Yara foreslår utbytte på NOK 20 og etablerer Clean Ammonia-enhet

Oslo, 9. februar 2021: Yara rapporterer økte leveranser i fjerde kvartal, som utlignet økte energikostnader. Nettoresultatet for fjerde kvartal var på USD 246 millioner (USD 0,93 per aksje) sammenlignet med USD 199 millioner (USD 0,73 per aksje) et år tidligere.

Hovedelementene i resultatet for fjerde kvartal er:

• Økte leveranser og produksjon utlignet høyere energikostnader
  • NOK 20 per aksje årlig foreslått utbytte; totalt NOK 52 per aksje1 kontantavkastning betalt eller forpliktet i 2020
  • Tar steg for å muliggjøre hydrogenøkonomien; etablerer Clean Ammonia-enhet
  • 8,0% ROIC2, opp fra 6,6% et år tidligere

«Yara leverer sitt tiende kvartal med forbedret kapitalavkastning, med økte leveranser og produksjon som utligner økte energikostnader. Yara har levert godt i 2020, og vi foreslår et utbytte på NOK 20 per aksje til generalforsamlingen, som bringer vår totale kontantavkastning for 2020 til NOK 52 per aksje. Jeg ønsker å takke hele organisasjonen for en solid innsats i et krevende år, drevet av vår sterke felles visjon», sier Svein Tore Holsether, konsernsjef i Yara.

“Jeg er stolt av å annonsere at vi tar videre steg for å muliggjøre hydrogenøkonomien, ved å etablere en ny global enhet – Yara Clean Ammonia – for å gripe vekstmuligheter innen karbonfrie matvareløsninger, skipsfart og andre bruksområder for karbonfri ammoniakk, og dra nytte av våre unike posisjoner innen produksjon, handel og skipning av ammoniakk», sier Holsether.

Driftsresultatet for fjerde kvartal var USD 210 millioner, sammenlignet med USD 211 millioner et år tidligere. Nettoresultatet eksklusive valutaeffekter og spesielle poster var USD 0,76 per aksje, sammenlignet med USD 0,80 for fjerde kvartal 2019. EBITDA eksklusive spesielle poster var USD 511 millioner, sammenlignet med USD 525 millioner et år tidligere.

Yaras fundamentale markedsforhold er robuste, ettersom utfordringene knyttet til ressurseffektivitet og miljøavtrykk krever betydelige omstillinger innen landbruk og hydrogenøkonomien. Yaras ledende virksomheter innen matvareløsninger og ammoniakk er godt posisjonert til å både adressere og skape forretningsmuligheter knyttet til disse utfordringene.

Lenke til rapporten, presentasjonen og webcast 9. februar kl. 12:00:

1) Inkluderer 18 kr tilleggsutbytte utbetalt 4Q 2020 og tilbakekjøp av aksjer (kjøpt i løpet av året, inkludert tilhørende proporsjonal innløsing av Statens aksjer)
2) For definisjon og avstemming av ROIC, se APM avsnitt side 35-40 i kvartalsrapporten

Alternative resultatmål: Alternative resultatmål er definert, forklart og avstemt mot finansregnskapet i avsnittet for Alternative Resultatmål på side 35-40 i kvartalsrapporten.

Thor Giæver, Investorkontakt
E-post: thor.giaver@yara.com

Josiane Kremer, Mediekontakt
E-post: josiane.kremer@yara.com

Om Yara

Yara bringer kunnskap om hvordan verdens befolkning kan mettes og kloden beskyttes. Bak vår visjon om en verden uten sult ligger en strategi som fremmer klimavennlige og ressurseffektive løsninger for landbruk og matvareindustri over hele verden.

Vår ambisjon er å være fremtidens leverandør av plantenæring. Vi har forpliktet oss til å skape verdi for kunder, aksjonærer, og samfunnet rundt oss i arbeidet med å skape en mer bærekraftig matverdikjede. For å nå dette målet, har vi satt oss i førersetet for utviklingen av digitale verktøy for presisjonslandbruk og samarbeider tett med partnere i hele verdikjeden for å gjøre landbruk og matproduksjon mer bærekraftig.

Yara ble grunnlagt i 1905 for å møte matmangelen i Europa, og har etablert en unik posisjon som industriens ledende plantenæringsselskap. Med vår integrerte forretningsmodell og globale tilstedeværelse, med 16.000 ansatte og drift i over 60 land, har vi vist evne til å skape avkastning på en ansvarlig og pålitelig måte over tid. I 2020 hadde Yara en omsetning på 11.7 milliarder USD.

www.yara.com

Vedlegg

Om GlobeNewswire

Følg saker fra GlobeNewswire

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra GlobeNewswire

ISW Holdings Triples Active Cryptocurrency Mining Fleet with Additional POD5IVE Datacenters2.3.2021 14:30:00 CETPress release

LAS VEGAS, March 02, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- via InvestorWire -- ISW Holdings, Inc. (OTC: ISWH) (“ISW Holdings” or the “Company”), a diversified portfolio comprised of essential business lines that serve consumer product demands in decentralized markets, is pleased to announce that, following the signing of hosting agreements with Bit5ive LLC, based in Miami, Florida, and Scrubgrass Generating Company, LLP, based in Kennerdell, Pennsylvania, the Company has successfully tripled its active cryptocurrency mining fleet with the addition of two (2) new POD5IVE datacenters. The Company now operates a total of three POD5IVE datacenter units and anticipates record acceleration in cash flows, revenue growth and profitability. The POD5IVE datacenter, produced in partnership with Bit5ive, is based on an evolutionary design. Specifications include: Active Mining Power: 62-92 Th/s depending on the miners.SHA 256 Hashrate: Currently 6,557.28 TH/s.Per POD5IVE quantity: 3x 280-360.Depending on each

Skyharbour’s Partner Company Valor Initiates Phase I Work at Hook Lake Uranium Project; Skyharbour to Participate in Red Cloud’s 2021 Pre-PDAC Mining Showcase and Exhibiting at PDAC 2021 Convention2.3.2021 14:00:00 CETPress release