WWF reagerer på at Senterpartiet overkjører rovviltnemndene

I dag har Stortinget debattert en hastesak initiert av Senterpartiet som vil blokkere det de kaller en ‘snikutvidelse av ulvesonen’. Her har politikerne misforstått helt, sier Karoline Andaur i WWF Verdens naturfond.
Generalsekretær Karoline Andaur i WWF Verdens naturfond.

Den midlertidige buffersonen er ikke er en utvidelse av ulvesonen.

Rovviltnemndene har selv vedtatt å skjerme enkelte områder utenfor ulvesona fra lisensfelling. Dette har de gjort for å sikre at den genetisk viktige Elgå-ulven som har slått seg ned i Deisjøreviret ikke blir skutt under den pågående lisensjakta.

WWF er ikke alltid enig med rovviltnemndene, men vi forholder oss til gjeldende forvaltningspraksis. Klima- og miljødepartementet er riktig instans for klager på vedtak som er gjort av rovviltnemndene.

Senterpartiet har til nå vært tydelige på at vedtak fattet av rovviltnemndene ikke skal overprøves, i lokaldemokratiets navn. Med dette forslaget framstår det imidlertid som om Senterpartiet har gjort en helomvending.

– Mens regjeringen har opprettholdt nemndenes vedtak, fremmer Senterpartiet nå et forslag for Stortinget som vil fullstendig overkjøre rovviltnemndene. Det å lytte til rovviltnemndene kun når de er enige med Senterpartiet er en måte å drive forvaltning på som er respektløs, udemokratisk og som kun bidrar til å drive opp konflikten, sier Karoline Andaur

Senterpartiet bryter rovdyrforliket

– Med dette forslaget bryter Senterpartiet rovdyrforliket. Dersom forslaget får flertall i Stortinget, står rovdyrforliket i fare for å ryke, sier Karoline Andaur.

WWF mener rovviltnemndenes vedtak er i tråd med lovverket, og også i tråd med avtalen Norge har med Sverige om å ivareta genetisk viktige individer for å sikre en mer levedyktig bestand av ulv i Skandinavia.

Rovviltnemndene vet at Elgå-ulven er viktig for den sør-skandinaviske bestanden. Hvis denne ulven felles, vil det kunne medføre at vi på sikt trenger langt flere ulv i Norge for å sikre levedyktigheten i bestanden.

– Dagens stortingsdebatt og forslaget fra Senterpartiet viser hvor viktig det er å få en rettsavklaring fra Høyesterett om norsk rovdyrforvaltning, avslutter Karoline Andaur.

Generalsekretær Karoline Andaur i WWF Verdens naturfond.