XPENG tyvstarter salget av G9 som får mange imponerende funksjoner

Det nye flaggskipet XPENG G9 har tatt Norge med storm siden den ble presentert for første gang for bare noen uker siden. Den setter flere nye standarder, blant annet når det gjelder lading. I dag åpner salget av det som kan bli en ny norsk favoritt, når premium SUV-modellen XPENG G9 lanseres.

En samlet norsk bilpresse lot seg imponere og lovpriset bilen, utstyrsnivået, teknologien og spesifikasjonene, da bilen hadde norgespremiere på Oslo Motor Show for noen uker siden. Den elektriske SUV-en ble omtalt som skreddersydd for Norge, og det var stor interesse for hva den vil koste.

Åpner for salg etter stor interesse

– Etter flere uker med stor interesse og etterspørsel fra ivrige elbilkunder, er det gledelig å meddele at salgsstarten av XPENG G9 er fremskyndet og starter i dag, 19 desember. XPENG setter en helt ny standard i det norske elbilmarkedet, og G9 vil blant annet imponere når det kommer til ladehastighet samtidig som høydepunktene står i kø. Dette er en bil vi har stor tro på, og basert på interessen fra norske elbilkunder, ser vi virkelig frem til å komme i gang med salget, sier Claes Persson, administrerende direktør i XPENG Motors Norge.

Persson legger til at kunder som bestiller XPENG G9 før nyttår vil få en spesiell gave med på kjøpet.

– XPENG G9 er innredet som en underholdningskupé, som kan gjøres om til soverom om natten, og de som blir G9-kunder i 2022 får med den nye selvoppblåsbare madrassen (Sleeping Kit) til en verdi av 8900 kroner inkludert. Den kan benyttes til overnatting for to personer når baksetet er lagt ned og forsetene skjøvet fram.

To versjoner av G9

XPENG G9 lanseres i Norge med to versjoner, som begge er spekket med ny teknologi og førsteklasses kvaliteter.

Prisen bør gjøre G9 attraktiv for de fleste kunder som vurderer en stor, elektrisk premium-SUV. Innstegsmodellen XPENG RWD Long Range med tohjulsdrift vil koste 568.220 kroner (inkludert frakt og levering*). Toppversjonen AWD Performance med firehjulsdrift er priset til 624.220 kroner (inkludert frakt og levering*). Denne modellen er utstyrt med 21 tommers hjul mens RWD Long Range er utstyrt med 19 tommers hjul. For begge alternativene har XPENG gjort valgmulighetene enkelt for kundene.

Full av ny teknologi, og imponerende ved lading

I stedet for lange lister med dyrt tilleggsutstyr er standardutstyrsnivået høyt med funksjoner som elektrisk innfellbart hengerfeste med hengervekt på 1500 kg, tokammer luftfjæringsunderstell for optimal kjørekomfort (kun på AWD Performance), omfattende sikkerhetsutstyr, avanserte førerassistansesystemer, rammeløse dører med soft-close-teknikk, varme i alle seter og ventilerte forseter. Videre er oppvarmet frontrute, oppvarmet ratt og parkeringsassistent med 360º-visning inkludert i den lange listen over standardutstyr.

Kundene trenger bare å bestemme seg for om de vil legge til utstyrspakken «Premium Cockpit kit» til 39 990 kroner (inkl. mva.), hvor utsøkte Nappa skinnseter med massasje i fire av dem og lengdejusterbare sitteputer i både fører- og baksetene følger med. Forsetepassasjeren kan på langturer nyte maksimal komfort med mulighet for å vippe ut en egen fotskammel. Videre inkluderer pakken et enormt stereoanlegg med konsertsal-lyd som produserer hele 1940 watt med 18 høyttalere fra Dynaudio. Det er også to førerspesifikke høyttalere for navigasjonssending og telefonsamtale som toppes av en utvendig høyttaler plassert under frontstøtfangeren (inkludert høyttaler for AVAS). Totaleffekt for alle høyttalerne i bilen er 2150 watt, og dette er noe av utstyret kunder kan nyte i det som skiller seg ut som en komplett og fullastet luksus EV SUV.

Utover dette trenger kundene bare å bestemme seg for farge. Artic White er standard, mens kundene mot et lite tillegg kan få bilen levert i Graphite Grey, Midnight Black, Silver Frost eller Kaitoke Green Matte.

XPENG G9 er flaggskipsmodellen som setter en ny standard i det norske elbilmarkedet. Ladeeffekten på opptil utrolige 300 kW, som er blant de beste på elbilmarkedet i dag. Det betyr at kundene kan lade på rekordtid underveis når de er ute på tur.

Romslig luksusfølelse

XPENG G9 er en stor og romslig bil. Med en lengde på nesten 4,9 meter, en bredde på 1,94 m og en høyde på 1,67 m (1,68 m uten luftfjæring), byr G9 på et bagasjerom som svelger opptil 660/1576 liter (pluss frunk på 71 liter). 3,3 kW V2L-løsningen lar deg bruke bilens batteri til å forsyne andre enheter med strøm fra det 98 kWt store batteriet.

Bak rattet hviler en uovertruffen følelse av luksus med materialkvalitet i toppklasse. To store infotainment-skjermer hvor hver av de er 14,96 tommer lar deg betjene alle bilens funksjoner, samtidig som mange tjenester også er stemmestyrte.

Ytelsene står heller ikke tilbake for noen med prestasjoner som 0-100 km/t ned mot 3,9 sekunder og en toppfart på 200 km/t for AWD-versjonen. 551 hestekrefter sørger for et saftig dreiemoment på hele 717 Nm.

I første omgang vil G9 kun være tilgjengelig for salg fra XPENGs showroom i Bjørvika i Oslo, og de første kundebilene kommer til Norge høsten 2023.

Merk at alle spesifikasjoner er underlagt endelig typegodkjenning, og det kan forekomme endringer i den produksjonsklare modellen. Oppgitte priser er eksklusive moms og andre avgifter, som kommer i tillegg fra 1.1.2023.

*Pris for transport og leveringskostnad i Oslo er 9900 kr.