XL-BYGG Brumunddal er Miljøfyrtårn

– Vi har et relativt nytt anlegg og tok Mestergruppens utfordring om å bli miljøfyrtårnsertifisert. Det har vært en veldig spennende og lærerik prosess, sier Lars F. Sandberg, daglig leder hos XL-BYGG Brumunddal.
Lars F. Sandberg, daglig leder på XL-BYGG Brumunddal, er fornøyd med miljøfyrtårnsertifiseringen. Foto: Mestergruppen

XL-BYGG Brumunddal er på 10.500 kvadratmeter og tilbyr byggevarer og trelast. Blant de største endringene som følge av miljøfyrtårnsertifiseringen er avfallssortering, returordninger og transport.

– I samarbeid med Ragn-Sells gikk vi gjennom hvordan vi sorterte avfall, og etablerte flere sorteringskriterier og nye interne rutiner. Vi samarbeider også med Vartdal Plast om en returordning av EPS fra byggeplass. I tillegg tilbyr vi mer klimavennlig transport, og svanemerkede, miljøvennlige produkter. Vi ser frem til å fortsette arbeidet med å bli enda bedre til å jobbe med bærekraftige tiltak, forteller Sandberg.

Kjededirektør i XL-BYGG, Are Ellingsve, er glad for miljøfyrtårnsertifiseringen og sier:

– XL-BYGG Brumunddal ligger i Norges største hyttekommune. En stor andel av kundene her er proffmarkedet, og tiltak for redusere klimaavtrykket er viktig. Bærekraft og miljøansvar er noe vi fokuserer mye på, og miljøfyrtårnsertifiseringen gjør at våre byggevarehus kan jobbe systematisk med dette, måle og implementere nye tiltak. Gratulerer så mye til XL-BYGG Brumunddal med sertifiseringen.

OM XL-BYGG
XL-BYGG er en byggevarekjede for selvstendige og frittstående byggevarehus. XL-BYGG ble stiftet på Hamar i 1994, og endret navn og profil til XL-BYGG i 2009. Kjeden har i dag ca. 1500 ansatte. Det er over 90 varehus i Norge og ca. 280 totalt i Norden. Mestergruppen eier byggevarekonseptene XL-BYGG, samt Byggtorget, Byggeriet, Bolist og Järnia med til sammen ca. 500 utsalgsteder i Norge og Sverige.
Les mer om XL-BYGG

Om Miljøfyrtårn
Miljøfyrtårn er en nasjonal miljøsertifiseringsordning driftet av Stiftelsen Miljøfyrtårn. Stiftelsen ble opprettet i 2003 av sentrale organisasjoner i næringsliv og offentlig forvaltning. I Norge finnes det mer enn 7900 bedrifter som er Miljøfyrtårn. Miljøfyrtårn ble anerkjent av EU i 2017.
Les mer om Miljøfyrtårn

LES OGSÅ: Åpning av XL-BYGG Brumunddal i 2021

Lars F. Sandberg, daglig leder, XL-BYGG Brumunddal
E-post: lars.sandberg@xl-bygg.no