Vurderer å melde NILU til norsk forskningsetisk komité - Udokumenterte påstander fra NILU om vedfyring

NILU Angriper vedfyring uten dokumentasjon, og bryter med andre forskningsinstitutter – Moderne ovner forurenser langt mindre enn gamle, sier styreleder i Norsk Varme, Steiner Vigdal.

NILU stryker i faktasjekk
I NRK og flere andre medier påstår NILU at vedfyring er verre enn utslipp fra biler og oljefyring. Ved en faktasjekk viser det seg følgende.

NILU og forskerteamet kan ikke dokumentere følgende:

• at oljefyrforbud gir mer vedfyring
  • at nye ovner fører til mer fyring
  • at nye ovner gir mer svevestøvutslipp
  • at folk fyrer mer nå når de er hjemme under koronatiden

Norge har verdens strengeste krav
Gamle vedovner slipper ut mye svevestøv. Norge har siden 1998 sammen med California hatt verdens strengeste utslippskrav. Hele bransjen har investert enorme beløp og samarbeidet tett med Norges branntekniske laboratorium ved SINTEF for å utvikle en ren brennteknologi med minimale utslipp. Bare de aller beste ovnene er tillatt å selge i Norge.

Dr. professor Morten Seljeskog ved SINTEF bekrefter: - En ny ovn reduserer utslippet med 80-90% fordi mer av kubben brennes. I tillegg etterbrennes partiklene. En gammel ovn slipper typisk ut 16-20g svevestøv pr kilo ved, mens en ny ovn fort kommer ned mot 3-4g/kg ved.

Skulle de nye ovnene totalt slippe ut like mye som de gamle ovnene, ville man måtte ha fyrt minst 12 ganger så mye som man gjør i dag. Det sier seg selv at ikke er praktisk mulig. NILUs forskningssjef snakker derfor mot bedre vitende.

- Seriøse forskningsmiljøer som Nansensenteret i Bergen og Sintef i Trondheim viser helt andre resultater enn NILU. Til og med Statistisk Sentralbyrå viser til at det totale svevstøvutslippet fra vedfyring er mer enn halvert etter at kravet om rentbrennende ovner kom for 20 år siden, sier Vigdal

Som vanlig - lite vedfyring i sommer – hvor kommer påstanden fra?
Veitrafikken har stupt som følge av koronatiltakene. Som kjent er klimaet mildt i perioden mars til oktober. Derfor har vi ikke hatt noe særlig vedfyring. Det er da mildt sagt oppsiktsvekkende at NILU sier at vedfyringen har økt. Dette er antakelser, noe NILU selv bekrefter. Når det presenteres som forskning blir det feil.

Vurderer å melde NILU til norsk forskningsetisk komite
Bransjeorganisasjonen Norsk Varme finner den lemfeldige omgangen med fakta fra NILUs side så grov at man nå vurderer å melde organet til den forskningsetiske komitéen.

- Disse feilaktige påstandene sprer frykt og usikkerhet blant folk flest, og skaper usikkerhet rundt flere tusen arbeidsplasser for skikkelige arbeidsfolk, sier styreleder Steinar Vigdal.

Kontakt: Styreleder Steinar Vigdal, Norsk Varme – 980 74 151