Widerøe

Widerøe øker kapasiteten etter en krevende vinter

Del
Widerøe fraktet 2,5 % færre passasjerer i mars 2023 sammenlignet med mars 2022. Dette skyldes delvis at Widerøe hadde 1,2 % færre seter tilgjengelig i markedet i mars sammenlignet med året før. I tillegg har de andre, norske flyselskapene økt antall tilbudte seter i perioden noe som gjør at Widerøe har mistet noe markedsandel i mars.
Foto: Magne Egil Heitmann
Foto: Magne Egil Heitmann

Det generelle prisnivået på flybilletter har økt. Dette er en naturlig og ventet utvikling sett i lys av prisutvikling på drivstoff, ekstrem lav kronekurs og innføring av full flypassasjeravgift fra 1. juli 2022. Prisveksten er likevel i tråd med den generelle prisveksten i samfunnet.  

Halvering av maksimalprisen på kortbanenettet fra 2024 vil ha stor betydning for de som bor i Distrikts-Norge. Det er en anerkjennelse for mange som lever og bor i store deler av Norge at fly er helt nødvendig kollektivtransport. Det er imidlertid viktig å understreke at dette kun gjelder anbudsruter, ikke flyruter generelt.  

- Det finnes mange modeller som vil få ned prisen på flyreiser i Distrikts-Norge. Dette er én av dem. Dersom prisene skal ned på kommersielle ruter kan dette kun gjøres på to måter; enten må staten subsidiere deler av billettprisen, eller kutte i skatter og avgifter, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen 

-Norske flyselskap har ikke tjent penger på mange år, og selv med dagens priser klarer ikke inntektene å dekke kostnadene. Det er derfor ikke realistisk at flyselskapene skal klare å redusere prisene på kommersielle ruter på egen kjøl. Skal disse prisene reduseres må det tas grep politisk, fortsetter han.  

Som konsekvens av lavere etterspørsel, økte skatter og avgifter, økte drivstoffpriser og lav kronekurs har kapasiteten på viktige distriktsruter vært lavere enn behovet vinteren 23. Dette har vært en utfordring langs hele norskekysten, men spesielt i Nord-Norge. Strekningen mellom Tromsø og Bodø hadde 33% lavere kapasitet enn 2019. Dette har resultert i uheldige flaskehalser for internreiser i Nord-Norge. Widerøe øker derfor egen kapasitet internt i Nord-Norge betydelig i sommerprogrammet. Antall seter som tilbys mellom Tromsø og Bodø øker med 116%. Antall seter som tilbys mellom Bodø og Trondheim økes med 146%. I tillegg økes kapasiteten mellom Bodø og Leknes med 20% og det vil bli flere videreforbindelser til Oslo for Lofotingene. Sist, men ikke minst kommer den populære og etterlengtede direkteruten tilbake mellom Oslo og Brønnøysund, og ruten mellom Oslo og Sandnessjøen innføres frem til oktober.I tillegg økes kapasiteten på viktige Vestlandsruter til og fra Bergen, Florø, Ålesund, Kristiansund, Kristiansand og Molde.  

Dette er gode nyheter for Nord-Norge, sier konsernsjef Stein Nilsen. -Vi legger bak oss en periode med alt for dårlig kapasitet på viktige kollektivruter i Nord-Norge. Dette tar vi nå tak i og nordlendingene vil merke en betydelig forbedring i tilgjengeligheten fremover, fortsetter han. - Vi øker også kapasiteten på viktige ruter for oljeindustrien på Vestlandet. Dette har vært etterspurt fra næringen selv, og nå håper vi at nyhetene blir godt mottatt, avslutter Nilsen.


*Se vedlagt oversikt over ruteøkningene

Kontakter

Bilder

Foto: Magne Egil Heitmann
Foto: Magne Egil Heitmann
Last ned bilde
Last ned bilde

Dokumenter

Om Widerøe

Widerøe
Widerøe
Langstranda 6
8003 Bodø

75 51 35 00https://www.wideroe.no/

Widerøe er Norges eldste luftfartskonsern med over 3500 engasjerte medarbeidere. Konsernet består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Technical Services AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS. Widerøe AS er et datterselskap i Norwegiankonsernet. 

I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 41 lufthavner i Norge og Widerøe Technical Services er representert med tekniske baser og tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge. 

Følg pressemeldinger fra Widerøe

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Widerøe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Widerøe

Solid gjennom januarstormer og tidtabeller spikret6.2.2024 08:18:16 CET | Pressemelding

*Widerøe er nå en del av Norwegiankonsernet. Transaksjonen ble gjennomført 12. januar 2024 og Widerøe vil fremover rapportere tall etter samme mal som Norwegian, men separat. Widerøe øker produksjonen med fire prosent i januar sammenlignet med 2023, samtidig som antall passasjerer øker med åtte prosent. Kabinfaktoren er fremdeles svakt stigende og er opp med tre prosentpoeng i januar. Widerøes sikringsgrad på jetfuel (FUEL HEDGE POSITIONS) er 80 prosent for 2024 og 34 prosent for 2025. Resultatet i januar bærer preg av en meget krevende værmåned med mange kanselleringer og forsinkelser. Værkanselleringer gjør at vi taper inntekter og drar på oss mye ekstrakostnader med innkvartering av kunder, alternativ transport og ombooking av kunder til andre flyselskap. Mye dårlig vær påvirker passasjertallene i januar negativt. Widerøe er fornøyd med markedet fremover. Nyttårssalget satte nye rekorder i Widerøe og reiselysten er fremdeles stor. Vi ser også at bookingmønsteret er i endring. Mens v

God desember, sommerruter er klare i booking og markedet ser bra ut for 20244.1.2024 09:54:33 CET | Pressemelding

Desember Desember avslutter året med samme trend som vi har sett i hele høst. Vi ser en svak vekst i antall passasjerer på 2,9 prosent, samtidig som kapasiteten i markedet er redusert. Dette gir en økning i kabinfaktor på 4,1 prosentpoeng for desember. Enhetsinntekten øker som følge av dette. Dette til tross for en svært krevende desember med mye vær og store trafikkutfordringer i forbindelse med avviklingen av juletrafikken. - Vi er fornøyde med den marsjfarten vi har inn i 2024, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen. -Selv om totalmarkedet fremdeles er mindre enn det var før pandemien, klarere vi å tilpasse kapasiteten på en veldig god måte slik at både kabinfaktor og enhetsinntekt øker. Det er vi fornøyd med, avslutter han. 2023 2023 ble et år fylt av kontraster. Starten var svak og betydelig svakere enn 2022. Markedet viste en gradvis bedring frem mot sommeren. Sommeren ble sterk og på linje med 2022, mens høsten har levert betydelig bedre enn året før. Widerøe fraktet 3,3 millio

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye