Yara avvikler innkjøp av kalium fra Hviterussland, men opprettholder støtten til arbeiderne og de uavhengige fagforeningene

Oslo, 10. januar 2022: Yara har et sterkt engasjement for universelle menneskerettigheter og fordømmer alle former for undertrykkelse og menneskerettighetsbrudd. Med støtte fra menneskerettighetsorganisasjoner og fagforeninger har Yara brukt sin markedskraft i Hviterussland til å fremme menneskerettigheter og forbedringer innen helse, miljø og sikkerhet (HMS) for de ansatte i leverandørbedriften Belaruskali. Imidlertid har sanksjonene mot Hviterussland en negativ effekt på leverandørkjeden, som fører til at Yara er tvunget til å gradvis avvikle innkjøp av kalium fra Hviterussland. Kalium er en vesentlig bestanddel i mineralgjødsel og dermed viktig for produksjon av mat.

“Konsekvensene av sanksjonene mot Hviterussland er at Yaras mulighet til å positivt påvirke sikkerheten og arbeidsforholdene til Belaruskalis arbeidere reduseres. Vi har engasjert oss sterkt i dette arbeidet og derfor er denne utviklingen skuffende. Yara opprettholder imidlertid ambisjonen om å fortsette samarbeidet med Belaruskali innen HMS som ble etablert i 2021, i tett samarbeid med den uavhengige fagforeningen i Belaruskali og i full overenstemmelse med gjeldende sanksjoner» sier Svein Tore Holsether, konsernsjef i Yara International.

Yara har lagt grunnlaget for varige forbedringer for arbeidere i Belaruskali. Dette har blitt gjort gjennom jevnlig dialog med både ledelsen i Belaruskali og fagforeninger, innføringen av et langsiktig program for styrking av HMS i Belaruskali, midlertidig utplassering av en HMS-ekspert fra Yara i Soligorsk, samt førstehånds observasjoner. Det er en langvarig prosess å forbedre sikkerhetskulturen i et stort selskap, men Yara har allerede sett klare forbedringer på viktige områder i løpet av 2021. Dette gjelder blant annet innen retningslinjer for bruk av personlig verneutstyr, tekniske sikkerhetsmekanismer for produksjonsutstyr, involvering av fagforeninger, og vurderinger av risiko og arbeidssikkerhet. Yaras ambisjon er å videreføre dette arbeidet til tross for avviklingen av innkjøpene av kalium. Se vedlagte engelske rapport https://www.yara.com/siteassets/suppliers/reports/background-and-progress-report-on-yara-belaruskali-relations-9-january-2022.pdf/

Yara overholder gjeldende lover og reguleringer, inkludert sanksjoner. Selv om Yaras innkjøp av kalium fra Hviterussland er i full overensstemmelse med gjeldende sanksjoner, har vi begynt avviklingen av våre innkjøp som et resultat av at andre deler av verdikjeden trekker tilbake avgjørende tjenester for kaliumeksport fra Hviterussland. Avviklingen er forventet fullført innen 1. april 2022. Yara fortsetter å følge med på endringer i situasjonen, også knyttet til sanksjoner, som et ledd i sin innkjøpsvirksomhet.

Kontakt:

Kristin Nordal
Kommunikasjonsdirektør
Mobil: +47 900 15 550
E-post: kristin.nordal@yara.com

Josiane Kremer
Mediekontakt
E-post: josiane.kremer@yara.com

Silje Nygaard
Direktør Investorrelasjoner, Yara
Mobil: +49 957 04 843
E-post: silje.nygaard@yara.com

Om Yara

Vår visjon om en verden uten sult ligger bak vår strategi som fremmer bærekraftig verdiskaping gjennom klimavennlig plantenæring og nullutslippsløsninger for energisektoren. Yaras ambisjon er å bidra til en klimapositiv fremtid for verdens matproduksjon. Slik skaper vi verdier for kundene våre, aksjonærene og samfunnet rundt oss.

For å nå dette målet, leder vi an i utviklingen av digitale verktøy for presisjonslandbruk. Vi samarbeider tett med andre aktører i verdikjeden for at verdens matproduksjon skal bli mest mulig effektiv og bærekraftig. Vår satsing på grønn ammoniakk har som ambisjon å muliggjøre hydrogenøkonomien og bidra til et grønt skifte innen shipping, produksjon av plantenæring og andre energiintensive industrier.

Yara ble grunnlagt i 1905 for å møte matmangelen i Europa, og har en unik posisjon som industriens eneste globale plantenæringsselskap. Med vår integrerte forretningsmodell, om lag 17.000 ansatte og drift i over 60 land, har vi vist at vi kan skape avkastning på ansvarlig vis over tid. I 2020 hadde Yara en omsetning på 11,6 milliarder dollar.

www.yara.com

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12

Hvis du vil se dette innholdet fra www.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Hvis du vil se dette innholdet fra ml-eu.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire by notified på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Nordic American Tankers Ltd (NYSE: NAT) – Further Purchase of NAT shares by Board Member Alexander Hansson21.1.2022 16:32:14 CET | Press release

Friday, January 21, 2022 Dear Shareholders and Investors, Alexander Hansson, Board Member in Nordic American Tankers Ltd (NAT) and son of Herbjorn Hansson, the NAT Founder, Chairman and CEO, has today bought 50,000 shares in NAT at $ 1.557 per share. Following the transaction, Alexander Hansson privately owns 1,185,000 shares in NAT. As in the past, the Hansson family is the largest private shareholder in the company. Alexander Hansson commented: "I strongly believe in the future of NAT" Sincerely, Herbjorn Hansson Founder, Chairman & CEO Nordic American Tankers Ltd. www.nat.bm CAUTIONARY STATEMENT REGARDING FORWARD-LOOKING STATEMENTS Matters discussed in this press release may constitute forward-looking statements. The Private Securities Litigation Reform Act of 1995 provides safe harbor protections for forward-looking statements in order to encourage companies to provide prospective information about their business. Forward-looking statements include statements concerning plans, obje

CONDITIONS FOR RIKSBANK REVERSED AUCTIONS SEK TREASURY BILLS21.1.2022 16:20:00 CET | Press release

Bid procedure, 2022-01-26BillsSWEDISH T-BILL: SE0017232689. 2022-04-20 Bid date2022-01-26Bid times10.00-11.00 (CET/CEST) on the Bid dateRequested volume (corresponding nominal amount)SE0017232689: 2000 mln SEK +/-1000 mln SEK Highest permitted bid volume (corresponding nominal amount)SE0017232689: 2000 mln SEK per bid Lowest permitted bid volume (corresponding nominal amount)SEK 50 million per bidExpected allocation timeNot later than 11.15 (CET/CEST) on the Bid dateDelivery and payment date2022-01-28Delivery of billsTo the Riksbank's account in Euroclear Sweden AB's securities settlement system 1 4948 6383 Stockholm, 2022-01-21 This is a translation of the special terms and conditions published on www.riksbank.se. In the case of any inconsistency between the English translation and the Swedish language version, the Swedish language version shall prevail. Complete terms and conditions can be retrieved at www.riksbank.se.

CONDITIONS FOR RIKSBANK BID PROCEDURE KOMMUNINVEST BONDS21.1.2022 16:20:00 CET | Press release

Bid procedure, 2022-01-25BondsKOMMUNINVEST I SVERIGE: 2311. SE0010948240. 2023-11-13 KOMMUNINVEST I SVERIGE: 2611, SE0012569572, 2026-11-12 KOMMUNINVEST I SVERIGE: 2805, SE0015660139, 2028-05-12 BidsBids on interest and volume are entered via Bloomberg Bond Auction SystemBid date2022-01-25Bid times10.00-11.00Requested volume (corresponding nominal amount)2311: 500 mln SEK +/-250 mln SEK 2611: 500 mln SEK +/-250 mln SEK 2805: 500 mln SEK +/-250 mln SEK Highest permitted bid volume (corresponding nominal amount)2311: 500 mln SEK per bid 2611: 500 mln SEK per bid 2805: 500 mln SEK per bid Lowest permitted bid volume (corresponding nominal amount)SEK 50 million per bidExpected allocation timeNot later than 11.15 (CET/CEST) on the Bid dateDelivery and payment date2022-01-27Delivery of bondsTo the Riksbank's account in Euroclear Sweden AB's securities settlement system 1 4948 6383General Terms and ConditionsGeneral Terms and Conditions General Terms and Conditions för the Riksbank’s Purchase

CONDITIONS FOR RIKSBANK REVERSED AUCTIONS SEK GOVERNMENT BONDS21.1.2022 16:20:00 CET | Press release

Bid procedure, 2022-01-28BondsSWEDEN I/L BOND: 3109. SE0005703550. 2025-06-01 SWEDEN I/L BOND: 3114, SE0013748258, 2030-06-01 Bid date2022-01-28Bid times09.00-10.00 (CET/CEST) on the Bid dateRequested volume (corresponding nominal amount)3109: 500 mln SEK +/-250 mln SEK 3114: 500 mln SEK +/-250 mln SEK Highest permitted bid volume (corresponding nominal amount)3109: 500 mln SEK per bid 3114: 500 mln SEK per bid Lowest permitted bid volume (corresponding nominal amount)SEK 50 million per bidExpected allocation timeNot later than 10.15 (CET/CEST) on the Bid dateDelivery and payment date2022-02-01Delivery of bondsTo the Riksbank's account in Euroclear Sweden AB's securities settlement system 1 4948 6383 Stockholm, 2022-01-21 This is a translation of the special terms and conditions published on www.riksbank.se. In the case of any inconsistency between the English translation and the Swedish language version, the Swedish language version shall prevail. Complete terms and conditions can be