Yara leverer økt kapitalavkastning og foreslår tilleggsutbytte

Oslo, 20. oktober 2020: Yara leverer økt tredjekvartalsresultat, med rekordhøye NPK-leveranser, økt kapitalavkastning og økt kontantstrøm. Nettoresultatet var USD 340 millioner (USD 1,27 per aksje) mot USD 74 millioner (USD 0,27 per aksje) et år tidligere.

Hovedelementene i resultatet for tredje kvartal er:

• NOK 18 per aksje i tilleggsutbytte foreslås; totalt 53 kroner kontantavkastning1 per aksje betalt eller forpliktet til aksjonærer i 2020
  • 7,9 % ROIC2, opp fra 6,1 % ett år tidligere
  • EBITDA3 ned 11 %, hovedsakelig grunnet lavere nitrogenpriser
  • Rekordhøye NPK-leveranser
  • USD 2,5 milliarder fri kontantstrøm4 siste 4 kvartal

«Yara leverer sitt niende kvartal med økt kapitalavkastning, til tross for at resultatet påvirkes av lavere nitrogenpriser. Vår premium-fokuserte forretningsmodell fortsetter å levere, med rekordhøye NPK-leveranser i kvartalet. Jeg vil takke hele Yara-organisasjonen for nok et solid kvartal i et krevende marked», sier Svein Tore Holsether, konsernsjef i Yara.

«Vår kontantstrøm fortsatte å øke, og Yara har levert 2,5 milliarder dollar i fri kontantstrøm over de siste fire kvartalene. Vi vil foreslå et tilleggsutbytte på NOK18 per aksje for utbetaling i fjerde kvartal, som bringer kontantavkastning betalt eller kommitert til aksjonærene i 2020 til totalt 53 kroner per aksje», sier Holsether.

Driftsresultatet i tredje kvartal var USD 384 millioner, opp fra USD 314 millioner et år tidligere. Nettoresultatet per aksje justert for valutaeffekter og spesielle poster var USD 0,88 per aksje sammenlignet med USD 0,94 per aksje i tredje kvartal 2019. EBITDA eksklusive spesielle poster var USD 558 millioner, ned fra USD 630 millioner ett år tidligere.

Yaras markedsutsikter er i en positiv trend, med en stabil global kornbalanse og begrenset press på tilbudssiden av urea. Etterspørselen etter gjødsel og matvarer er motstandsdyktig også i krisetider, og sikring av matvareproduksjon og relaterte forsyningskjeder har høy prioritet i alle land. Yaras finansielle stilling er robust, med sterk kontantstrøm fra drift og redusert investeringsnivå grunnet streng kapitaldisiplin.

Lenke til rapporten, presentasjonen og webcast 20. oktober kl. 12:00:

1) Inkluderer tilbakekjøp i første kvartal 2020, samt pågående tilbakekjøp som fullføres i første kvartal 2021 (antatt snittpris per aksje NOK 350) og inkluderer innløsningen av den proporsjonale andelen av Statens aksjer
2) ROIC siste 12 måneder
3) EBITDA eksklusive spesielle poster
4) Netto kontantstrøm fra drift, minus netto kontantstrøm fra investeringsaktiviteter, som fremstilt på side 20 i Yaras tredjekvartalsrapport 2020.

Alternative resultatmål: Alternative resultatmål er definert, forklart og avstemt mot finansregnskapet i avsnittet for Alternative Resultatmål på side 35-40 i kvartalsrapporten.

Thor Giæver, Investorkontakt
E-post: thor.giaver@yara.com

Josiane Kremer, Mediekontakt
E-post: josiane.kremer@yara.com

Om Yara

Yara bringer kunnskap om hvordan verdens befolkning kan mettes og kloden beskyttes. Bak vår visjon om en verden uten sult ligger en strategi som fremmer klimavennlige og ressurseffektive løsninger for landbruk og matvareindustri over hele verden.

Vår ambisjon er å være fremtidens leverandør av plantenæring. Vi har forpliktet oss til å skape verdi for kunder, aksjonærer, og samfunnet rundt oss i arbeidet med å skape en mer bærekraftig matverdikjede. For å nå dette målet, har vi satt oss i førersetet for utviklingen av digitale verktøy for presisjonslandbruk og samarbeider tett med partnere i hele verdikjeden for å gjøre landbruk og matproduksjon mer bærekraftig.

Yara ble grunnlagt i 1905 for å møte matmangelen i Europa, og har etablert en unik posisjon som industriens ledende plantenæringsselskap. Med vår integrerte forretningsmodell og globale tilstedeværelse, med 16.000 ansatte og drift i over 60 land, har vi vist evne til å skape avkastning på en ansvarlig og pålitelig måte over tid. I 2019 hadde Yara en omsetning på 12.9 milliarder USD.

www.yara.com

Yara leverer økt kapitalavkastning og foreslår tilleggsutbytte

Vedlegg

Om GlobeNewswire

Følg saker fra GlobeNewswire

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra GlobeNewswire

EPH European Property Holdings Limited (EPH) - Third Quarter 2020 Financial Update25.11.2020 19:00:00 CETPress release

25 November 2020, Road Town, Tortola, BVI BUSINESS HIGHLIGHTS In Q3 2020 the Company continued to expand its activity to Europe and diversify its portfolio to ensure long-term capital preservation. Following this strategy, in July 2020, the Company acquired 100% of interest in the entity holding a hotel property in Salzgasse 4 in Dresden, Germany. The property is located in the historic centre of Dresden, very close to the main city attractions and Dresden Airport. It comprises an area of 15,550 sqm. with a total of 180 rooms, 46 underground parking spaces, a spa, restaurant, 261 sqm. of retail space and meeting rooms for up to 230 people. The property and is occupied by 4-star Hotel Innside Dresden of Melia Hotels & Resorts Group. The current lease runs till December 2029. The Company’s rental properties continue generating sufficient cash to cover the Company’s operating expenses, service the debt and partially finance its new acquisitions.The Company successfully continued sales of

REPURCHASE OF SHARES25.11.2020 18:15:00 CETPress release

REPURCHASE OF SHARES Amsterdam, the Netherlands - Flow Traders N.V. (“Flow Traders”) (Euronext: FLOW) has repurchased 53,298 of its own shares in the period from 19 November 2020 up to and including 25 November 2020 at an average price of €26.43. As announced on 11 November 2020, these repurchases are being made in order to satisfy the requirements of various employee incentive plans. The consideration of this purchase was €1.4 million. The total number of shares purchased under this programme to date is 186,430 shares at an average price of €26.66 for a total consideration of €5.0 million. 1,417,599 shares were held in treasury as at 25 November 2020. Contact Details Flow Traders N.V. Jonathan Berger / Investor Relations Officer Phone: +31 20 7996799 Email: investor.relations@flowtraders.com About Flow Traders Flow Traders is a leading global financial technology-enabled liquidity provider in financial products, historically specialized in Exchange Traded Products (ETPs), now expandin

SEK TENDER OPERATION ANNOUNCEMENT FOR ONWARD LENDING25.11.2020 16:20:00 CETPress release

Bid date, 2020-11-27Bid Submission Date2020-11-27Bid times10.30-11.00 (CET/CEST) on the Bid dateOffered Amount50 billion SEKMaximum Permitted Bid Volume12.5 billion SEK from an individual bidderSettlement Date2020-12-01Minimum Permitted Bid Volume10 million SEK per bidFinal Repayment Date2024-12-02Maximum Allocation25 per cent of Offered AmountAllocation TimeNo later than 11.30 (CET/CEST) on the Bid dateRepayment Date2021-12-01Option Repayment Date 12022-12-01Option Repayment Date 22023-12-01Interest rateThe Riksbank´s applicable repo rateAdditional interest rate0.10 per centConfirmation of bids to e-maileol@riksbank.se Stockholm, 2020-11-25 This is a translation of the special terms and conditions published on riksbank.se. In the case of any inconsistency between the English translation and the Swedish language version, the Swedish language version shall prevail.

Maha Energy AB (publ) (“Maha” or the “Company”) announce Total Depth (TD) reached on Tie South (7-TIE-2D-BA) and logging results.25.11.2020 16:00:00 CETPress release

The Company is pleased to provide the following Operational Update from its operations in Brazil. Tie-2 (Tie Field) The Tie-2 development well (7-TIE-2D-BA) reached a Total Depth of 2,195 m. on November 21. Both productive target formations were intersected. Electric logging has been completed and the well is now being prepared for production. Electric logging and drilling results confirmed the productive Agua Grande (AG) and Sergi formations are likely to be oil bearing. Indications are that both productive formations are above the Oil Water Contact and Tie-2 marks a new structural high in the Tie field with the top of its AG reservoir being 2 metres higher than the TIE-1 well (Attic well). The AG yielded 23 m. gross reservoir sand with an interpreted net productive thickness of 13 m. The Sergi yielded 17 m. gross reservoir sand with a net productive thickness of 7 m. Operations are now underway to complete the AG and Sergi formations and place 7-TIE-2D-BA on production. The informati

Klövern divests 12 properties in Malmö, Lund, Norrköping and Västerås for SEK 610 million25.11.2020 15:00:00 CETPress release

Klövern has signed contracts with Mileway to divest 12 properties for a total underlying property value of SEK 610 million. The properties, which are located in Malmö, Lund, Norrköping and Västerås, have a lettable area of approximately 120,700 sq.m. and primarily consist of warehouse/logistics premises. The rental value amounts to SEK 61 million and the economic occupancy rate amounts to 82 per cent. ”This divestment is yet another step in the streamlining of Klövern as we free up capital for other investments in our more prioritized segments”, says Peeter Kinnunen, Head of Transactions at Klövern. Transfer of possession is planned to be on 15 January 2021. The divestment encompasses the following properties: Malmö: Kullen 1, Fältsippan 8, Krukskärvan 9, Stiglädret 10 and Ventilen 4 Lund: Annedal 9, Kvartsen 6 and Trumlan 1 Norrköping: Malmen 5, Silvret 2 and Slakthuset 14 Västerås: Friledningen 18 Klövern AB (publ) For additional information, please contact: Rutger Arnhult, CEO, +46