Wizz Air utvikler drivstoffbesparende tiltak for ytterligere reduksjon av utslipp

Ti nye løsninger for å forbedre effektivitet på forbrenning av drivstoff skal iverksettes i år.

OSLO, 29. oktober 2020: Wizz Air, Europas raskest voksende og grønneste flyselskap*, kunngjør i dag satsingen på ti nye drivstoffbesparende tiltak. Dette er en del av selskapets forpliktelse om å redusere karbonutslipp med ytterligere 33 prosent innen 2030. I tillegg til de 25 drivstoffbesparende tiltakene som allerede er iverksatt de siste årene, fokuserer Wizz Air nå på nye løsninger. For eksempel utvikles en modell for estimering av null-drivstoffvekt, fjerning av unødvendig ekstra drivstoff takket være optimaliseringer i planleggingssystemet vårt, samt innføring av mer presise ytelsesfaktorer som sikrer nøyaktighet i prediksjon av drivstoff-forbrenning. Ytterligere driftsoptimaliseringer i flaps-konfigurasjonen vil også være sentralt i tiden fremover. Wizz Air er allerede bransjeleder hva gjelder redusert bruk av flaps ved innflyging.

I et forsøk på å forbedre effektiviteten på forbrenning av drivstoff har Wizz Air introdusert anbefalinger til piloter om å redusere flaps-konfigurasjoner for både take-off og landing. Konsekvensen har vært betydelige besparelser i drivstofforbruk. Dette skyldes at en lavere flaps-innstilling under opp- og nedstigning gir lavere motstand, noe som resulterer i mindre forbrenning av drivstoff. Statistikken viser at justeringen har resultert i en besparelse på anslagsvis 2000 tonn drivstoff, noe som eliminerer omtrent 6000 tonn CO2 i året.

Airbus utførte nylig en undersøkelse av flydata. Der kom det frem at Wizz Air er den ledende aktøren i bransjen på redusert bruk av flaps under innflyging. Tar man hensyn til ulike flyforhold og sikkerhetsmarginer, vil reduksjon av flaps ved innflygning potensielt spare rundt 15 kg drivstoff per tur. I løpet av et år vil dette bety at du reduserer CO2 tilsvarende 92 300 biler som kjører fra Oslo til Trondheim.

I tillegg til Wizz Airs mange drivstoffbesparende tiltak, tar flyselskapet ansvar gjennom å utvikle sin flåte med den toppmoderne Airbus neo-familien. Disse flyene tilbyr uslåelig drivstoffeffektivitet og god aerodynamikk, og er utstyrt med sjarkletter for ytterligere å redusere forstyrrelser ved vingen. Neo-flyene har 43 prosent mindre støyutslipp og 50 prosent mindre NOX-utslipp. Flyselskapets nåværende flåte har en gjennomsnittsalder på 5 år, noe som gjør den til en av de yngste flyflåtene i verden. Dette, kombinert med et nettverksdesign som unngår unødvendige mellomlandinger, og de lette materialene som brukes i kabinen, gjør Wizz Airs virksomhet så effektiv. Dette, sammen en rekke andre tiltak, resulterer i at Wizz Air er det grønneste flyselskapet i Europa.

Heiko Holm, Chief Operations Officer hos Wizz Air sier: “Vi er stolte av å ha de laveste CO2-utslippene per passasjer/kilometer blant de europeiske flyselskapene. Vi forplikter oss samtidig til å redusere vårt miljøavtrykk ytterligere. Hver take-off og landing er en mulighet til å spare drivstoff, og hver fase av flygningen blir analysert for å skape den minste optimaliseringen. Innvirkningen på CO2-utslipp er betydelig. Sammen med vår moderne flåte og maksimering av passasjerbelastning, sørger vi for at WIZZ, det grønneste flyselskapet i Europa, er det beste valget passasjerer kan ta når de velger flyselskap.”

* Wizz Airs karbondioksidutslipp var de laveste blant europeiske flyselskaper i FY2019 (57,2 gr/ km/passasjer)

Paulina Gosk - Wizz Air Group; communications@wizzair.com

Wizz Air er det raskest voksende og grønneste* europeiske lavprisselskapet. Selskapet operer en flyflåte bestående av 134 Airbus A320- og A321-maskiner. Vårt team med dedikerte ansatte opprettholder en utmerket service og lave priser på våre flygninger. Det gjorde oss til det foretrukne flyselskapet for 40 millioner passasjerer i budsjettåret F20, som ble avsluttet 31. mars i år. Wizz Air er oppført på aksjebørsen i London, under tickeret WIZZ. Selskapet ble nylig kåret til et av verdens ti sikreste flyselskaper av airlineratings.com, og «2020 Airline of the Year» av ATW.

Notes for Editors:

• All Wizz Air flights are operated on Airbus A320 aircraft, with 180 seats and A321 aircraft with 230 seats and Airbus A320neo aircraft with 186 seats and Airbus A321neo aircraft with 239 seats
  • Wizz Air has introduced a range of enhanced hygiene measures which include; cabin crew and passengers are required to wear facemasks, cabin crew are required to wear gloves, onboard purchases are encouraged to be made by contactless payment, passengers are requested to follow physical distancing measures and all purchases are encouraged to be made online prior to the flight.
  • HEPA filters on all Wizz Air aircraft already filter out 99.97% of viruses and bacteria from the air and all aircraft are regularly put through an industry-leading disinfection process with an antiviral solution and, following WIZZ’s stringent daily cleaning schedule, all of the airline’s aircraft are further disinfected overnight with the same antiviral solution.
  • For more information on the enhanced health and hygiene measures, please see here.
  • For free pictures of aircraft, crews and logo library please visit http://wizzair.com/en-GB/press