XPENG oppdaterer operativsystemet Xmart OS med Spotify og flere nye funksjoner

I dag slipper XPENG sin andre programvareoppdatering siden ankomsten av XPENG G3 til Norge. Alle bilene får nå musikktjenesten Spotify integrert i XPENG sitt eget operativsystem, Xmart OS. Samtidig har utleveringen av 200 nye XPENG G3 startet over hele landet.

- Det er en glede å kunne sende ut den nye OTA oppdatering til våre kunder, hvor blant annet Spotify blir tilgjengelig. Spotify har vært en etterspurt funksjon blant flere av våre kunder og nå er det endelig på plass. Det at bilen oppdateres jevnlig med nye funksjoner og teknologiske løsninger er en av de største fordelene med XPENG, sier Espen Strømme, daglig leder hos den norske importøren, Zero Emission Mobility.

Oppdateringen inneholder åtte nye funksjoner og forbedringer, hvor integrasjonen av Spotify i operativsystemet Xmart OS er den største. Dette gjør at man kan lytte til favorittmusikken sin direkte fra bilen. I tillegg til Spotify vil også den AI-drevne talefunksjonen «Hi XPENG» oppdateres og enda flere av bilens funksjoner kan nå styres via stemmestyring.

Xpeng G3 vil også få en oppdatering på parkeringsassisteten som blant annet sørger for at brukergrensesnittet går fra 2D til 3D og forbedringer i ryggekameraet slik at føreren har full kontroll over omgivelsene ved parkering. Oppdateringen skjer over nettet, direkte til bilen og kundene kan selv velge installeringstidspunkt.

- XPENG G3 er en av få biler på markedet som er tilrettelagt fremtidens bilhold der tilkoblede kjøretøy oppgraderer seg selv. Utviklingsavdelingen i XPENG står for 40 prosent av alle ansatte i selskapet og utvikler stadig nye funksjoner og forbedringer. Det gjør at vi kan vente oss løpende oppdateringer som gjør bilen enda smartere, enklere og gi en enda bedre kjøreopplevelse for våre kunder, sier Strømme.

Norge er foreløpig det første landet utenfor Kina hvor XPENG har begynt levering av sine biler. I slutten av mars startet selskapet utleveringen av andre parti med over 200 biler til norske kunder.

- Vi ser enorme muligheter og stor etterspørsel etter våre teknologisk avanserte elbiler, spesielt på det europeiske markedet. Våre biler er godt rigget til å møte etterspørselen i et konkurranseintensivt elbilmarked, sa He Xiaopeng, CEO og styreleder i XPENG i februar.