Xpeng forsterker Norgessatsingen ytterligere

Siden oppstarten i Norge har det skjedd mye rundt selskapet XPENG. Modellen G3 er allerede å se på norske veier, og i sommer åpnet forhåndsbestillingen av flaggskipmodellen XPENG P7. I tillegg er nye forhandler- og serviceavtaler med det nyopprettede selskapet XBI Norge på plass. I løpet av sommeren har det kommet flere norske ansatte, og flere er ventet i løpet av høsten. Nyansatte Elvis Cheng har tatt på seg rollen som daglig leder i den norske XPENG-organisasjonen.

- Vi har fått en svært god mottakelse her til lands, og vi gleder oss til å utvide og vokse enda mer i tiden som kommer. Norge er et særdeles viktig marked for oss i XPENG, og er det første markedet vi etablerer oss i utenfor Kina. Derfor har vi brukt mye tid på å legge solide planer for å etablere en god tilstedeværelse her. I løpet av kort tid åpner vi flere forhandler- og servicepunkt som vi håper gir kundene våre en god og nær kundeopplevelse. Vi har også rekruttert flere nyansatte til egen organisasjon, og det kommer enda flere biler på norske veier. Jeg kan ikke si annet enn at XPENG satser stort i Norge, sier Elvis Cheng.

Like før sommeren kom nyheten om at XBI Norge, som blant annet Motor Gruppen står bak, overtok importen av XPENG på det norske markedet.

- For Motor Gruppen er XPENG en spennende og innovativ merkevare som vi gleder oss til å kunne representere i Norge, sa daglig leder i XBI Norge, Rune Gjerstad, før sommeren.

På samme tid vokser også den norske XPENG-organisasjonen. I august ble det kjent at Christian Hem er ansatt som ny Head of Sales. Hem kommer fra stillingen som salgsdirektør i Volvo Car Norway, og har i tillegg bakgrunn fra Bavaria, Bertel O. Steen og Porsche Center Son. Daglig leder Elvis Cheng kan fortelle at det i løpet av året skal ansette flere personer, som skal jobbe videre med Norgessatsingen.

- Vi får etter hvert en god tilstedeværelse i Norge. I løpet av året vil vi ha to produktlinjer og flere modeller på det norske markedet. Det gjør oss til det kinesiske elbilselskapet med flest produksjonsmodeller tilgjengelig i Norge. Norske sjåfører har derfor mye å glede seg til denne høsten, sier Elvis Cheng.

Elvis Cheng forteller også at det i løpet av høsten vil bli lansert flere spennende samarbeid som vil gi XPENG-eiere mange fordeler og unike muligheter fremover.

De to modellene som er tilgjengelig for salgs i Norge i dag er SUVen G3 og den sportslige P7. Begge modellene har mottatt toppscore i sikkerhetstestene hos både i-VISTA og C-NCAP i Kina, og vunnet priser for både kvalitet og design. Bilene er utviklet av XPENG og er bygd på svært avanserte teknologiske plattformer klargjort for fremtidige oppdateringer. XPENG ble opprettet i 2014 og har siden oppstarten blitt en av Kinas ledende elbilprodusenter. Selskapet har mer enn 10 000 ansatte, hvorav over 60% jobber med utvikling og teknologi.

XPENG Motors er en av Kinas ledende selskaper innen smarte elektriske biler. Selskapet designer, utvikler, produserer og selger smarte elbiler som er sømløst integrert med ny teknologi som AI og avanserte førerassistenter. XPENG har satset på en egen utviklingsavdeling og intelligent produksjon for å gi sine kunder en bedre mobilitetsopplevelse. I dag jobber ca. 60 % av de over 10.000 ansatte med utvikling og intelligente løsninger. Ledende eksperter fra internett-, bil- og teknologibransjen har gått sammen i ledelsen, med et åpent tankesett og en langsiktig sektorovergripende visjon. XPENG skal skape smarte elektriske biler bygd på teknologi og data, og forme fremtidens mobilitetsopplevelse. XPENG er tilstede med egen organisasjon i Norge og har lansert elbilene G3 og P7. Norge er det første markedet i Europa hvor XPENG har etablert seg.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra XPENG Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.