Volkswagenkonsernet starter pilotproduksjon av battericeller i Salzgitter

Volkswagenkonsernet setter nye standarder for utvikling, testing og produksjon av den fremtidsrettede batteriteknologien i Tyskland. Bare i Salzgitter skapes det 1000 nye arbeidsplasser innen 2023/2024: 300 i Volkswagens utviklingssenter med pilotlinje, og 700 i fellesforetaket med Northvolt. Mer enn en milliard euro investeres i Volkswagensgruppens battericelleaktiviteter i denne perioden.
Volkswagenkonsernet har startet pilotproduksjon av battericeller i Salzgitter
  • Pilotlinje for battericeller åpnet ved Volkswagenkonsernets "Center of Excellence" i Salzgitter
  • Volkswagen bygger opp kompetanse på utvikling og produksjon av battericeller i Tyskland
  • "Gigafactory" skal bygges på samme sted, sammen med Northvolt. Produksjonsstart 2023/2024.
  • Fra 2020 skal en pilotlinje for resirkulering av batterier tas i bruk
  • Styremedlem i Volkswagengruppen, Dr. Stefan Sommer: – Volkswagen bygger raskt og målrettet opp kompetansen på battericeller i Tyskland
  • Leder av "Volkswagen Group Components", Thomas Schmall: – På vei til å bli en verdensledende produsent av e-komponenter

23.september 2019 åpnet et pilotanlegg for battericelleproduksjon ved Volkswagengruppens "Center of Excellence" i Salzgitter. Her skal rundt 300 eksperter utvikle, teste og drive frem innovative løsninger for produksjon av litium-ion batteri. Volkswagen investerer mer enn 100 millioner euro bare i første del av oppbyggingen av egen utviklings- og produksjonskompetanse.

I tillegg kommer investeringer i størrelsesorden rundt 900 millioner euro, som Volkswagen stiller til disposisjon for 50/50-fellesforetaket sammen med Northvolt. Formålet er byggingen av en 16 GWh "Gigafactory" i Salzgitter, som starter i 2020. Produksjonsstart er planlagt til slutten av 2023/begynnelsen av 2024. Dette selvstendige foretaket vil skape 700 arbeidsplasser i sin første fase.

– Samlingen av utvikling, testing og pilotproduksjon av battericeller i Salzgitter er en ny milepæl i den omfattende e-offensiven til Volkswagengruppen, sier Dr. Stefan Sommer, styremedlem med ansvar for anskaffelser i Volkswagengruppen. – Ved å samle battericellekompetansen i dette anlegget, sikrer vi at vi selv driver utviklingen av denne nøkkelkomponenten i elektrifiseringen fremover, utvikler nye standarder, og raskt kan sette dem i serieproduksjon, fortsetter Sommer.

Derfor har Volkswagengruppen også opprettet battericeller som et eget forretningsområde under "Volkswagen Group Components". Målet er å forbedre batteriene for de kommende e-modellene, sammen med underleverandører. Dette dreier seg om mer kapasitet for bedre rekkevidde, reduksjon av sjeldne råvarer og optimering av bærekraftige produksjonsprosesser, og resirkulering av batterisystemer.

– Vi utvikler og produserer allerede i dag styringselektronikk, batterisystemer, elektriske motorer og ladesystemer, og bygger opp kompetanse på resirkulering, sier Thomas Schmall, leder av "Volkswagen Group Components". – Med integreringen av battericeller som forretningsområde i "Volkswagen Group Components", er vi på vei til å bli en verdensledende produsent av e-komponenter, fortsetter Schmall.

Frank Blome skal lede Volkswagengruppens "Center of Excellence" for battericeller. Han sier: – Åpningen av pilotlinjen er et viktig steg på veien mot å bygge en «Gigafactory» i Salzgitter. Vi vil på kort tid få mer inngående kunnskap om produksjonsprosessen. Det er viktig for å forme fremtidige utviklinger, og dermed sikre ytelser, kostnader og kvalitet. Erfaringene vi høster her, vil også hjelpe oss til å beherske hele verdikjeden, fra råvarer via produksjon til resirkulering.

Et pilotanlegg for resirkulering av batterier er også under bygging ved Volkswagengruppens anlegg i Salzgitter, og skal tas i bruk i 2020.

Volkswagenkonsernet har startet pilotproduksjon av battericeller i Salzgitter
Thomas Hoffmann og Frank Blome

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for niende året på rad i 2018. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.