Wiersholm til historiske Toldboden

(Trondheim, 11. juli 2022) Advokatfirmaet Wiersholm etablerer seg i Trondheim og har valgt ærverdige Toldboden som kontor for sin satsing i Trondheimsregionen.
Advokatfirmaet Wiersholm har valgt ærverdige Toldboden som sitt kontor i Trondheim. Foto: Ronny Danielsen/Entra

I forbindelse med at advokatfirmaet Wiersholm etablerer seg i Trondheim, har de vært på utkikk etter lokaler med sentral beliggenhet som samtidig skulle passe Wiersholms profil. Valget falt ned på den historiske Toldboden på Brattørkaia, og det er forventet at advokatfirmaet er på plass i nyrehabiliterte lokaler innen 1. mars 2023.

– Vi gleder oss veldig til å etablere oss i Trondheim og tror vi har funnet de perfekte lokalene for oss i Wiersholm. Det vi være god plass til å vokse og ikke minst til å ha klienter og forretningsforbindelser på besøk. Toldboden er et fantastisk flott bygg og vil både ha et historisk og moderne preg som vil passe oss godt. Vi etablerer oss i Trondheim allerede fra september, og vi vil i påvente av ferdigstillelse av rehabiliteringen holde til i midlertidige lokaler i "Powerhouse" - ikke langt fra våre nye lokaler, sier Wiersholm partner Inge Ekker Bartnes.

Toldboden ble bygget til Tolletaten i perioden 1910-1919 og består av administrasjonsbygget (hovedbygningen) og pakkhuset (lager). Tolletaten flyttet ut av lokalene i 2018, og Entra gikk tidligere i år i gang med en modernisering og oppgradering av eiendommen i tett dialog med Byantikvaren. Bygget har høy arkitekturhistorisk verdi, og blir et godt eksempel på vern gjennom bruk.

Administrasjonsbygget er den eldste delen, og består av fire fløyer rundt en lysgård. Både fasader og store deler av interiøret er fredet. Her vil det kun være kontorarealer. I den største delen, i det gamle pakkhuset som opprinnelig var lagerbygg, skaper Entra nå gode og attraktive kontorarealer. Det er i andre etasje av denne delen av eiendommen Advokatfirmaet Wiersholm får sitt Trondheimskontor. Pakkhuset vil i tillegg ha utadrettet virksomhet på bakkeplan med bakeri, restaurant og uteservering drevet av Famille. Foruten advokatfirmaet Wiersholm vil også Telenor Software Lab og Sjømat Norge bli leietakere i kontordelen av eiendommen.

– Vi ser frem til å ønske Wiersholm velkommen til Trondheim og Brattørkaia. Entra er allerede godt i gang med å rehabilitere og modernisere denne fantastiske eiendommen, og vi er sikre på at Wiersholm vil finne seg godt til rette i Toldboden, sier Stine Hostad, leder for Entra i Trondheim

Toldboden, med adresse Brattørkaia 13B, ligger lengst nordøst i rekken av Entra-eiendommer på Brattørkaia. Eiendommen på cirka 6100 kvadratmeter er det siste bygget som ferdigstilles av Entras omfattende utbygging av kaiområdet. Entras portefølje i området spenner vidt fra et av verdens mest energieffektive bygg i Powerhouse Brattørkaia til mer tradisjonelle kontorbygg, høyskole, spektakulære Rockheim og altså Toldboden med store historiske verdier.

– Brattørkaia har blitt veldig attraktivt for arbeidstakere, studenter og byens øvrige befolkning. Den utviklingen vi har gjennomført de siste ti årene har endret Brattørkaia fra et lukket industriområde til en åpen og levende bydel, sier Hostad.

En gjenstående rekkefølgebestemmelse ved Entras etablering på Brattørkaia er å etablere ny park østsiden av bygget. Ferdigstillelse av parken er planlagt i løpet av 2023.

Stine Hostad, leder for Entra i Trondheim, tlf. 477 06 686, epost: sho@entra.no
Christine Liæker Lindberg, marked- og kommunikasjonssjef i Wiersholm, tlf. 91521810, e-post: cli@wiersholm.no
Stein-Arne Tjore, kommunikasjonssjef i Entra, tlf. 915 39 846 , epost: stj@entra.no

Kontorlokalene i Toldboden moderniseres og oppgraderes Illustrasjon: Vizwork
Toldboden åpnes opp for publikum gjennom flere utadrettede tilbud. Illustrasjon: Vizwork
Brattørkaia 13 B, bedre kjent som Toldboden blir Advokatfirmaet Wiersholms kontor for sin satsing i Trondheimsregionen   Foto: Ronny Danielsen/Entra
Brattørkaia 13 B, bedre kjent som Toldboden blir Advokatfirmaet Wiersholms kontor for sin satsing i Trondheimsregionen Foto: Ronny Danielsen/Entra
Toldboden ble ført opp i perioden 1910-1919. Foto: Ronny Danielsen/Entra
Deler av Toldboden er fredet og eiendommen har stor arkitekturhistorisk verdi. Foto: Ronny Danielsen/Entra

Entra er et av Norges ledende selskaper innen forvaltning og utvikling av næringseiendommer. Entra eier og drifter over 90 bygg, med et samlet areal på omlag 1,5 millioner kvadratmeter, i Oslo og omegn, Bergen og Trondheim. Entra har en solid kundeportefølje med en høy andel offentlige leietagere. Selskapets forretningsstrategi er å være ledende på kundeopplevd kvalitet, levere lønnsom vekst og å være miljøledende i bransjen.