«Way to Zero»: Volkswagen presenterer veikart for klimanøytral mobilitet

På en første «Way to Zero»-konferanse presenterte Volkswagen konkrete planer for å redusere karbonutslippene fra selskapet og produktene. Målet er å være et karbonnøytralt selskap senest innen 2050. En ny, intern milepæl er å kutte CO2-utslippene per bil i Europa med 40 % innen 2030, noe som er en klar overoppnåelse av gruppens mål om 30 % reduksjon fra 2018-nivå. Resultatet er at en gjennomsnittlig Volkswagen vil slippe ut 17 tonn mindre CO2.
Volkswagens direktør Ralf Brandstätter innledet Way to Zero Convention
  • Omfattende tiltakspakke for å fremskynde bærekraftig produksjon og bruk av elektriske biler
  • 14 milliarder euro investeres for å redusere karbonutslipp innen 2025
  • Selskapet sikter mot å kutte CO2-utslipp i Europa med 17 tonn per kjøretøy i snitt innen 2030, noe som er 40 prosent mindre enn i 2018
  • Bærekraftig produksjon: Elektrisitetstilførselen til fabrikkene i Europa og Amerika skal være lagt om til fornybare kilder innen 2030
  • Bilkjøring med grønn energi: Volkswagen er den første bilprodusenten som støtter utstrakt utbygging av vind- og solkraft i Europa
  • – Volkswagen står for bærekraftig e-mobilitet for alle – fra produksjonen, via bruk til resirkulering, sier Ralf Brandstätter, direktør for Volkswagen

Volkswagen øker tempoet i overgangen til elektrisk mobilitet. Produksjonen (inkludert underleverandører), og bruken av elbiler, skal bli klimanøytral. I tillegg kommer en systematisk resirkulering av høyvoltsbatteriene fra utrangerte elbiler.

– Volkswagen står for bærekraftig e-mobilitet for alle. Vi har startet vår «Way to Zero», og fokuserer målrettet på miljøhensyn i alle våre aktiviteter, sier Ralf Brandstätter, direktør for Volkswagen.

– Vår store elbiloffensiv er bare starten. Vi har en helhetlig tilnærming til reduksjon av karbonutslipp: Fra produksjon via brukstiden, til resirkulering. Og vi er den første bilprodusenten som støtter utbyggingen av fornybare energikilder i en industriell skala, fortsetter Brandstätter.

Volkswagen støtter byggingen av vind- og solparker

En nøkkelfaktor i å oppnå karbonnøytral e-mobilitet, er å kunne lade elbilene med energi fra fornybare kilder. Dette alene vil nærmest halvere CO2-utslippene i forhold til dagens standard EU-miks for elektrisitet.

Allerede i dag tilbyr Volkswagen sine kunder grønn elektrisk energi for hjemmelading («Volkswagen Naturström») og langs veiene (for eksempel fra IONITY-stasjonene). Selskapet tar nå et ytterligere skritt. Volkswagen blir den første bilprodusenten som gir direkte støtte til utbyggingen av fornybar energi i stor skala. Vind- og solparker vil bli bygget flere steder i Europa innen 2025 som et resultat av dette.

Kontraktene for det første prosjektet er allerede tildelt energiselskapet RWE. I Tyskland støtter Volkswagen byggingen av en solpark med en samlet kapasitet på 170 millioner kWh i året. Parken ligger i Tramm-Göthen, i det nordøstlige Tyskland, og vil bli ferdigstilt innen utløpet av 2021 – uten noen form for statlige subsidier. Her inngår rundt 420 000 solcellemoduler, og dette er dermed det største selvstendige solcelleprosjektet i Tyskland.

De planlagte prosjektene skal til sammen gi rundt syv TWh ny grønn energi innen 2025. Mengden av fornybar energi i elektrisitetsnettet vil øke parallelt med tallet på ID.-modeller. På denne måten forbedrer Volkswagen klimaavtrykket fra ID.-familien, og legger grunnlaget for karbonnøytral bruk av de produserte elbilene.

Grønn produksjon og forsyningskjede

Volkswagen arbeider også med å redusere karbonutslippene fra produksjonen og forsyningskjeden. Allerede i dag kommer elektrisiteten i alle de europeiske fabrikkene fra fornybare kilder. Elbilfabrikken i Zwickau, der ID.-modellen produseres, har vært en pioner her.

Fra 2030 vil alle fabrikkene, med unntak av Kina, drives utelukkende med grønn elektrisitet. I fremtiden vil de største bidragene til CO2-utslipp i forsyningskjeden bli systematisk indentifisert, og redusert. En rollemodell her er produksjonen av battericeller til ID.3 og ID.4, som allerede benytter utelukkende grønn energi, og dermed har redusert karbonfotavtrykket betraktelig.

Allerede i år vil Volkswagen bytte til andre bærekraftige komponenter i ID.-bilene, inkludert batterihus og felger laget av grønn aluminium, og dekk fra lavutslippsproduksjon. Det fokuseres nå på mer enn ti komponenter, som vil gjøre det mulig å redusere karbonutslippet fra ID.-familien med rundt to tonn per bil i de kommende årene.

I nye bilprosjekter fra Volkswagen vil utslippskriterier være et sentralt punkt ved inngåelse av kontrakter med underleverandører. På denne måten vil selskapet arbeide sammen med leverandørene for gradvis å forbedre deres karbonavtrykk, og dermed sikre en bærekraftig forsyningskjede. Også «in-house» produksjonen av komponenter ved Volkswagen Group Components har en klar strategi for karbonreduksjon. For eksempel skal gigafabrikken for produksjon av battericeller, som ble annonsert under Power Day, fullt og helt være drevet med elektrisitet fra fornybare kilder.

Systematisk resirkulering av batterier vil gjøre det mulig å gjenvinne mer enn 90 % av råmaterialene i fremtiden. Det bidrar også til ytterligere reduksjon i CO2-utslippene. Målet er et lukket kretsløp for batteriene og råmaterialene som forvaltes av Volkswagengruppen. Den første industrielle linjen for resirkulering er allerede i drift hos Volkswagen Group Components i Salzgitter.

Akselerert elektrisk offensiv

Den nye «ACCELERATE»-strategien, som sikter mot å øke tempoet i den elektriske offensiven, er selve hjertet i Volkswagens «Way to Zero». Målet er full elektrifisering av alle nye biler. Innen 2030 vil minst 70 % av salget til Volkswagen i Europa være helelektriske biler – det er betydelig mer enn en million kjøretøy i året. Dette betyr at Volkswagen vil overoppfylle kravene i EUs «Green Deal». I Nord-Amerika og Kina skal andelen være mist 50 %. I tillegg vil Volkswagen lansere minst en ny elbil hvert år fremover.

«Way to Zero»-konferanse for en åpen dialog med styresmakter, industrien og samfunnet

– «Way to Zero» er vårt veikart for en effektiv klimabeskyttelse, med klare og ambisiøse milepæler. Vi lever opp til vårt miljøansvar og «Way to Zero» vil gi oss et reelt konkurransefortrinn. I fremtiden vil ansatte, kunder og investorer foretrekke de selskapene som setter sosial og miljømessig ansvarlighet i hjertet av sin virksomhet. Bærekraft vil bli en avgjørende faktor for en bedrifts suksess. Styresmakter, industrien og samfunnet må samarbeide om å utvikle gode ideer, og gjøre modige investeringer, sier Ralf Brandstätter.

Med «Way to Zero»-konferansen er målet til Volkswagen å gi næring til en åpen dialog mellom styresmakter, industrien og samfunnet. Det dagslange arrangementet, som var heldigitalt på grunn av pandemien, hadde mer enn 20 talere fra politiske partier, uavhengige organisasjoner, vitenskapelige institusjoner og selskaper, i tillegg til representanter for Volkswagen.

Adminstrende direktør i Harald A. Møller AS, Ulf Tore Hekneby, deltok i ekspertpanelet i sekvensen "E-mobilitet for alle: Rammebetingelser og forutsetninger for utrullingen"

Volkswagens direktør Ralf Brandstätter innledet Way to Zero Convention
Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS, deltok i paneldebatt