Wushu: Sofie Nielsen engasjert som landslagstrener

Sofie R. S. Nielsen (33) fra Siggerud er engasjert som ny forbundstrener i wushu. – Vi er stolte over at kampsportforbundet har fått enda en kvinnelig landslagstrener med stor fagkompetanse. Skal man utvikle talenter til å nå verdenstoppen i en så stor internasjonal idrett er det viktig med stor faglig kompetanse, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.
Sofie R. S. Nielsen er ny forbundstrener i wushu. Foto: Privat.

Internasjonalt er wushu en IOC-anerkjent idrett i vekst, som nå er på programmet til ungdoms-OL, Universiaden og World Games. Det arbeides også internasjonalt med å få wushu på OL-programmet.

Nielsen fattet interesse for den kinesiske kampsporten wushu mens hun studerte molekylærbiologi ved Universitet i Bergen. Hun flyttet deretter til Beijing Sports Universitet (BSU) i 2011. Her fullførte hun som første nordmann en mastergrad i wushu.

– Mastergraden jeg tok ved BSU, «etniske og tradisjonelle (kinesiske) idretter». er en grad i utdanningsvitenskap med fokus på idrettsvitenskap og pedagogikk, og fordypning i tradisjonelle kinesiske idretter, deriblant wushu, løvedans og dragedans, forklarer Nielsen.

Ønsker å løfte konkurransemiljøet

Den nyansatte forbundstreneren skal bistå med å skape et større konkurransemiljø på breddenivå. Samtidig skal hun utvikle talenter og utøvere til å prestere internasjonalt.

– Norge har flere unge utøvere som har prestert godt de siste årene, og som har ambisjoner om å delta i de største internasjonale stevnene i årene som kommer. I 2019 tok Norge blant annet gull i kadett-klassen i EM, og fikk en topp 10-plassering i VM i Shanghai, opplyser Dag Jacobsen.

Av oppgavene som nå venter Nielsen er blant annet:

• Arrangere helgesamlinger hos forskjellige klubber i Norge.
  • Arrangere uttakssamlinger til offisiell representasjon i EM/VM.
  • Følge opp konkurransetalenter inn mot internasjonale konkurranser, etter NKFs modell for prosjekt NextGen.
  • Hjelpe ressurspersoner med å etablere wushu-grupper, sette opp et grunnleggende pensum for å starte opp wushu-grupper.

Andre kvinnelige landslagstrene i kampsportforbundet

Nielsen blir med sitt engasjement den andre kvinnelige landslagstreneren i Norges Kampsportforbund: Nina Bansal har de siste årene vært ansatt som landslagstrener i taekwondo mønster.

– Som særforbund er vi stolte over å ansette nok en kvinnelig landslagstrener; en undersøkelse for få år siden viste at kun 20% av landslagstrenerne er kvinner. Norges Kampsportforbund er opptatt av kjønnsbalanse i alle ledd av organisasjonen. Det er svært gledelig å se at man har utviklet kvinnelige trenere også på toppnivå innen wushu, påpeker Jacobsen.

God grunnmur

Nielsen ser frem til å ta fatt på jobben, til tross for at korona-situasjonen det siste året har preget miljøet.

- Mulighetene for å drive med toppidrett har vært betydelig redusert, spesielt for utøverne på Østlandet, hvor tiltakene har gjort det vanskelig å gjennomføre regelmessige treninger. Det har også vært svært få konkurranser under pandemien, noe som forståelig nok har tært på motivasjonen for utøverne. Jeg håper at vi etter hvert får gjennomført gode samlinger, og også får konkrete konkurranser å jobbe mot igjen. Tidligere landslagstrener Kim Gibson har gjort en utrolig jobb med landslaget, og norsk wushu har en god grunnmur å bygge på! Gjennom god kontakt med både utøverne og trenerne i de forskjellige klubbene, håper jeg at vi sammen får utøverne tilbake for fullt, innen gode og trygge rammer, forteller Nielsen.

Ønsker å motivere kvinner

Nielsen møtte gjennom studiene i Kina en rekke kvinnelige trenere og instruktører. Som en av få kvinnelige trenere på forbundsnivå i Norge ser hun frem til å inspirere kvinner her hjemme gjennom sitt nye engasjement.

- De aller fleste lærerne og trenerne i Kina var kvinner, selv om de aller fleste jeg tok bachelor- og mastergraden med var menn. Jeg har lenge hatt et ønske om å bidra til å videreutvikle wushu i Norge, og denne jobben som forbundstrener gir meg muligheten til å gjøre nettopp dette. Jeg håper selvfølgelig at å se meg i denne rollen kan motivere flere kvinner til å bli både utøvere og ta på seg dommer-, trener- og lederroller. Målet er selvfølgelig også at mitt engasjement for wushu kan virke smittende på alle som ønsker å delta - uavhengig av kjønn.

Nielsen har allerede avholdt sine første arbeidsmøter, og utvekslet nylig erfaringer med forbundstrenerne i taekwondo og karate mønster; Nina Bansal og Arne Wallann.

- Møtet var veldig hyggelig, og jeg ser frem til å samarbeide med dem fremover. Selv om de tre idrettene er ganske ulike, har de også mange fellestrekk og ganske like krav til basisferdigheter. Dette er områder der gjensidig deling og læring vil være nyttig fremover, avslutter Nielsen.

Sofie R. S. Nielsen er ny forbundstrener i wushu. Foto: Privat.
Sofie Nielsen. Foto: Privat

Sommeren 2021 arrangerer Tokyo de olympiske leker. Norges Kampsportforbund drømmer om å sende norske utøvere for å delta i taekwondo og karate. Det vil være første gang karate er en OL-øvelse. Norge har tidligere kvalifisert seg til fire OL i taekwondo, og kan stolt vise til to sølvmedaljer. Nå jobber Norges Kampsportforbund beinhardt med å kvalifisere de beste til å ta gull i OL i Tokyo.