Volvat Medisinske Senter gjør seg klar til 3000 koronatester i uken i samarbeid med Oslo kommune

Tirsdag 25. august starter vi testingen på Volvat Majorstua. Dette gir en betydelig forbedring av testtilbudet til Oslos innbyggere. Oslo kommune arbeider systematisk med målet om å kunne teste 1,5 prosent av befolkningen hver uke.

Volvat har siden april hatt avtale med fire bydeler i Oslo om drift av feberpoliklinikk. I forrige uke ble Volvat og Oslo kommune enige om å øke testkapasiteten til 3000 pasienter i uken. Oslo kommune har tatt ansvar, og invitert den private helsetjenesten til en felles innsats for å nå den nasjonale målsettingen. Testing er viktig for å følge og begrense smittespredningen av Covid-19.

- Vi i Volvat er veldig glade for å bli vist denne tilliten, og få anledning til å bidra inn i en krevende situasjon. Avtalen gir de som trenger det mulighet til å bli testet, og Oslo kommune kommer nærmere målsetningen om en testkapasitet på 1,5 prosent. Vi er også klare til å øke ytterligere ved behov, sier Per Helge Fagermoen, administrerende direktør i Volvat Medisinske senter.

I dag rigges det opp ett testtelt på Volvat Majorstuen i Oslo. Teltet settes opp på et eget adskilt område på vår store parkeringsplass. Det har vært viktig for oss å finne en løsning som ikke påvirker øvrig drift, slik at det skal være trygt for alle våre pasienter å komme til oss, og at andre pasienter får den helsehjelpen de trenger når de trenger den.

Organisering av testingen

Oslo kommune bistår med pasientlister, og testen bestilles via Oslo kommune sine nettsteder. Alle tester som bestilles på denne nettsiden dekkes av kommunen. Volvat er ett av flere testsenter, og hvilket testsenter den enkelte henvises til bestemmes av kommunen.

Utover samarbeidet med Oslo kommune har Volvat et tilbud om koronatest i Oslo, Bergen og Fredrikstad.

Det nasjonale målet om testkapasitet

Helsedirektoratet har satt mål om at kommunene, i dagens smittesituasjon skal ha en kapasitet til å kunne teste 1,5 prosent av befolkningen i løpet av én uke. Helsedirektoratet har også bedt kommunene om å forberede seg på å øke kapasitetene raskt, hvis vi kommer i en situasjon med økende smitte. Dette har lagt press på landets kommuner til raskt ruste opp sin testkapasitet. Det betyr at kommunene har måtte rigge om og tenke nytt.

Per Helge Fagermoen
Administrerende direktør
Mobil: +47 996 90 309

Mille Celine Henriksen
Kommunikasjons- og markedssjef
Mobil: +47 930 99 013

Volvat har mer enn 30 års erfaring med å tilby private helsetjenester i Norge, og har i dag 14 medisinske sentre i Oslo (Majorstuen og Nationaltheatret), Fredrikstad, Moss, Hamar, Lillehammer, Bergen, Trondheim og Tromsø.

Volvat har sykehusgodkjenning i Oslo, Fredrikstad, Bergen, Trondheim og Tromsø, og tilbyr ellers legevakt, forebygging, utredning, behandling og rehabilitering.

Volvat tilbyr både allmennlegetjenester og spesialisttjenester innenfor de fleste medisinske fagområder.