Vostok Emerging Finance investerar i Xerpa, brasiliens ledande HR-plattform och löneutjämningsprodukt.

Stockholm, Sept. 17, 2019 (GLOBE NEWSWIRE) --

Vostok Emerging Finance (“VEF”) meddelade idag att bolaget har investerat 8.5 MUSD i Xerpa, brasiliens ledande HR-plattform och leverantör av Xerpay, bolagets löneutjämningsprodukt. VEF ledde Serie B-finansieringsrundan om totalt 13 MUSD, i vilken även Founders Fund (den första institutionella investeraren i Facebook and SpaceX) ledd av Peter Thiel, en av PayPals grundare, deltog tillsammans med de befintliga investerarna Kaszek Ventures, Redpoint e.ventures och QED. Genom denna investering äger VEF en minoritetspost och har styrelserepresentation i bolaget.

Xerpa’s löneutjämningsprodukt, Xerpay, ger löntagare åtkomst till sin redan intjänade lön, omgående och vid vilken tidpunkt som helst, likt Wafestream i Storbritannien. Brasilien har länge lidit av några av världens högsta räntor, låg andel finansiellt inkluderade individer och 60% av arbetstagarna kämpar för att få lönen att räcka månaden ut. Genom Xerpay får löntagare omedelbar finansiell trygghet och kan därigenom undvika den negativa spiral av lån, straffavgifter och inkassoärenden som kan orsakas av dyra kontokrediter och kreditkort vilka löntagare ofta vänder sig till innan nästkommande löneutbetalning.

Alexis Koumoudos, Investeringsansvarig på Vostok Emerging Finance kommenterar:

“Xerpay är helt perfekt för Brasilien, där tiotals miljoner människor använder sig av nästan gangsterliknande kreditprodukter. Vi ser fintechbolag över hela världen och passformen här är fantastisk; vi blev mycket imponerade av Xerpa, teamet och bolagets inställning och strategi till denna mycket nydanande produkt. Xerpas ursprung som mjukvaruleverantör inom HR-segmentet skapar den perfekta grogrunden för företag att vara en positiv kraft i sina anställdas liv, och på så sätt adressera den ledande orsaken till stress på arbetsplatsen, finansiell otrygghet.”

Nicholas Reise, grundare och VD på Xerpa kommenterar:

”Vi är mycket glada att välkomna Vostok Emerging Finance och tillsammans fortsätta vår mission att förbättra den genomsnittligen brasilianarens finansiella välbefinnande. Modellen för löneutjämning (Xerpay) har fått fäste globalt vilket är ofrånkomligt. Vi kan i realtid beställa exempelvis taxi, mat och sjukvård – så varför inte få tillgång till vår redan intjänade lön? Den traditionella löneutbetalningscykeln har bundit upp löntagares redan intjänade ersättning så länge vi kan minnas, vilket har tvingat många att vända sig till dyra alternativa produkter som exempelvis kontokrediter och kreditkort. Vi hör bolag prata om ”digital transformation” hela tiden; att modernisera löneutbetalningscykeln är den mest fundamentala transformation ett bolag kan göra i relation till sina anställda. Xerpay är grundstenen i en rad nya produkter riktade mot arbetstagare som vi kommer att rulla ut kommande månader.”

För ytterligare information, kontakta:

Henrik Stenlund, CFO: +46 (0) 8-545 015 50

Vostok Emerging Finance är ett investmentbolag vars syfte är att investera i bolag i ett tidigt skede som erbjuder moderna finansiella tjänster i tillväxtmarknader. VEF är noterat i Sverige på Nasdaq First North med kortnamnet VEMF SDB.

Vostok Emerging Finance’s Certified Adviser på Nasdaq First North är Pareto Securities AB, +46 8 402 50 00, certifiedadviser.se@paretosec.com.

NAXS Delårsrapport januari – september 201918.10.2019 17:45:00 CESTPressemelding

Nio månader 2019 Resultat efter skatt uppgick till 26,4 (22,2) MSEK. Resultatet per aktie uppgick till 2,29 (1,70) SEK. Substansvärdet uppgick till 717 MSEK (SEK 64,16 per aktie) per den 30 september 2019, jämfört med 736 MSEK (SEK 61,81 per aktie) per den 31 december 2018. De omfattande aktieåterköpen under delårsperioden samt betalning av utdelningen för 2018 var de två viktigaste orsakerna till det minskade substansvärdet. Nettokassan uppgick till 194 MSEK (17,40 SEK per aktie) per den 30 september 2019, jämfört med 261 MSEK (21,94 SEK per aktie) per den 31 december 2018. Årsstämman 2019 beslutade att lämna en utdelning om 2,78 SEK per aktie. Tredje kvartalet 2019 Resultat efter skatt uppgick till 11,7 (10,6) MSEK. Resultatet efter skatt per aktie uppgick till 1,05 (0,86) SEK. VD-kommentar NAXS hade en fortsatt stabil utveckling under det tredje kvartalet med en tillväxt i substanse/aktie om 3% under kvartalet och 7,4% över en 12-månaders period, inklusive lämnad utdelning. NAXS har

Interim Report January-September 201918.10.2019 17:45:00 CESTPress release

Nine months 2019 Net profit/loss for the period amounted to MSEK 26.4 (22.2). Earnings per share amounted to SEK 2.29 (1.70). Net asset value amounted to MSEK 717 (SEK 64.16 per share) at September 30, 2019, compared to MSEK 736 (SEK 61.81 per share) at year-end 2018. The fact that the total net asset value decreased, while the net asset value per share increased is due to the shares repurchases made during the period. Net cash amounted to MSEK 194 (SEK 17.40 per share) at September 30, 2019, compared to MSEK 261 (SEK 21.94 per share) at year-end 2018. The 2019 Annual General Meeting resolved that a dividend of 2.78 SEK per share to the shareholders for FY 2018. Third quarter 2019 Net profit/loss for the quarter amounted to MSEK 11.7 (10.6). Earnings per share amounted to SEK 1.05 (0.86). Comments by the CEO NAXS delivered a steady performance during the third quarter of 2019, with the NAV/share growing by 3% during the quarter and by 7.4% over 12 months, including the dividend paid. N

DNO ASA: Mandatory Notification of Trade18.10.2019 16:47:00 CESTPress release

Oslo, 18 October 2019 - DNO ASA, the Norwegian oil and gas operator, has today purchased 1,200,000 own shares at an average price of NOK 12.4482 per share. Following this transaction, DNO holds 78,800,000 own shares. -- For further information, please contact: Media: media@dno.no Investors: investor.relations@dno.no -- DNO ASA is a Norwegian oil and gas operator focused on the Middle East and the North Sea. Founded in 1971 and listed on the Oslo Stock Exchange, the Company holds stakes in onshore and offshore licenses at various stages of exploration, development and production in the Kurdistan region of Iraq, Norway, the United Kingdom, Netherlands, Ireland and Yemen. This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.

PCI Biotech: Mandatory notification regarding trade of shares18.10.2019 14:59:00 CESTPress release

Stocken Invest AS, a wholly owned company by Lars Viksmoen, has on 18 October 2019 transferred 12,966 shares in PCI Biotech Holding ASA (“PCI Biotech”) to Lars Viksmoen, board member of PCI Biotech, at an average price of NOK 26.80 per share. After the transaction, Lars Viksmoen holds 12,966 shares in PCI Biotech and Stocken Invest AS holds 0 shares in PCI Biotech. This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section 4-2 of the Norwegian Securities Trading Act.

Announcement of the Management Board of joint stock company “Olainfarm”18.10.2019 14:23:00 CESTPress release

The joint stock company “Olainfarm” has received draft decisions prepared by the initiators of the November 1, 2019 Extraordinary General Meeting of Shareholders – limited liability company “OLMAFARM” and Andrejs Saveljevs who is authorized representative of Nika Saveljeva, which include, inter alia, a list of candidates for the Council and Auditing committee of joints stock company “Olainfarm”. The requirements laid down in the laws and regulations in force in Republic of Latvia and in related documents determines the specific requirements to be complied with by capital companies listed in regulated market regarding their management and disclosure of information. Legislation of the Republic of Latvia (including the Financial Instrument Market Law) sets requirements for capital companies, and the European Union and the OECD (Organization for Economic Co-operation and Development) set out recommendations for the corporate governance of the capital companies. Nasdaq Riga, AS has develope

Nordic American Tankers Limited (NYSE:NAT) Announces the date for its 2019 Annual General Meeting of Shareholders (AGM)18.10.2019 13:32:00 CESTPress release

Hamilton, Bermuda, October 18, 2019. Nordic American Tankers Limited today announced that its Board of Directors has scheduled the 2019 AGM, to be held on November 20, 2019 at 10:00 a.m., local time, at the LOM Building,27 Reid Street, Hamilton HM 11 Bermuda. The Board has set a record date of October 8, 2019 for the determination of the NAT shareholders entitled to receive notice of and to vote at the AGM or any adjournment thereof. The Notice of the Meeting and Proxy Statement will be furnished to the Securities and Exchange Commission (SEC) on October 18, 2019. CAUTIONARY STATEMENT REGARDING FORWARD-LOOKING STATEMENTS Matters discussed in this press release may constitute forward-looking statements. The Private Securities Litigation Reform Act of 1995 provides safe harbor protections for forward-looking statements in order to encourage companies to provide prospective information about their business. Forward-looking statements include statements concerning plans, objectives, goals,