin Mining Basics: Understand the fundamentals of Bitcoin mining.Energy Market Dynamics: Explore how Bitcoin mining interacts with energy markets.Sustainable Innovations: Learn about our efforts to promote sustainability in Bitcoin mining.Sound Money: Discover how tamper-proof currency can enhance stability.Efficient Payment Rails: See how fast, neutral payment systems support humanitarian projects.Carbon Footprint: Compare Bitcoin's environmental impact with traditional banking. "We're excited to host this event and dive into the critical topics of Bitcoin