Yara leverer økt avkastning og fortsatt vekst i premiumprodukter

Oslo, 23.april 2021: Yara rapporterer økte resultater i første kvartal, ettersom økte priser mer enn utlignet høyere energikostnader. Nettoresultatet for første kvartal var på USD 14 millioner (USD 0,05 per aksje) sammenlignet med USD -119 millioner (USD -0,43 per aksje) ett år tidligere.

Hovedelementene i resultatet for første kvartal er:

• EBITDA eksklusive spesielle poster1 var USD 585 millioner, opp fra USD 504 millioner ett år tidligere, ettersom økte priser mer enn utlignet høyere energikostnader
  • Fortsatt vekst i premiumprodukter
  • USD 2,7 milliarder i fri kontantstrøm2 de siste 12 måneder
  • 8,6 % ROIC3, opp fra 6,9% et år tidligere

«Yara leverer sitt ellevte kvartal med økt kapitalavkastning, med EBITDA eksklusive spesielle poster opp 16 %, og fortsatt vekst i leveranser av premiumprodukter. Yaras organisasjon fortsetter å levere i en krevende situasjon», sier Svein Tore Holsether, konsernsjef i Yara.

«Vår kontantstrøm fortsetter å øke, med en fri kontantstrøm på USD 2,7 milliarder for de siste 4 kvartalene. Vi vil vurdere ytterligere kontantutdelinger i de kommende kvartalene, i tråd med Yaras retningslinjer for kapitalallokering», sier Holsether.

Driftsresultatet for første kvartal var USD 322 millioner, sammenlignet med USD 248 millioner ett år tidligere. Nettoresultatet eksklusive valutaeffekter og spesielle poster var USD 0,80 per aksje, sammenlignet med USD 0,39 for første kvartal 2020. EBITDA eksklusive spesielle poster var USD 585 millioner, sammenlignet med USD 504 millioner et år tidligere.

Yaras fundamentale markedsforhold er robuste, ettersom utfordringene knyttet til ressurseffektivitet og miljøavtrykk krever betydelige omstillinger innen landbruk og hydrogenøkonomien. Yaras ledende virksomheter innen matvareløsninger og ammoniakk er godt posisjonert til å både adressere og skape forretningsmuligheter knyttet til disse utfordringene.

Lenke til rapporten, presentasjonen og webcast 23. april kl. 12:00:

1) For definisjon og avstemming av EBITDA eksklusive spesielle poster, se APM avsnitt side 27 i kvartalsrapporten
2) Netto kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter minus netto kontantstrøm fra investeringsaktiviteter. Se kontantstrøm på side 14 i kvartalsrapporten
3) For definisjon og avstemming av ROIC, se APM avsnitt side 29 i kvartalsrapporten

Alternative resultatmål: alternative resultatmål er definert, forklart og avstemt mot finansregnskapet i avsnittet for Alternative Resultatmål på side 28-33 i kvartalsrapporten.

Thor Giæver, Investorkontakt
E-post: thor.giaver@yara.com

Josiane Kremer, Mediekontakt
E-post: josiane.kremer@yara.com

Om Yara:

Yara ble grunnlagt i 1905 for å møte matmangelen i Europa, og har en unik posisjon som industriens eneste globale plantenæringsselskap. Med vår integrerte forretningsmodell, om lag 17.000 ansatte og drift i over 60 land, har vi vist at vi kan skape avkastning på ansvarlig vis over tid. I 2020 hadde Yara en omsetning på 11,6 milliarder dollar.

www.yara.com

Vedlegg

Om GlobeNewswire

Følg saker fra GlobeNewswire

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra GlobeNewswire

Nexstim Receives a New NBS System Order from a Leading California Based Academic Hospital7.5.2021 09:00:00 CEST | Press release

Press release,Helsinki, 7.5.2021 at 10:00 AM(EEST) Nexstim Receives a New NBS System Order from a Leading California Based AcademicHospital Nexstim Plc (NXTMH:HEX, NXTMS:STO) ("Nexstim" or "Company") announces that it has received an NBS system order from a distinguished academic hospital based in Northern California, US. Nexstim NBS systems use the unique SmartFocus® TMS technology that enables accurate stimulation of the targeted area in the brain. The Nexstim NBS system is the only FDA cleared system based on navigated Transcranial Magnetic Stimulation (nTMS) for non-invasive mapping of the speech and motor cortices of the brain. Mikko Karvinen, CEO of Nexstim, says: “We are happy to announce the sale of this new NBS system to a renownedacademic hospital. The NBS business has been a stable source of revenue for us during the COVID-19 pandemic, and we are glad to see an increasing number of patients benefiting from our SmartFocus® TMS technology as the system will be used for motor a

HOYLU MOTTAGER ORDER FRÅN STOR BYGGFIRMA I USA7.5.2021 08:45:00 CEST | Pressemelding