Vy Tog tildeles kontrakt for Trafikkpakke 3 Vest
Konkurransen om kontrakten for Trafikkpakke 3 Vest sto i sluttfasen mellom Vy Tog, TideArriva og SJ Norge.
– Konkurransen om Trafikkpakke 3 Vest har vært hard, i likhet med de to første trafikkpakkene. De tre tilbudene har det til felles at de gir mer tog for pengene. Tilbudet fra Vy Tog var best både på kvalitet og kostnad, og vil innebære vesentlige forbedringer av rutetilbudet når det gjelder antall avganger og en spennende videreutvikling av togproduktet, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.
Mål for trafikkpakken omtalt i konkurransegrunnlaget er:
- Flere og mer fornøyde kunder på strekningene i trafikkpakken
- Mer persontrafikk for den offentlige ressursinnsatsen
- Optimal drift og vedlikehold av togmateriell
- En effektiv- og markedsorientert organisasjon
- Et godt samarbeid med regionale myndigheter og aktører i sektoren
- Et mest mulig sømløst tilbud mellom persontrafikk i trafikkpakken og øvrig kollektivtransport
Kvalitet og pris ble vektet henholdsvis 60 og 40 prosent. Avtalen løper i ni år, fra desember 2020 til desember 2029, med mulighet (opsjon) til å forlenge med inntil to år.
Flere avganger – bedre nattogtilbud
Når det gjelder kvalitet, har tilbyderne blitt evaluert på følgende fire hovedkriterier: Plan for flere og mer fornøyde kunder, løsning for kundeservice, løsning for robust og effektiv drift og løsning for mobilisering før trafikkstart. I dette ligger også vurdering av blant annet løsninger for punktlighet og regularitet, avvikshåndtering, vedlikehold, renhold og kundekomfort, evne til å tiltrekke og beholde medarbeidere og effektiv samhandling med annen lokal kollektivtrafikk.
Som oppdragsgiver har Jernbanedirektoratet videre stilt minimumskrav til kundetilbudet på de enkelte strekningene, som for eksempel antall avganger, hvor tog skal stoppe og hva en ordinær togbillett maksimalt skal koste – herunder også minstekrav knyttet til sosiale rabatter (for barn, studenter og honnør).
– Vy Tog har ambisiøse planer for togstrekningene som inngår i trafikkpakken, og har levert planer som både økonomisk og gjennomføringsmessig fremstår som gode og realistiske. Dette vil de reisende merke, fremholder jernbanedirektør Slotsvik.
Tilbudsforbedringene vil i hovedsak bestå av:
- Flere avganger på alle strekningene i trafikkpakken
- Bedre nattogtilbud
- Forbedret servicekonsept
- Bedre løsninger for reisende med særskilte behov
- Forbedrede transportvilkår
Staten vil motta inntil 2,2 milliarder kroner
I løpet av avtaleperioden, inklusive begge opsjonsårene, vil staten motta et samlet vederlag på inntil 2,2 milliarder kroner. I gjeldende direktekjøpsavtale med Vygruppen betaler staten i 2019 ca. 201 millioner kroner for kjøp av persontogtjenester på Regiontog Bergen-Voss-Myrdal og Lokaltog Bergen-Arna, samt Fjerntog Oslo S-Bergen (nattog). Fjerntog Oslo S-Bergen (dagtog) er ikke en del av det offentlige kjøpet, og staten betaler således ikke noe for dette togproduktet i dag.
Vy Tog vil kunne motta en oppstartsbonus på inntil 20 millioner kroner, og en årlig bonus på inntil 16 millioner kroner. Utbetaling av bonus forutsetter at selskapet blant annet når definerte milepæler i oppstarten, og milepæler for økt kundetilfredshet.
Ansatte i Vygruppen som arbeider med å produsere dette togtilbudet i dag vil få tilbud om overføring til Vy Tog etter reglene i Arbeidsmiljøloven og Jernbaneloven. Som i tidligere trafikkpakker må vinnende operatør inngå avtale med Entur om reiseplanleggings- og billetteringsløsning for å sikre at kundene får ruteinformasjon og får kjøpt billett til alle togavganger på ett sted. Videre skal Vy Tog leie togmateriell av Norske tog.
Jernbanedirektoratet sikter mot at kontrakten med Vy Tog kan signeres fredag 20. desember 2019 (i Bergen), etter at en karensperiode på ti dager er utløpt.
Kontaktpersoner:
Kommunikasjonssjef Svein Horrisland, tlf. 916 55 155
Persontrafikkdirektør Hans Kristensen, tlf. 916 97 291
Faktaark vedlagt pressemeldingen ved tildeling av Trafikkpakke 3 Vest
|
Trafikkpakke 3 Vest – Prosessen |
|
|
Des. 2018 |
Utsendelse av konkurransegrunnlaget |
|
01.08.2019 |
Frist for første tilbud |
|
Sept. – nov. 2019 |
To forhandlingsrunder og ett revidert tilbud |
|
27.11.2019 |
Frist for endelig tilbud |
|
09.12.2019 |
Tildeling av kontrakt |
|
20.12.2019 |
Signering av kontrakt (i Bergen) |
|
13.12.2020 |
Trafikkstart (første driftsår blir rutetilbudet tilsvarende som i dag, forbedringer i rutetilbudet fra desember 2021) |
Staten vil motta inntil 2,2 milliarder kroner i vederlag

Konkurranseutsettingen av persontrafikken på jernbane
- I 2015 ga Stortingsflertallet sin tilslutning til jernbanereformen, der konkurranseutsetting av persontrafikk på jernbanen er en sentral del.
- I oktober 2018 og juni 2019 ble Go-Ahead Norge og SJ Norge tildelt kontrakt for hhv. Trafikkpakke 1 Sør og Trafikkpakke 2 Nord.
- 9. desember 2019 ble Vy Tog tildelt kontrakten for trafikkpakke 3 Vest.
- I 2020 skal konkurransen om Trafikkpakke 4 utlyses – omfatter Østfoldbanen, Gjøvikbanen og lokaltog rundt Oslo.
- I 2022 skal konkurransen om Trafikkpakke 5 utlyses – omfatter IC-linjene og noen lokaltoglinjer.
Bilder
Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Ny drift av Flåmsbana11.12.2025 13:00:00 CET | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har besluttet å ikke gjennomføre offentlig kjøp av drift på Flåmsbana når dagens avtale med Vy utløper i desember 2027. Det betyr at det blir kommersiell drift på den populære banestrekningen.
Reduserer nattogtilbudet mellom Stockholm og Narvik9.12.2025 10:31:37 CET | Pressemelding
Trafikverket i Sverige har besluttet at det fra 13. april 2026 skal gå ett nattog hver vei mellom Stockholm og Narvik, mot to i dag.
Ekstreme værforhold – Ofotbanen og Malmbanan blir internasjonal testarena27.10.2025 12:00:00 CET | Pressemelding
Ofotbanen og Malmbanan, som går gjennom arktiske strøk med ekstreme værforhold, blir testarena for fremtidens jernbaneteknologi.
Stabil kundetilfredshet – tross problemer i sommertrafikken26.9.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
Til tross for en sommer preget av både planlagte og uforutsette brudd i togtrafikken, viser en fersk undersøkelse fra Jernbanedirektoratet at passasjerenes tilfredshet holder seg stabil.
Marit Rønning er ny fungerende jernbanedirektør24.9.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Onsdag 24. september tiltrer Marit Rønning som fungerende jernbanedirektør og skal lede Jernbanedirektoratet fram til ny direktør er tilsatt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom

