VVS Norge blir en del av Mestergruppen

Eierbedriftene i VVS Norge har med et stort flertall takket ja til å inngå i Mestergruppen-konstellasjonen.
Håkon G. Kristiansen, strategidirektør i Mestergruppen, og Thorbjørn Theie, administrerende direktør i VVS Norge. Foto: Heidi Mindrebøe

Mestergruppen blir eier av VVS Norge AS gjennom kjøp av 100% av aksjene i VVS Norge AS. VVS Norge har vært eid av sine medlemmer. De vil fortsette som medlemsbedrifter og bli deleiere i Mestergruppen AS.

– Vi er glade for at VVS Norge nå blir en del av Mestergruppen. Vi passer godt sammen. Vi har lik kultur, tuftet på medlemsbedrifter med høy fagkompetanse og stolthet til faget. Begge er opptatt av å utvikle sterke merkevarer og kjedekonsepter som medlemmene bruker til å vinne i sine lokalmarkeder. Med VVS Norge får vi tilført et nytt fag som vi mangler i vår verdikjede, noe som gjør at vi kan tilby enda bedre produkter og tjenester til våre kunder innen nybygging, rehabilitering, ombygg og tilbygg av boliger og fritidsboliger, sier Mikkel Sandvik, konsernsjef i Mestergruppen.

Mestergruppen utgjør i dag en sterk konstellasjon med ca. 1000 medlemsbedrifter som er tilknyttet ulike kjeder innen byggevare, overflate og husbygging i konsernet. Med VVS Norge vil Mestergruppen bli tilført ytterligere ca. 200 medlemsbedrifter.

– Store endringer i markedene og tøff konkurranse gir klare fordeler til de som kan tilby helhetlige løsninger og sikre høy produktivitet på byggeplass gjennom samordnede digitale verktøy og logistikk. Med VVS Norge på laget vil vi sammen kunne utvikle mer fremtidsrettede løsninger som vil komme både medlemmene og kundene til gode, sier Sandvik.

Klar for videre vekst
Administrerende direktør i VVS Norge, Thorbjørn Theie, ser frem til å bli en del av Mestergruppen.

– Dette er en meget god og riktig løsning for oss. VVS Norge ble etablert for å øke lønnsomheten og konkurransekraften til norske rørleggerbedrifter. De siste årene har medlemsbedriftene i VVS Norge levert gode resultater, og jeg er imponert over alt vi har fått til sammen. Nå er vi klare for videre vekst og gleder oss til å få Mestergruppen som nye eiere. De har en ambisiøs visjon for fremtiden og vi ønsker å bli med på denne utviklingen, sier Theie.

Transaksjonen forutsetter godkjenning av Konkurransetilsynet.

Om VVS Norge
VVS Norge ble etablert i 2018 som et medlemseid aksjeselskap, og har datterselskaper som driver faghandelsvirksomhet innen VVS, VA og sprinkelarbeid.

Datterselskapet VVS Norge Prosjekt består av store medlemsbedrifter med hovedfokus på prosjektmarkedet.

Datterselskapet VVS Norge Rørlegger med butikk eier kjedene Bademiljø og Comfort, hvor medlemsbedriftene jobber hovedsakelig innenfor privatmarkedet, men også med store og små prosjekter. VVS Norge har også avdelingen VVS Norge Partner som består av bedrifter med fokus på privatmarkedet og servicerørleggere.

Totalt er omsetningen til VVS Norges medlemsbedrifter er på ca. 4,7 milliarder kroner.

Les mer om VVS Norge her

Mestergruppen er et av Skandinavias største konsern innen overflate- og byggevarehandel, huskjededrift for boligentreprenører og eiendomsutvikling.

Mestergruppen eier flere byggevarekjeder i Norge og Sverige, blant annet XL-BYGG, Byggtorget og Bolist.

Konsernet er også Norges største boligprodusent gjennom huskjedene Mesterhus, Systemhus, Nordbohus og Blink Hus, og en av landets største hytteprodusenter gjennom Saltdalshytta og Røroshytta.

Mestergruppen har også Norges ledende handelshus for overflatebehandling med selskapet Malorama. Konsernet jobber også med eiendomsutvikling og arkitekttjenester, og produserer takstol, elementer og precut.

Mestergruppen har Ferd AS som sin største eier, men også medlemmer av de ulike kjedene utgjør en betydelig del av konsernets aksjonærer.

Omsetningen til Mestergruppen er på ca. 18,5 milliarder kroner.

Les mer om Mestergruppen her