WEBINAR OM ETNISK MANGFOLD OG NASJONSBYGGING

I år markeres 30-årsjubileet for opprettelsen av Kasakhstan som uavhengig stat etter Sovjetunionens fall. Siden den gang har Kasakhstan tatt store steg for å modernisere landet sosialt, kulturelt og økonomisk. På et digitalt seminar i morgen, torsdag, blir temaet etnisk mangfold og nasjonsbygging belyst.

Bildekilde: Kasakhstans utenriksdepartement

Igjen og igjen ser vi at etniske grupper står mot hverandre og bidrar til å destabilisere nasjoner.

Hva er grunnen til at det sentralasiatiske landet Kasakhstan med sitt store etniske og et vell av ulike religiøse trosretninger har maktet å en nasjonalstat preget av stabilitet. Hva kan verden lære av Kasakhstans modell for nasjonal enhet?

webinaret i morgen torsdag vil temaet etnisk mangfold og nasjonsbygging bli belyst med både kasakhstanske og norske deltakere.

Blant foredragsholderne er Kairat Abdrakhmanov, Høykommissær for nasjonale minoriteter (OSSE) og tidligere utenriksminister i Kasakhstan. De andre paneldeltakerne er Ervin Kohn, leder av det mosaiske trossamfunn og nestleder i antirasistisk senter i Norge, Rune Fjellheim, tidligere direktør (12 år) ved Sametinget, Bolat Sarsenbayev, ambassadør og Styreleder for N. Nazarbayevs Senter for etnisk samhold og dialog - og Yerzhan Saltybayev, direktør for det økonomiske og politiske instituttet i Nazarbayev-stiftelsen.

Thomas Henschien, programleder, tidligere utenriksreporter i TV2 og leder for TV2 Nyhetskanalen.

På begynnelsen av 1990-tallet satte Kasakhstans første president, Nursultan Nazarbayev, ut i livet de viktigste ideene for landet; for mangfold og likestilling mellom borgerne, uavhengig av deres etniske og religiøse tilknytning. I dag er Kasakhstan hjem til mer enn 140 etniske grupper og 3000 religiøse samfunn.

Selv om Kasakhstan i dag er et moderne industrialisert land, ønsker de fortsatt å ta lærdom fra andre land. I likhet med Kazakhstan er Norge hjem til sitt eget urfolk, det samiske folk. Kan Kasakhstan bli inspirert av arbeidet som gjøres i Norge? Hvilke likheter og forskjeller finnes det?

Webinaret går vi i dybden på minoritetsgruppenes historie og diskutere likheter og forskjeller for å få et viktig perspektiv på veien videre.

Bildekilde: Kasakhstans utenriksdepartement

Seminar-suksess om mangfold og nasjonsbygging1.6.2021 19:32:43 CEST | Pressemelding

2021 markerer 30-årsjubileet for opprettelsen av Kasakhstan som uavhengig stat etter Sovjetunionens fall. Siden den gang har Kasakhstan tatt store steg for å modernisere landet sosialt, kulturelt og økonomisk. Som et ledd i markeringen skal Kasakhstan ha en rekke arrangementer i Norge. Det første arrangementet ble avholdt digitalt i forrige uke. Seminaret hadde etnisk mangfold og nasjonsbygging som tema, og ble en stor suksess.