Widerøes verdensnyhet landet på Bergen lufthavn for første gang

Som første flyselskap i verden tar Widerøe ta i bruk jetflyet Embraer E190-E2. Flytypen beskrives som neste generasjons miljøvennlige fly.

Embraer E190-E2 landet for aller første gang på Bergen lufthavn Flesland 12. april.

Da flyet landet i Bergen for første gang var både Widerøe-ansatte, inviterte gjester og pressefolk ombord. På Bergen lufthavn Flesland sto også en stor velkomstkomité klare for å ta det brasilianske jetflyet i øyesyn. I strålende solskinn ble flyet behørig døpt i en såkalt vannbro laget av to brannbiler.

Widerøe har bestilt tre Embraer E-190-E2. I tillegg er det inngått en opsjonsavtale om ytterligere tolv fly. Stein Nilsen, administrerende direktør i Widerøe beskriver satsingen som en ny epoke for flyselskapet.

Widerøe blir det første flyselskapet i verden som tar i bruk flyene på kommersielle flyginger. Embraer skal gå i rute mellom Bergen-Tromsø og Bergen-Bodø og har rutestart 24. april.

Dronning Eufemias gate 6

Avinor har ansvar for 44 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.

Besøk presserommene til våre flyplasser:

Oslo lufthavn  |  Følg

Bergen lufthavn Flesland  |  Følg

Følg saker fra Avinor

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Avinor