WADA har igangsatt formell prosess mot RUSADA - svært alvorlig sier idrettspresident Berit Kjøll

Verdens antidopingbyrå (WADA) avholdt mandag 23. september styremøte i Tokyo. Der kom det frem at WADA har igangsatt en formell prosess mot RUSADA. - Dette er svært alvorlig, sier idrettspresident Berit Kjøll.

- Det er avdekket uregelmessigheter i det datamaterialet WADA har fått fra Moskva-laboratoriet. Norges idrettsforbund mener at dette er svært alvorlig, og vi støtter derfor at WADA nå har igangsatt en hurtig prosess for å vurdere om dette gir grunnlag for nye sanksjoner, sier idrettspresident Berit Kjøll.

Hvis det skulle vise seg at datamaterialet har blitt bevisst manipulert, må dette få alvorlige konsekvenser. WADAs regelverk på dette området, gir blant annet mulighet for utelukkelse fra OL/PL og andre internasjonale mesterskap. Tilliten til antidopingarbeidet er avhengig av at det slås hardt ned på de som med viten og vilje bryter dopingreglene, enten det er utøvere eller organisasjoner, sier Berit Kjøll.

- Det er meget viktig at utfallet av den videre prosessen konkluderes i god tid før OL/PL i Tokyo, slik at vi unngår den uklare situasjonen vi opplevde før OL/PL i Rio i 2016 med tanke på russisk deltakelse, sier Kjøll.

Norges idrettsforbund får støtte av skipresident Erik Røste.

- Det overordnede målet med alt antidopingarbeid er å beskytte rene utøvere. Hvis det viser seg at Russland har manipulert databasen med prøver er all tillit brutt. WADA må nå finne ut hva som faktisk har skjedd og jeg forventer at WADA-styret iverksetter de tiltakene som er nødvendig for å rydde opp, sier Erik Røste.

Les mer om tidligere uttalelser fra NIF i denne saken her.

21. september 2019:

22. januar 2018: