World Dog Alliance: Amerikanske lovgivere støtter avtale som forbyr spising av hunder og katter

Kort tid etter innsettelsen er Biden i gang med å gjøre flere endringer i utenrikspolitikken for å gjøre USA til en verdensledende nasjon igjen.

To representanter som jobbet for å innføre et forbud mot hunde-og kattekjøtt i USA i 2018, delte sine tanker med World Dog Alliance rundt den nye Biden administrasjonen og forventningene rundt en internasjonal avtale som forbyr spising av hunder og katter.

I den amerikanske kongressen har representant Alcee Hastings vært en viktig pådriver i kampen mot å forby hunde-og kattekjøtt. Han har lagt frem et lovforslag som fordømmer spising av hundekjøtt, og oppfordret USA til å bli en internasjonal rollemodell ved å innføre et forbud. I September 2019 mottok Hastings “The Golden Dog Award” av Genlin, grunnleggeren av WDA, som en annerkjennelse for hans bidrag til dyrevelferd.

Hastings er opptatt av den banebrytende fremgangen WDA har hatt i Kina og Japan, og spesielt det nylige forbudet mot hunde- og kattekjøtt i den kinesiske byen Shenzhen.

- “Shenzhen ble den første kinesiske byen som forbød handel av hunde-og kattekjøtt. Dette er et steg i riktig retning fordi Shenzhen historisk har vært en by som har innført pilotreformer som senere har blitt innført i resten av landet. Jeg oppfordrer Kina og alle land med lignende praksis å iverksette et forbund mot handel av hunde-og kattekjøtt sa Hastings.

Representant Rodney Davis mottok også the Golden Dog Award. Han er en hundeelsker og en viktig pådriver for dyrevelferdslover i USA. Han mener at det er positivt at 34 Japanske lovgivere sammen undertegnet en forespørsel til statsminister Suga Yoshihide, som oppfordret statsministeren til å innlede samtaler rundt en internasjonal avtale som forbyr spising av hunder og katter og uttalte:

- "Jeg er glad for å se at andre globale ledere er mer engasjerte og jobber mot å få en slutt på forbruk av hunde-og kattekjøtt".

- “Jeg håper denne internasjonale avtalen blir prioritert av Biden administrasjonen, og er optimistisk og håper at dette kan bli et viktig punkt på agendaen for fremtidige handelsavtaler som vil styrke handelssamarbeidet med andre land”.

I februar 2020 samlet de 30 representanter fra både det demokratiske og republikanske partiet for å medunderskrive en forespørsel til tidligere president Donald Trump. Forespørselen oppfordret ham til å støtte den internasjonale avtalen og forbudet mot spising av hunde-og kattekjøtt med WDA i spissen. Brevet ble besvart av Sonny Purdue, USA’s tidligere landbruksminister som ytret regjeringens fulle støtte i forbindelse med inngåelsen av den internasjonale avtalen i USA, Kina og Japan.

Det er viktig at andre land jobber sammen for å øke bevisstheten rundt dette problemet, slik at man får offentlig støtte for å få slutt på forbruk av hunde- og kattekjøtt".

- Representant Rodney Davis

"The World Dog Alliance har min fulle støtte i innsatsen mot å oppfordre regjeringene i USA, Kina og Japan til å undertegne den internasjonale avtalen, og jeg er en del av denne innsatsen".

- Representant Alcee Hasting

Genlin har tro på Biden administrasjonen.

- “President Biden har lovet å gjennopta Parisavtalen, og bringe tradisjonen med å ha kjæledyr, eller "First Pets” i det hvite hus. Dette viser hvor mye han bryr seg om dyrevern og miljøet. Jeg håper han inkluderer den internasjonale avtalen som forbyr spising av hunder og katter når han diskuterer Parisavtalen med ledere fra andre land. På den måten kan verden samarbeide om å forbedre dyrevern og miljøvern.