Xpeng G3 straks på norske veier

De første norske utgavene av Xpeng G3 Smart SUV er ankommet Norge og vil snart bli levert ut til de første kundene. Utleveringene starter etter planen 14. desember.

Den norske importøren Zero Emission Mobility er nå i sluttfasen med å klargjøre bilene til norske kunder, som også blir de første bilkjøperne utenfor Kina som får splitter nye Xpeng G3 Smart SUV. Alle kundene kan velge mellom å få bilen levert hjem til døren, eller å hente den på nærmeste avtalte utleveringssted.

- Dette er et stort og viktig øyeblikk både for oss og Xpeng. Dette markerer et nytt kapittel i Xpengs historie, sier Espen Strømme, daglig leder i den norske importøren Zero Emission Mobility.

De første 100 bilene er bygget på bestilling fra norske kunder. Etter ankomst i Drammen har bilene gjennomgått kontroll mottakskontroll, omfattende systemtesting og klargjøring før de skal rulle ut på norske veier i desember.

- Å klargjøre en smart bil som Xpeng G3 for norske forhold handler mer om systemtesting enn noe annet. Vi har et veldig godt samarbeid med fabrikken, som har sendt erfarne teknikere til Norge for å forsikre seg om at alt er som det skal være. Xpeng er unike ved at halvparten av de ansatte jobber med programmering. Bilene er en plattform for videre utvikling, og vil motta flere automatiske oppgraderinger gjennom sin levetid, akkurat som en smart-telefon, sier Espen Strømme.

«Hey Xpeng»

Bilene som nå har kommet til Norge er også de første som har fått engelsk brukergrensesnitt på all programvare, og med engelsk stemmestyring.

- Ved hjelp av kommandoen «Hey Xpeng» kan du styre de aller fleste funksjoner i bilen uten at du trenger å ta en hånd fra rattet. Eller du kan be bilen om å lukke bakluken når du har hendene fulle med dagligvarer. G3 er full av smart teknologi som både gjør kjøringen enklere og tryggere, samtidig som den er morsom å bruke, sier Espen Strømme.

Siden Xpeng annonserte sitt inntog i det norske markedet i april har over 4000 nordmenn meldt sin interesse for bilmerket.

- Veien frem hit har vært svært givende og tilbakemeldingene fra kunder og eksperter har vært over all forventning. Allerede før vi har fått bilene på veien er Xpeng G3 blitt nominert til Årets bil, kårets til ett av de beste bilkjøpene av NAF og uavhengige analyser har vist at G3’en gir opptil 100 000 kroner “mer bil for pengene” enn de nærmeste konkurrentene, sier Strømme.

Xpeng og Zero Emission Mobility har siden Norgeslanseringen inngått avtaler med NAF og MECA på service og garantisaker. Forsikringsselskapet If er leverandør av skadeforsikring og kundedialog, og i forrige uke kom nyheten om at Viking Redningstjeneste er på plass som mobilitetspartner.

- Vi har jobbet hver dag siden lanseringen i april for å sørge for en best mulig kundeopplevelse for våre nåværende og kommende kunder. Derfor har vi også valgt å inngå samarbeid med store, kjente aktører som sikrer et fullverdig service- og verkstedtilbud over hele landet, sier Strømme.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Espen Strømme, Daglig leder i Zero Emission Mobility AS.