Wizz Air med søksmålsvarsel etter flere boikottvedtak

Wizz Air har sendt varsel om søksmål mot flere norske kommuner og fylker, samt det statlige selskapet Statnett. Dette skjer etter flere vedtak om boikott av flyselskapet.

Etter inntredenen på det norske innenriksmarkedet har Wizz Air med undring fulgt den pågående boikottaksjonen mot selskapet. Wizz Air reagerer på det faktum at folkevalgte lokale og regionale organer, og det statseide selskapet Statnett, har vedtatt boikott uten å vurdere lovligheten av boikotten og uten noen saksforberedelse. Wizz Air har heller ikke blitt kontaktet før beslutningene ble tatt.

Wizz Air tilbyr de som nå har fått søksmålsvarsel en mulighet til å reversere sin ulovlige boikott. Wizz Airs posisjon er basert på norsk boikottlovgivning og det faktum at Norge er forpliktet til å overholde EØS-avtalen, som skal sikre etableringsretten i alle medlemsland.

Marion Geoffroy, Chief Cooperate Officer (CCO) i Wizz Air, sier: «Et vedtak om boikott er noe ganske annet enn en fri meningsutveksling. Slike vedtak har til hensikt å skape en avkjølende og avskrekkende effekt på publikum, og har en åpenbar konkurransevridende virkning.»

Det var våren 2020 kunngjorde Wizz Air planer om å fly innenlandsruter i Norge. Siden oktober har selskapet åpnet to baser, et stort antall flyruter over hele landet, og blitt godt mottatt i markedet av passasjerer. De som taper på boikottvedtakene, er helt klart norske forbrukerne, spesielt i distriktene, der reisende fortjener et flytilbud som er rimelig og har høy kvalitet.

Wizz Air har sendt søksmålsvarslet til Agder fylkeskommune, Møre og Romsdal fylkeskommune, Bergen kommune, Viken fylkeskommune, Stord kommune, Oslo kommune og Statnett.  Alle disse er gitt en svarfrist på tre uker.

Advokatfirmaet Schjødt er juridisk rådgiver for Wizz Air i forbindelse med boikottvedtakene i Norge.

Andras Rado, Wizz Air Group; communications@wizzair.com

Wizz Air er det raskest voksende og grønneste* europeiske lavprisselskapet. Selskapet operer en flyflåte bestående av 135 Airbus A320- og A321-maskiner. Vårt team med dedikerte ansatte opprettholder en utmerket service og lave priser på våre flygninger. Det gjorde oss til det foretrukne flyselskapet for 40 millioner passasjerer i budsjettåret F20, som ble avsluttet 31. mars i år. Wizz Air er oppført på aksjebørsen i London, under tickeret WIZZ. Selskapet ble nylig kåret til et av verdens ti sikreste flyselskaper av airlineratings.com, og «2020 Airline of the Year» av ATW.

Notes for Editors:

• All Wizz Air flights are operated on Airbus A320 aircraft, with 180 seats and A321 aircraft with 230 seats and Airbus A320neo aircraft with 186 seats and Airbus A321neo aircraft with 239 seats
  • Wizz Air has introduced a range of enhanced hygiene measures which include; cabin crew and passengers are required to wear facemasks, cabin crew are required to wear gloves, onboard purchases are encouraged to be made by contactless payment, passengers are requested to follow physical distancing measures and all purchases are encouraged to be made online prior to the flight.
  • HEPA filters on all Wizz Air aircraft already filter out 99.97% of viruses and bacteria from the air and all aircraft are regularly put through an industry-leading disinfection process with an antiviral solution and, following WIZZ’s stringent daily cleaning schedule, all of the airline’s aircraft are further disinfected overnight with the same antiviral solution.
  • For more information on the enhanced health and hygiene measures, please see here.
  • For free pictures of aircraft, crews and logo library please visit http://wizzair.com/en-GB/press