WWF og NOF krever at Davvi vindkraftverk ikke bygges

Det planlagte vindkraftverket vil ødelegge villmark og true det sårbare dyrelivet i området.
WWF og Norsk Ornitologisk Forening har sendt et brev til Energi- og miljøkomiteen på Stortinget, med krav om at Davvi vindkraft ikke bygges. Illustrasjonsfoto: Carlos G. VALLECILLO / WWF-International

Norsk Ornitologisk Forening (NOF) og WWF i Norge og Finland krever at det planlagte Davvi vindkraftverk i Finnmark ikke bygges.

I et brev til Energi- og miljøkomiteen på Stortinget, med kopi til olje- og energiminister Tina Bru, vassdrags- og energidirektør Kjetil Lund og sametingspresident Aili Keskitalo, redegjør organisasjonene for hvilke verdifulle naturverdier som står på spill.

– Vi trenger mer fornybar energi for å erstatte kull, olje og gass. Men vi må samtidig klare å ivareta verdifull natur. Davvi vindkraftverk vil ødelegge villmark og true sårbart dyreliv. Det må derfor ikke bygges, sier fungerende miljøpolitisk leder Else Hendel i WWF Verdens naturfond.

NOF påpeker at bestandene av fjellfugler har gått ned med ti prosent siden årtusenskiftet. Et vindkraftverk her kan få store konsekvenser for fremtiden til fuglene i området.

– Å forringe levevilkårene deres gjennom høye utslipp og klimaendringer, for så å industrialisere den samme naturen, er paradoksalt og makabert. De sjeldne artene som her blir skadelidende, tilsier at prosjektet må legges bort umiddelbart. Vi bygger ikke ned Europas siste villmarker – den tiden er forbi, sier naturvernrådgiver Martin Eggen i NOF.

WWF i Finland er enige.

– Vi er alvorlig bekymret for vindkraftverkets påvirkning på de truede arktiske artene også på finsk side. Vi har lagt ned mye innsats i det internasjonale samarbeidet for å redde bestandene av dverggås og fjellrev. Et vindkraftverk vil true den positive utviklingen, sier Petteri Tolvanen, leder for naturmangfoldsprogrammet i WWF-Finland.

Else Hendel
Fungerende miljøpolitisk leder, WWF Verdens naturfond
ehendel@wwf.no

Martin Eggen