Wushu på programmet for ungdoms-OL: – En stor mulighet for Norge

IOC bestemte onsdag at kampsporten wushu skal inkluderes i programmet for ungdoms-OL 2022 i Dakar. – Dette er en svært gledelig nyhet for våre unge, satsende wushu-utøvere, og en stor mulighet for dem til å vise seg frem, forteller Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.
Landslagstrener Kim Gibson, her med Sebastian Garau, én av Norges mest lovende wushu-utøvere. Foto: Norges Kampsportforbund.

Det internasjonale wushu-forbundet har arbeidet målbevisst i mange år for å få wushu på OL-programmet også for seniorutøvere. I går kom altså bekreftelsen på at de har lykkes med å komme på programmet i ungdoms-OL.

– Internasjonalt er wushu en stor idrett med over 120 millioner utøvere på verdensbasis. I Afrika, hvor ungdoms-OL arrangeres i 2022, er det over tre millioner utøvere av denne idretten, forteller Jacobsen.

Økt synlighet

For Norges Kampsportforbund, som organiserer wushu i Norge, mottas nyheten om at wushu nå er tatt med på programmet for ungdoms-OL med stor glede.

– Inkluderingen i det mest prestisjefylte internasjonale idrettsarrangementet for ungdommer betyr at wushu vil få økt synlighet verden over. Dette er positivt for alle wushu-utøvere og særforbund som organiserer denne idretten, påpeker Jacobsen.

IOCs avgjørelse betyr også at frem mot Dakar vil Norges Kampsportforbund jobbe for å kvalifisere utøvere i tre forskjellige kampsporter: I ungdoms-OL i Argentina i 2018 var karate og taekwondo på programmet, og begge disse idrettene står på programmet også i Dakar. Norge kvalifiserte én utøver innen begge disse idrettene til ungdoms-OL i Argentina, og karate-utøver Annika Sælid vant OL-gull. Norge har ambisjoner om å utvikle unge utøvere som kan hevde seg innen både karate, taekwondo og wushu frem mot 2022.

Samarbeider med talentutviklere i verdensklasse

Norges Kampsportforbund har vært klar over at det internasjonale wushu-forbundet har arbeidet for å få idretten på OL-programmet, og er derfor godt forberedt når det gjelder å hjelpe satsende wushu-utøvere frem mot ungdoms-OL.

– Norges Kampsportforbund har de siste årene hatt en viktig samarbeidsavtale med Shanghai Sports University i Kina. Dette universitetet er regnet som verdensledende når det gjelder talentutvikling innen wushu. Forbundet har også engasjert Kim Gibson som landslagstrener. Gibson er utdannet blant annet i Kina og er tidligere toppidrettsutøver med mange medaljer i internasjonale wushu-mesterskap. Gibson har de siste årene trent unge utøvere frem mot medaljer i EM og andre store internasjonale mesterskap, og allerede i sommer reiser han med en gruppe unge utøvere på treningssamling til nettopp Shanghai, avslutter Jacobsen.

Tøff kvalifisering

Gibson selv presiserer viktigheten av å bli en del av OL-familien.

– Dette er en stor dag for oss som har viet store deler av livet til wushu. Det betyr veldig mye for vår idretts anseelse at vi internasjonalt er med i OL-familien. Nå kan vi med ny stolthet presentere oss som utøvere av en av verdens største idretter, som trenes av utøvere på alle kontinenter, og på aller høyeste toppidrettsnivå, forteller Gibson.

– Veien til Dakar 2022 blir tøff. Det er meldt at kun 48 utøvere blir kvalifisert i fire klasser, to for herrer og to for kvinner. 12 utøvere skal altså konkurrere i hver klasse i aldersgruppen junior (15-17 år). Kvalifisering skjer gjennom neste års junior-VM, hvor man må oppnå topp 12-plassering i én av de respektive OL-klassene.

Viktig pekepinn

Det finnes per i dag flere utøvere i riktig aldersgruppe i Norge som har levert gode resultater internasjonalt. Men nåløyet for å oppnå topp 12-plasseringer i junior-VM er ekstremt trangt, og blir garantert enda trangere når det står om en plass i ungdoms-OL.

– Derfor blir årets junior-VM i Marokko i oktober et viktigere stevne enn tidligere tenkt, da dette mesterskapet vil gi en god pekepinn på hvordan våre utøvere ligger an sammenlignet med de beste juniorene i verden. Resultatene fra dette stevnet vil også legge sterke føringer på hvordan vi prioriterer de kommende årene for våre juniorer, avslutter Gibson.

Les mer på Olympic.org